Primarii oraselor mici si mijlocii din tara vor o intalnire cat mai rapida cu ministrul Finantelor si conducatorii celor doua camere ale Parlamentului, intrucat se simt "sufocati de atribuirea unor noi competente catre administratia locala fara surse financiare suficiente" si "ingrijorati propunerea guvernului privind trecerea in bugetele unitatilor administrativ-teritoriale a cheltuielilor pentru protectia copilului, centrelor pentru persoane cu handicap, drepturilor salariale ale insotitorilor si indemnizatiilor persoanelor cu handicap si salarizarii personalului neclerical".
Redam mai jos comunicatul integral publicat de AOR.
"Sufocati de atribuirea unor competente catre administratia locala, in cele mai multe cazuri fara alocare de surse financiare suficiente, si de nevoia asigurarii functionarii unor servicii publice care, pe langa locuitorii propriilor oraselor, deservesc si locuitorii comunelor invecinate,
Preocupati de faptul ca, in ultimii ani, bugetele unitatilor administrativ-teritoriale au suferit scaderi semnificative, care nu au putut fi compensate prin masurile luate de autoritatile administratiei publice locale si nici in urma rectificarilor bugetare facute de guvern,
Ingrijorati de propunerea guvernului privind trecerea in bugetele unitatilor administrativ-teritoriale a cheltuielilor pentru protectia copilului, centrelor pentru persoane cu handicap, drepturilor salariale ale insotitorilor si indemnizatiilor persoanelor cu handicap si salarizarii personalului neclerical,
Constatand din simularile facute ca bugetele locale ale oraselor vor fi in continuare in suferinta, facandu-ne incerta functionarea si lipsindu-ne de sansa unei dezvoltari,
Observand cu ingrijorare ca dialogul cu autoritatile administratiei publice locale este unul selectiv, administratia centrala refuzand sa discute cu primarii oraselor mici si mijlocii problemele generate de proiectul bugetului de stat pentru anul 2019,
Asociatia Oraselor din Romania (AOR) a solicitat ministrului Finantelor Publice si presedintilor celor doua Camere o intrevedere urgenta pentru discutarea propunerilor facute de AOR, cu prioritate a celor referitoare la:
Teste rezolvate de matematica pentru clasele V-VIII
Memorator Gramatica Gimnaziu
Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul primar - INVATATORI 2 culegeri
Alocarea pentru unitatile administrativ-teritoriale cu statut de oras a sumei de 1.400 lei/locuitor/an, dar nu mai putin de 6 milioane lei/an/oras, pentru asigurarea unui buget minim de functionare.
Solicitarea sumei de 1.400 lei/locuitor/an pentru orase si municipii se justifica prin faptul ca aproape toate unitatile din mediul urban organizeaza si asigura functionarea unor servicii publice de diversitate, marime si complexitate sporite, care deservesc, pe langa locuitorii acestor UAT-uri si locuitorii din comunele invecinate (licee; spitale; crese; servicii de evidenta informatizata a persoanei; case de cultura; centre permanente pentru persoane in varsta si alte servicii sociale; politie locala; gropi ecologice sau statii de transfer s.a.).
Finantarea drepturilor pentru protectia copilului, centrelor pentru persoane cu handicap, drepturilor salariale ale insotitorilor si indemnizatiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav de la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor si contributiile pentru completarea drepturilor salariale pentru personalul neclerical angajat in unitatile de cult din tara sa fie asigurate conform mecanismului folosit in anul 2018 din sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata, asigurate de bugetul de stat destinate pentru finantarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor si municipiului Bucuresti, alocate separat in acest scop.
Mentionarea, in Legea privind bugetul de stat pentru anul 2019, a sumelor care vor fi atribuite pentru fiecare comuna, oras, municipiu si judet, asa cum a facut legea bugetului de stat pe anul trecut.
Mentionarea sumelor atribuite fiecarei unitati administrativ-teritoriale, pentru alocarea directa a 60% din impozitul pe venit incasat de la platitorii de impozit pe venit de pe teritoriul unde isi desfasoara activitatea, dar si a sumelor ce vor fi alocate pentru echilibrare, in vederea asigurarii unui buget minim de functionare, atat din sumele alocate din cota de 20,00 % din impozitul pe venit, cat si din sumele defalcate din TVA, este singura solutie acceptabila pentru dezamorsarea starii de ingrijorare si neincredere a primarilor de orase.
Asociatia Oraselor din Romania considera ca dialogul este singura cale acceptabila pentru a clarifica daca propunerile constructiei bugetare din proiectul de lege privind bugetul de stat pentru anul 2019 vor asigura resursele financiare necesare indeplinirii tuturor atributiilor prevazute de legislatia in vigoare, pentru toate unitatile administrativ-teritoriale cu statut de oras.
Pentru aceasta, Asociatia Oraselor din Romania lanseaza un apel catre toti primarii de orase din Romania, indiferent de culoarea politica, cerandu-le sa-si convinga parlamentarii care ii reprezinta sa nu sustina proiectul bugetului pe 2019 in forma prezentata de MFP si sa promoveze argumentat cerintele formulate de asociatia noastra.
In cazul in care va constata o continuarea a lipsei de de receptivitate a administratiei centrale pentru gasirea unor solutii care sa rezolve macar partial gravele probleme cu care se confrunta autoritatile administratiei publice locale din orasele mici, Asociatia Oraselor din Romania isi va defini pozitia in cadrul unei reuniuni a primarilor de orase, care trebuie sa se desfasoare cat mai repede posibil, urmand sa se foloseasca de toate parghiile legale pentru a obtine resursele necesare indeplinirii responsabilitatilor pe care autoritatile administratiei publice locale le au, conform legii.
Consecintele neluarii in seama a propunerilor facute de AOR vor fi resimtite de colectivitatile locale, capacitatea administrativa a unitatilor administrativ-teritoriale ramanand cu mult sub responsabilitatile pe care autoritatile administratiei publice locale le au stabilite prin lege si sporind dependenta de mecanisme de finantare, din pixul consiliului judetean sau a ministerului, prin decizia de apartenenta politica.
Asociatia Oraselor din Romania doreste ca primarii sa nu mai fie dependenti de Consiliul Judetean sau de “Ministerul Binevoitor” si, de aceea, solicita tuturor decidentilor realizarea unui dialog real, pentru a putea face o administratie publica locala performanta, in folosul cetateanului."
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri