Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Legislatia judirica actualizata la zi 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Titlul I - Dispozitii generale - Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara

Titlul I - Dispozitii generale - Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara

Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara - Titlul I - Dispozitii generale

CAPITOLUL I - Principiile organizarii judiciare

Articolul 1
(1) Justitia se realizeaza prin Inalta Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
(2) Consiliul Superior al Magistraturii este garantul independentei justitiei.
(3) Ministerul Public isi exercita atributiile prin procurori constituiti in parchete, in conditiile legii.

Articolul 2
(1) Justitia se infaptuieste de catre judecatori in numele legii, este unica, impartiala si egala pentru toti.


(2) Justitia se realizeaza prin urmatoarele instante judecatoresti:
a) Inalta Curte de Casatie si Justitie;
b) curti de apel;
c) tribunale;
d) tribunale specializate;
e) instante militare;
f) judecatorii.

Articolul 3
Competenta organelor judiciare si procedura judiciara sunt stabilite de lege.

Articolul 4
(1) In activitatea judiciara Ministerul Public reprezinta interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept, precum si drepturile si libertatile cetatenilor.
(2) Parchetele functioneaza pe langa instantele de judecata, conduc si supravegheaza activitatea de cercetare penala a politiei judiciare, in conditiile legii.

Articolul 5
Ministerul Justitiei asigura buna organizare si administrare a justitiei ca serviciu public.

Capitolul II Accesul la justitie

Articolul 6
(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime in exercitarea dreptului sau la un proces echitabil.
(2) Accesul la justitie nu poate fi ingradit.

Articolul 7
(1) Toate persoanele sunt egale in fata legii, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Justitia se realizeaza in mod egal pentru toti, fara deosebire de rasa, nationalitate, origine etnica, limba, religie, sex, orientare sexuala, opinie, apartenenta politica, avere, origine ori conditie sociala sau de orice alte criterii discriminatorii.
(3) Configuratia salii de judecata trebuie sa reflecte principiul egalitatii de arme in ceea ce priveste asezarea judecatorului, procurorilor si avocatilor.

Articolul 8
Asistenta judiciara internationala se solicita sau se acorda in conditiile prevazute de lege, de tratatele internationale la care Romania este parte sau, dupa caz, pe baza de reciprocitate.

Articolul 9
Hotararile Sectiei pentru judecatori, respectiv ale Sectiei pentru procurori ale Consiliului Superior al Magistraturii, in orice alte situatii decat cele prevazute la art. 134 alin. (3) din Constitutia Romaniei, republicata, in care Consiliul Superior al Magistraturii indeplineste rolul de instanta de judecata in domeniul raspunderii disciplinare a judecatorilor si procurorilor, pot fi atacate la sectia de contencios administrativ a curtii de apel competente, conform dreptului comun.

Capitolul III Dispozitii generale privind procedura judiciara

Articolul 10
Toate persoanele au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil, de catre o instanta impartiala si independenta, constituita potrivit legii.

Articolul 11
Activitatea de judecata se desfasoara cu respectarea principiilor distribuirii aleatorii a dosarelor si continuitatii, cu exceptia situatiilor in care judecatorul nu poate participa la judecata din motive obiective.

Articolul 11^1
(1) Activitatea de judecata se suspenda pe perioada decretarii starii de asediu sau a starii de urgenta, in conditiile art. 93 din Constitutia Romaniei, republicata.
(2) Pe durata starii de asediu sau a starii de urgenta, activitatea de judecata poate continua doar in situatii exceptionale, de urgenta deosebita, temeinic justificate, referitoare la protectia relatiilor de familie si la masurile dispuse prin decret emis de Presedintele Romaniei cu privind la instituirea starii exceptionale.
(3) Cauzele care se vor judeca pentru fiecare categorie de instante vor fi stabilite, in mod exhaustiv, doar de Consiliul Superior al Magistraturii, dupa consultarea colegiilor de conducere ale curtilor de apel, pentru curtile de apel, tribunale si judecatorii, respectiv a Colegiului de conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
(4) Pe durata starii de asediu sau a starii de urgenta, in cauzele in care s-a dispus masura arestarii preventive sau in cauzele in care partile executa pedeapsa in regim privativ de libertate, sedintele de judecata se vor desfasura prin videoconferinta.
(5) Pe durata starii de asediu sau a starii de urgenta, termenele de prescriptie, cele procedurale si cele de decadere nu incep sa curga, iar, daca au inceput sa curga, se suspenda.

Articolul 12
Sedintele de judecata sunt publice, in afara de cazurile prevazute de lege. Pronuntarea hotararilor se face in sedinta publica, cu exceptia cazurilor prevazute de lege.

Articolul 13
(1) Sedintele de judecata se inregistreaza prin mijloace tehnice video sau audio.
(2) In cursul sedintei de judecata, grefierul ia note cu privire la desfasurarea procesului. Partile pot cere citirea notelor si vizarea lor de catre presedinte.
(3) Dupa terminarea sedintei de judecata, participantii la proces primesc, la cerere, cate o copie de pe notele grefierului.

Articolul 14
(1) Procedura judiciara se desfasoara in limba romana.
(2) Cetatenii romani apartinand minoritatilor nationale au dreptul sa se exprime in limba materna, in fata instantelor de judecata, in conditiile prezentei legi.
(3) In cazul in care una sau mai multe parti solicita sa se exprime in limba materna, instanta de judecata trebuie sa asigure, in mod gratuit, folosirea unui interpret sau traducator autorizat.
(4) In situatia in care toate partile solicita sau sunt de acord sa se exprime in limba materna, instanta de judecata trebuie sa asigure exercitarea acestui drept, precum si buna administrare a justitiei, cu respectarea principiilor contradictorialitatii, oralitatii si publicitatii.
(5) Cererile si actele procedurale se intocmesc numai in limba romana.
(6) Dezbaterile purtate de parti in limba materna se inregistreaza, consemnandu-se in limba romana. Obiectiunile formulate de cei interesati cu privire la traduceri si consemnarea acestora se rezolva de instanta de judecata pana la incheierea dezbaterilor din acel dosar, consemnandu-se in incheierea de sedinta.
(7) Interpretul sau traducatorul va semna pe toate actele intocmite, pentru conformitate, atunci cand acestea au fost redactate sau consemnarea s-a facut in baza traducerii sale.

Articolul 15
Dreptul la aparare este garantat. In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie reprezentate sau, dupa caz, asistate de un aparator, ales sau numit din oficiu, potrivit legii.

Articolul 16
(1) Hotararile judecatoresti trebuie respectate si duse la indeplinire in conditiile legii.
(2) Hotararile judecatoresti pot fi desfiintate sau modificate numai in caile de atac prevazute de lege si exercitate conform dispozitiilor legale.
(3) Hotararile judecatoresti trebuie redactate in termen de cel mult 30 de zile de la data pronuntarii. In cazuri temeinic motivate, termenul poate fi prelungit cu cate 30 de zile, de cel mult doua ori.

Articolul 17
(1) In cazul completului format din 2 judecatori, daca acestia nu ajung la un acord asupra hotararii ce urmeaza a se pronunta, procesul se judeca din nou in complet de divergenta, in conditiile legii.
(2) Completul de divergenta se constituie prin includerea, in completul de judecata, a judecatorului din planificarea de permanenta.
 

>>REVINO LA CUPRINSUL Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciara!<<


Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Titlul I - Dispozitii generale - Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016