Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Declaratia ministrului Justitiei privind Mecanismul de Cooperare si Verificare

Raportul publicat astazi de Comisia Europeana marcheaza intrarea reformelor din domeniul Justitiei intr-o etapa extrem de sofisticata, care reclama expertiza si concentrare sporita din partea membrilor CSM, a magistratilor si grefierilor, a altor institutii cu atributii in Justitie.

Daca pana acum ceva timp problema principala a Rapoartelor era vointa politica din spatele reformei, astazi, cand Raportul constata ca Guvernul este vectorul principal al reformei, dupa ce Parlamentul a facut proba travaliului adoptand legi importante si schimband politica in privinta anchetelor, dand curs liber Justitiei, este clar, asa cum rezulta si din Raport, faptul ca cheia reusitei reformei se afla in buzunarul CSM, iar cifrul in buzunarul ICCJ.

Raportul spune explicit ca succesul reformelor va depinde de vointa de reforma a CSM. Prin urmare, sistemul judiciar nu se mai poate ascunde in spatele lipsei de vointa politica. Aceasta exista si a fost probata si recunoscuta.

Este acum nevoie de vointa CSM si de expertiza la acest nivel. Eforturile CSM trebuie consolidate cu expertiza din sistemul judiciar, cu ajutorul sefilor de instante si parchete.

CSM, sefii de instante si parchete, ICCJ, Ministerul Public si Ministerul Justitiei trebuie sa formeze impreuna un ansamblu institutional al cooperarii si eficientei.

ICCJ trebuie sa judece cu un ochi la lege, si cu unul pe ceas, pentru a impiedica prescriptia sa se implineasca. Avem semnale de la varful ICCJ ca se ia in serios aceasta problema si incurajam aceste eforturi.

Judecatorii trebuie sa judece dupa probe, nu in functie de cariera politica prezenta sau de viitor a inculpatilor.

Raportul si MCV in general, nu pot suplini vointa sistemului judiciar de a se schimba.

Succesul MCV in 2012 ar insemna o consacrare a credibilitatii Justitiei noastre si o consolidare a statutului Romaniei de stat membru.

In plan imediat, constatarile pozitive ale Raportul constituie cel mai bun raspuns pentru eurosceptici si  reprezinta un argument pentru discutiile noastre cu alte state membre. Unele state membre ne-au pretins un Raport bun, ei bine, acum il au. La randul nostru asteptam solidaritate europeana din partea acestor critici.

Raportul confirma pe un plan mai general progresele in combaterea coruptiei. Sa nu cadem in eroarea de a considera Ministerul Public, DNA, DIICOT sau ANI singurele responsabile cu eradicarea coruptiei si a crimei organizate. Este si o problema de standarde de viata, dar si o problema axiologica. E o alegere la scara societatii.
In plan tehnic, Raportul confirma si valideaza toate initiativele si politice ale MJ, pe care le vom continua, fie ca este vorba de reglementare detaliata a raspunderii disciplinare, de reforma hartii instantelor si parchetelor, sau de dialogul cu sistemul judiciar.

Dupa  cum se cunoaste, Mecanismul de Cooperare si Verificare, instituit in decembrie 2006, este o obligatie asumata de Romania la data aderarii, obligatie ce incumba in egala masura tuturor institutiilor din tara noastra. Sunt convins de cooperarea lor in realizarea acestui obiectiv.

Cateva consideratii tehnice demonstreaza cele expuse.

* Documentul este unul dens, consistent si cu un pronuntat caracter programatic.
* Raportul este structurat pe doua parti
- o parte politica, ce cuprinde mesajele generale de evaluare, concluziile cu privire la domeniile urmarite si recomandarile CE
- o parte tehnica – la fel de importanta pentru noi, care sumarizeaza, urmarind structura tehnica a celor 4 conditionalitati, progresele inregistrate in perioada de referinta.
* NB – pentru o parere avizata despre felul in care CE vede justitia din RO, recomandam cu insistenta lectura ambelor parti ale raportului

