Persoanele care isi schimba domiciliul vor fi obligate sa anunte Serviciul de Evidenta a Populatiei in termen de 15 zile de la mutare, altfel vor fi amendate, arata un proiect de lege inregistrat la Senat in dezbatere.
Proiectul de lege vine sa corecteze o situatie des intalnita in special in marile orase din tara, unde exista adrese cu zeci, sute si mii de locatari fictivi.
"In octombrie 2018, la o adresa din sectorul 3 din Capitala, apareau inregistrate circa 5.000 de persoane. In iulie 2020, a fost relatata o situatie similara in judetul Iasi. La o adresa din comuna Mosna figurau cu viza de resedinta peste 3.000 de persoane. In septembrie 2020, conform datelor oficiale, la patru adrese din orasul Galati, detinute de trei galateni, locuiau peste 13.000 de persoane cu dubla cetatenie. Cele mai multe persoane, peste 8.000, figurau la doua adrese detinute de acelasi galatean. Dar cel mai spectaculos caz a fost prezentat in mass media la inceputul anului 2022. In luna februarie a.c, in Capitala, structura de Evidenta Populatiei a descoperit o adresa la care locuiau fictiv 18.000 de persoane, iar in tara au fost identificate peste 150 de alte adrese cu mii de locuitori. Bucurestiul si lasiul sunt orasele unde sunt inregistrate cele mai multe persoane cu domiciliul la o singura adresa. Recent si municipiul Vaslui a devenit de interes pentru derularea procedurii de obtinere a unei carti de identitate cu domiciliul in Romania", se arata in motivarea proiectului de lege.
Initiatorii proiectului de lege sustin ca reglementarile in vigoare contin obligatii pentru cetateni referitoare la schimbarea domiciliului, dar modul in care sunt formulate nu permit sanctionarea nerespectarii acestora, iar in cazul stabilirii resedintei, nici nu exista instituite astfel de obligatii.
Consecinta acestei situatii este ca persoanele care declara schimbarea domiciliului sau solicita inscrierea mentiunii de resedinta, in marea majoritate a situatiilor, o fac din interes personal.
Potrivit motivarii proiectului de act normativ, cu exceptia elevilor si studentilor, viza de resedinta este solicitata cel mai adesea pentru a obtine unele beneficii de moment, beneficii care sunt acordate pe baza dovezii din actul de identitate:
• inscrierea la gradinite/scoli;
• acordarea unor compensari la cheltuielile de transport/cazare;
• acordarea de asistenta sociala/medicala, etc.;
• sustinerea imor examene;
• obtinerea de documente sau facilitati fiscale;
• exprimarea dreptului de vot;
• altele.
Modificarile propuse la OUG nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani
1. La articolul 14 dupa alineatul (1), se introduce un nou alineat (1.1) cu urmatorul continut:
(1.1) In situatia in care solicitantul actului de identitate nu se poate prezenta la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor de la locul de domiciliu sau resedinta, cererea poate fi depusa Ia cel mai apropiat serviciu public comionitar de evidenta a persoanelor, care preia cererea si elibereaza actul de identitate.”
2. La articolul 28 litera c) se modifica cu urmatorul cuprins:
c) declaratia pe propria raspundere a solicitantului, insotita de nota de verificare a politistului de ordine publica, prin care se certifica existenta unui imobil cu destinatie de locuinta si faptul ca solicitantul locuieste efectiv la adresa declarata, pentru persoana fizica ce nu poate prezenta documentele prevazute la lit. a) si b), cand proprietarului sau persoanei interesate nu i-au fost emise in conditiile de validitate prevazute de legislatia romana in vigoare, actele privind titlul locativ;
3. La articolul 28 dupa alineatul 3 se introduc trei noi alineate, alin. (4) - (6) cu urmatorul cuprins:
„(4) Spatiul care face obiectul titlului locativ trebuie sa indeplineasca, prin raportare la numarul de persoane care locuiesc in acesta, exigentele minimale pentru locuinte prevazute de Anexa nr. 1 la Legea locuintei nr. 114/1996.
„(5) in documentul prevazut la alin. (1) lit. b), gazduitorul declara si faptul ca spatiul care face obiectul titlului locativ indeplineste, prin raportare la numarul de persoane care locuiesc in acesta, exigentele minimale pentru locuinte prevazute de Anexa nr. 1 la Legea locuintei nr. 114/1996.”
„(6) Prevederile alin.(4) si alin.(5) nu se aplica in situatia in care solicitantul are calitatea de sot, ruda sau afin pana la gradul IV, inclusiv, al / a gazduitorului.”
4. La articolul 31, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Mentiunea privind stabilirea resedintei se acorda pentru perioada solicitata, care nu poate fi mai mare de un an, si are valabilitate pe timpul cat persoana locuieste in mod efectiv la adresa declarata ca resedinta.”
5. La articolul 31, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat (3) cu urmatorul cuprins:
„(3) Persoana fizica, care nu mai locuieste Ia adresa la care si-a stabilit resedinta, este obligata sa notifice la oricare serviciu public comunitar de evidenta a persoanelor, despre incetarea valabilitatii mentiunii privind resedinta, in termen de 15 zile de la plecare”.
5. Articolul 36 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Persoana care gazduieste o alta persoana care nu are inscrisa in actul de identitate adresa la care locuieste efectiv dupa trecerea termenelor prevazute de prezenta lege, are obligatia de a anunta politia sau serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor de la locul unde este situat imobilul,, exceptie facand persoanele prevazute la art. 32 alin, (2) lit. a).”
6. La articolul 39 alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Persoanele care din diferite motive locuiesc la alte adrese decat cea din actul de identitate sunt obligate sa solicite la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor schimbarea domiciliului sau inscrierea mentiunii privind stabilirea resedintei in termen de 15 zile de la mutare si sa ceara inscrierea in cartea de imobil.”
7. La articolul 43 litera litc), se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„d) nerespectarea dispozitiilor art. 25, art. 31 alin.(3), art. 34 alin. (2) si art. 36,
cu amenda de la 75 lei la 150 lei.”