Intrebare: Societatea noastra a incheiat un contract de vanzare-cumparare produse cosmetice cu o societate care produce aceste produse. Avand in vedere pretul destul de mare al produselor si scaderea cererii privind aceste produse ne gandim sa refuzam sa mai luam marfa si astfel sa intervina rezilierea contractului care este in derulare. Toata marfa pe care am luat-o pana acum este achitata desi este stocata in depozitele noastre. Daca nu am prevazut in contract un astfel de motiv pentru reziliere, ce consecinta ar putea avea refuzul de a mai lua marfa si a plati?
Raspuns: In cazul existentei unui contract in derulare, instanta va poate obliga la indeplinirea obligatiei asumate prin contract. Prin urmare, daca vanzatoarea va pune la dispozitie marfa si va comunica locul in care a depozitat-o pentru ca sa o puteti lua, nu poate fi solicitata rezilierea contractului deoarece societatea vanzatoare si-a indeplinit obligatiile, astfel ca va poate obliga sa faceti plata. Desigur, exista si posibilitatea rezilierii contractului in cazul in care nu mai luati marfa si vanzatoarea nu va mai transmite marfa, insa aceasta din urma va poate obliga la daune-interese.
Avand in vedere ca este un litigiu comercial, aveti obligatia sa notificati vanzatorul situatia cu care va confruntati si, printr-o invitatie la conciliere, sa solicitati reducerea preturilor in raport de preturile existente pe piata la produse similare cat si a situatiei economice. In situatia in care societatea vanzatoare nu va accepta reducerea preturilor, puteti arata instantei ca ati incercat sa va duceti la indeplinire obligatiile ce va reveneau dar acumularea de stocuri de marfa v-au condus in imposibilitatea in fapt de a mai indeplini obligatiile contractuale.
Este posibil sa invocati forta majora pe fondul crizei economice care a dus la imposibilitata desfasurarii normale a activitatii societatii dumneavoastra care a acumulat stocuri de marfa. O rezolvare amiabila este cea mai indicata in acest caz deoarece numai asa ambele parti au de castigat. In caz contrar, existenta unui litigiu conduce la posibila sanctionare dar si la pierderea unui client care poate ar fi mai indicat sa fie pastrat chiar cu reducerea pretului si, implicit reducerea profitului. Si dumneavoastra trebuie sa analizati daca nu cumva acumularea de marfa este si din cauza adaosului dumneavoastra, adaos ce poate fi de asemenea redus.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Un salariat este sanctionat disciplinar cu reducerea salariului pe 3 luni insa refuza sa primeasca personal decizia, se trimite acasa prin curier cu confirmare de primire art. 252 Codul muncii insa refuza sa primeasca plicul. Decizia respectiva se va pune in aplicare daca salariatul NU o primeste. Cum se procedeaza in acest caz? Daca se pune in aplicare cu ce data - cu data revenirii plicului in societate? Cand se transmite in Revisal ?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rog sa ma ajutati in urmatoarea situatie: speta ar fi: salariata cu norma intreaga peste 26 ani, Salar brut 6000 lei la fel si ultimele 6 luni anterioare concediului medical, fara pers. in intretinere, fara tichete, sporuri., are stagiu de cotizare. Are 17 zile de concediu prenatal si 4 zile lucrate. La calculul salariului aferent timpului lucrat avem 1143 Ron la care trebuie sa ii aplicam deducerea de baza. Intrebarea ar fi, cat este deducerea personala de baza in aceasta situatie? 4050*20%...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Rog sa imi transmiteti cum se calculeaza preavizul pentru un angajat care are specificat in contractul de munca, urmatoarele date: - Lucreaza de Luni pana Joi cu o durata a muncii de 10 ore/zi; - Vinerea nu se lucreaza. Intrebare: Se include si ziua de vineri in calculul celor 20 de zile de preaviz?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<