In concret

* Principalele mesaje politice ale Raportului se regasesc pe prima pagina a documentului politic:
- Guvernul Romaniei a dovedit determinare si angajament in implementarea procesului de reforma
- Se asteapta acelasi tip de angajament din partea Parlamentului si sistemului judiciar
- Reforma sistemului judiciar este o indatorire nationala (national task) care implica promovarea legislatiei de catre Guvern, adoptarea acesteia in Parlament si implementarea de catre sistemul judiciar
- Cadrul normativ este in mare parte asigurat (the basic legal framework is now largely in place)
- CE va realiza o evaluare globala in vara anului 2012, dupa 5 ani de MCV. Prezentul raport pregateste acea evaluare si formuleaza recomandari pentru a sprijini autoritatile romane in acest sens.
- N.n. momentul 2012 va fi foarte important pentru stabilirea perspectivelor monitorizarii.
- autoritatile romane vor trebui sa implementeze recomandarile CE pentru ca evaluarea din vara urmatoare sa fie tot pozitiva
- N.n. Este pentru prima data cand intr-un document MCV se intrevede perspectiva redefinirii acestui exercitiu.

* Guvernul a fost apreciat pentru activitatea legislativa, dar si pentru masurile administrative intreprinse de la anteriorul raport. De altfel, in ultimul an, Guvernul a stiut sa transforme un raport extrem de dur (2010) intr-unul cu accente pozitive cel putin pe aria de expertiza si competenta a MJ.

* Sunt enumerate, cu titlu apreciativ:
- Adoptarea codurilor, a legii de punere in aplicare a codului civil, precum si finalizarea elaborarii legilor de punere in aplicare a celorlalte coduri – activitatea de elaborare a Codurilor si implicit a legilor de punere in aplicare a fost una extrem de laborioasa, ce s-a intins pe parcursul mai multor ani, fiind principalul element din agenda legislativa a Ministerului Justitiei
- Legea micii reforme, cu privire la care sunt apreciate si efectele care s-au produs deja in ce priveste accelerarea si simplificarea procedurilor
- Modificarea legii privind Curtea Constitutionala care nu mai permite suspendarea automata a cauzelor la invocarea unor exceptii de neconstitutionalitate
- Adoptarea noului cadru normativ ANI
- Adoptarea (chiar si in forma limitata in Parlament) a legii privind desfiintarea unor instante si parchete
- Lansarea procedurilor pentru realizarea evaluarii independente a sistemului judiciar
- Lansarea proiectului privind studiile de impact
- Finalizarea auditului cu privire la strategiile anticoruptie
- Lansarea consultarilor pentru noua Strategie Nationala Anticoruptie
- Crearea grupului de lucru interinstitutional pentru analiza cauzelor ce duc la intarzieri in judecarea dosarelor de mare coruptie
- Finalizarea la nivelul MJ si aprobarea in Guvern a proiectului privind confiscarea extinsa

* Ca si in rapoartele anterioare, sunt notate pozitiv
DNA – pentru istoricul de dosare si pentru eficienta activitatii
PG – atat pentru activitatea curenta, cat si pentru implicarea in procesul de pregatire a implementarii Codurilor
ANI – pentru numarul de investigatii relansate in urma adoptarii noului cadru normativ

* Unele aprecieri cuprind intrinsec si recomandari pe care le analizam cu mare atentie si la care ne vom concentra in etapa urmatoare.

* Raportul contine si o serie de pasive, care de fapt continua linia criticilor ce apareau si in rapoartele anterioare

* In aprecierea noastra, cele mai importante doua probleme din raport (care au fost de altfel semnalate public in mai multe randuri de catre MJ) sunt
- Lipsa de rezultate in unele dintre cauzele de mare coruptie si pericolul interventiei prescriptiei.
# Se fac referiri repetate la lipsa de eficienta in instanta, in principal la Inalta Curte de Casatie si Justitie.
# Cu toate acestea, in Documentul Suport[1] ce insoteste Raportul politic, la pg. 12 se spune ca la o analiza interna pe ultimii 5 ani, s-a concluzionat ca 90% din cauzele DNA au fost instrumentate in mai putin de 18 luni, si 90 % din cauzele DNA trimise in judecata s-au finalizat cu hotarari de condamnare – aspect ce nu poate fi decat pozitiv.

