Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Taxele de timbru: Notarii cred ca ...

Consiliul Uniunii Nr. 3082/19.07.2013

Pozitia Consiliului Uniunii Nationale a Notariior Publici din Romania fata de Apelul Uniunii Nationale a Barourilor din Romania catre Guvernul Romaniei,

Parlamentul Romaniei si catre toate autoritatile abilitate sa ia masurile care se impun pentru restabilirea garantiilor corespunzatoare dreptului de acces la instanta prin modalitatea de reglementare a taxelor judiciare de timbru

Adoptat de Consiliului Uniunii Nationale a Notariior Publici din Romania in sedinta din data de 19 iulie 2013

Uniunea Nationala a Notariior Publici din Romania a luat act cu stupoare despre difuzarea acestui document in care se sustine, printre altele, ca „nivelul actual al taxelor judiciare de timbru in materie reiiecta' protezarea incorecta a procedurilor notariale in defavoarea procedurilor judiciare statale, astfel incat discriminarea facuta legalprin stabilirea unor taxe ce favorizeaza o categorie socio-profesionala care si desfasoara activitatea pe principii specifice profesii/or liberale, este incorecta.

In primul rand, autorii Apelului pierd din vedere ratiunile care au determinat aprobarea noului act normativ, reluate de Ministerul Justitiei si in comunicatul de presa din data de 11 iulie 2013:

„Adoptarea de cätre Guvernul Romaniei a OUG nr.80/2013 privind taxele judiciare de timbru a fost determinata de evolutia inregistrata in plan legislativ din ultima perioada (in special transformarile care au avut loc: prin adoptarea noului Cod civil si a noului Cod de procedura civila), si vizeaza actualizarea si modernizarea sistemului de taxare, precum si sistematizarea legislatiei in materia taxelor de timbru. Sumele care revin bugetului de stat din taxele judiciare de timbre sunt destinate sa fie folosite la finantarea sistemului judiciar in vederea implementarii noilor Coduri.

Actul normativ referitor Ia nivelul taxelor judiciare de timbru contine prevederi exprese menite sa asigure liberul acces la justitie, precum:

- cererea de reexaminare impotriva modului de stabilire a taxei judiciare de timbru este scutita de la plata taxei judiciare de timbru;
- s-a prevazut in mod expres restituirea, in parte, a taxei judiciare de timbru in cazul in care participantul la proces care a fost recuzat se abtine sau daca cererea de recuzare ori de stramutare a fost admisa;
- cand o actiune are mai multe capete de cerere, cu finalitate diferita, daca la momentul inregistrarii cererii au fost timbrate doar o parte din capetele de cerere, actiunea va f anulata in parte, numai pentru acele capete de cerere pentru care nu a fost achitata taxa judiciara de timbru;
- pentru cererile de intoarcere a executarii silite a fost prevazuta taxarea cu  taxa fixa avand in vedere, pe de o parte divergentele existente in practica judiciara, iar pe de alta parte, inechitatea stabilirii unei taxe la valoare pentru aceasta categorie de cereri;
- a fost stabilit un sistem mai clar de determinare a cuantumului taxei judiciare de timbru."

De asemenea, in Expunerea de motive a proiectului de lege pentru aprobarea OUG nr.80/2013 se arata foarte clar ca noua reglementare este conforma atat jurisprudentei Curtii Constitutionale cat si celei a CEDO in aceasta materie.
OUG nr.80/2013 privind taxele judiciare de timbru a fost avizata favorabil de Consiliul Superior al Magistraturii, de Consiliul Economic si Social si de
Consiliul Legislativ, cu mentiunea ca propunerile CSM care vizau stabilirea  unei taxe judiciare de timbru pentru actiunea de divort la un nivel superior onorariului notarial perceput in acest caz nu s-au regasit in forma actului normativ adoptata de Guvern.

Totodata, trebuie avut in vedere si faptul ca actului normativ a fost adoptat in contextul unui fenomen infractional, din care fac parte, din pacate, si profesionisti ai dreptului: ne referim la evitarea procedurii legale notariale si crearea , cu buna stiinta, a unui fals litigiu intre partile unui raport juridic, pentru a evaziona taxelor notariale si impozitele statului. Faptul ca activitatea evazionista a devenit un fenomen este arhicunoscut si de catre UNBR, dar dorim totusi sa amintim un exemplu recent, cel de la Judecatoria Ineu, reflectat in comunicatele DNA din ultimele saptamani.

In al doilea rand, afirmatii precum: protejarea incorecta., discrimiharea..., favorizarea unei profesii miniera/e ..., puteau fi facute, cu argumente solide, inca de acum mai bine de cinci ani, cand a fost adoptata OUG nr.51/2008 privind ajutorul public judiciar in materie civila!

Pentru ca, in acel moment, putea fi vorba, intr-adevar , de protejare incorect, de discriminare, de favorizarea unei' profesii libera/e, atunci cand
principalii beneficiari ai acestei reglementari nu puteau fi decat avocatii, dar asigurarea fondurilor pentru plata onorariilor avocatiale, inclusiv plata ofciilor, se facea, in mare parte din impozitele platite de notarii publici!

Reactia colegilor avocati este astfel de inteles, in conditiile in care Legea nr.146/1997, abrogata si inlocuita de OUG nr.80/2013, prevedea expres la art.26 ca o mare parte din impozitele incasate din onorariile avocatilor, ale notarilor publici si ale executorilor judecatoresti au ca destinatie finantarea sistemului de ajutor public judiciar si a sistemului de asistenta juridica, aceeasi destinatie avand-o si o cota substantiala din sumele provenind din taxele judiciare de timbru.

Este normal insa sa beneficieze de ajutor public judiciar si cetatenii' care solicita proceduri notariale, cel putin in materia succesiunilor, divortului, partajului, in aceleasi conditii ca si cei care aleg calea justitiei contencioase.

Dar, la acea vreme, Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania a inteles constrangerile bugetare, a acceptat ca notarii sa ramana doar finantatori ai sistemului de ajutor public judiciar, alegand sa solutioneze cazurile sociale din randul beneficiarilor de proceduri notariale strict prin reglementarea interna a scutirilor si reducerilor de onorarii.

Nu in ultimul rand, Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania se alatura demersurilor de reglementare a destinatiei sumelor incasate cu titlu de taxa judiciara de timbru care trebuie sa asigure surse de finantare pentru sistemul judiciar, cu precizarea ca in cadrul sistemului justitiei din
Romania, alaturi de judecatori, procurori, avocati sau executori judecatoresti, exista si notarii publici.

Sursa Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 02 August 2013
Votati articolul "Taxele de timbru: Notarii cred ca ...":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016