- Lipsa de eficienta in procesul de recuperare a produselor infractiunii (confiscarea)

* Alte elemente critice vizeaza
- Faptul ca nu au fost luate masuri concrete pentru rezolvarea problemei resurselor umane si redistribuirii posturilor (CSM)
- Lipsa unor progrese ferme in domeniul reformei sistemului de raspundere disciplinara a magistratilor si a inspectiei judiciare (CSM)
- Lipsa de eficienta si actiune a CSM de la preluarea mandatului
- Necesitatea unui sprijin constant si imediat din partea Parlamentului pentru lupta anticoruptie
- Lipsa unor hotarari definitive ale instantelor in urma dosarelor instrumentate de ANI.

* In pregatirea evaluarii din vara anului 2012, raportul formuleaza 17 recomandari, structurate pe 5 domenii mari – reforma sistemului judiciar, raspunderea sistemului, eficienta activitatii judiciare, integritatea, combaterea coruptiei. Cele mai importante dintre acestea vizeaza:
- pregatirea implementarii Codurilor – am trecut prin Guvern un Memo privind obligatiile fiecarei institutii cu atributii in acest domeniu.
- rezolvarea problemei resurselor umane din justitie
- imbunatatirea sistemului privind raspunderea magistratilor – se sanctioneaza astfel initiativa MJ.
- finalizarea studiului independent privind sistemul judiciar,
- consolidarea istoricului de cauze ANI in instante,
- finalizarea dosarelor de mare coruptie prin hotarari definitive si cu caracter descurajator,
- obtinerea de rezultate convingatoare in recuperarea produselor infractiunilor si adoptarea unei noi legi privind confiscarea extinsa,
- prevenirea conflictelor de interese in managementul fondurilor publice etc.

Concluzii

* Raportul din iulie 2011 este mai bun decat cel din 2010
* Se marcheaza trecerea de la etapa de elaborare a legislatiei la etapa de implementare, cu o mutare fireasca a responsabilitatii de la Legislativ la sistemul judiciar (caruia ii revine sarcina sa puna in practica noile reguli)
* Aprecierile cu privire la activitatea MJ (si implicit a Guvernului) sunt in covarsitoare majoritate pozitive, iar cele doua pasive (raspunderea disciplinara si studiile de impact) sunt incurajari ale Comisiei pentru MJ fata de anumite procese in curs. 
* De altfel activitatea Guvernului, prin MJ a generat cea mai mare parte a elementelor pozitive din prezentul raport.

In incheiere

* Doresc sa multumesc celor care au muncit alaturi de mine pentru ca acest raport sa surprinda atatea elemente de progres

* Cred ca fara un efort de echipa, al multor institutii, raportul nu ar fi avut o evaluare tehnica atat de buna
Imi exprim convingerea ca in anul ce vine ne vom mobiliza si mai eficient si ne vom concentra pe noile recomandari.

* Exista inca asteptari mari cu privire la noul CSM, de la magistrati si mai ales de la ICCJ

In masura in care TOATE institutiile vizate isi vor canaliza eforturile spre indeplinirea recomandarilor, exista mari sanse ca in vara anului 2012 evaluarea globala sa fie una pozitiva si sa atraga in mod natural perspectiva unei reconfigurari favorabile a Mecanismului.

* In final, dar nu in cele din urma, multumesc Comisiei Europene, intregii echipe de la Bruxelles dar si de la Bucuresti, pentru profesionalismul cu care si in acest an ne-au fost parteneri intr-un proces atat de complex ca reforma sistemului judiciar si activitatea anticoruptie. Sunt sigur ca si in anul urmator vom lucra cu ei la fel de bine si de eficient. E un parteneriat real si care functioneaza.
Data aparitiei: 25 Iulie 2011
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Declaratia ministrului Justitiei privind Mecanismul de Cooperare si Verificare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
©2019 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016