Parlamentul Romaniei dazbate, in aceste zile, un proiect de lege privind modificarea si completarea Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica
EXPUNERE DE MOTIVE
Atat din constatarile rapoartelor de monitorizare a implementarii reglementarilor in domeniul evaluarii preliminare a impactului, cat si din recomandarile facute de reprezentantii organizatiilor societatii civile cu prilejul consultarilor purtate in cursul anului 2008 pentru elaborarea Strategiei pentru o reglementare mai buna la nivelul administratiei publice centrale 2008-2013, s-a constatat ca, in majoritatea cazurilor, autoritatile administratiei publice nu ofera explicatii in cazul nepreluarii propunerilor venite din partea cetatenilor si ONG-urilor. Acest fapt are un impact negativ
atat in mod specific asupra calitatii reglementarilor elaborate, acestea netinand cont de contributiile venite din partea celor carora li se aplica respectivele reglementari, cat si, in general, asupra procesului democratic.
Modificarea Legii nr. 52/2003 reprezinta, in acelasi timp, o masura asumata de Guvernul Romaniei atat prin Strategia pentru o reglementare mai buna la nivelul administraTiei publice centrale 2008-2013, cat si prin Planul National de Reforme, documentul care transpune, la nivel national, masurile cuprinse in Strategia Lisabona revizuita.
Modificarile aduse legii vizeaza extinderea ariei de aplicare a dispozitiilor acesteia, precum si imbunatatirea procesului de consultare in general. Astfel, modificarile presupun:
- Extinderea domeniului de aplicare a legii la documentele de politici publice elaborate de autoritatile publice centrale
- Instituirea obligatiei pentru autoritatile administratiei publice de a argumenta in scris nepreluarea recomandarilor formulate si inaintate in scris de cetateni si asociatiile legal constituite ale acestora.
Aceste modificari vor contribui la dezvoltarea unei culturi a comunicarii intre administratia publica centrala si cetateni si organizatiile legal constituite ale acestora, facilitand colaborarea in contextul procesului de elaborare a politicilor publice.
ARTICOL UNIC
Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 70 din 3 februarie 2003, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Art. 3 se completeaza cu litera j care va avea urmatorul cuprins:
Art. 3, j) documentele de politici publice – instrumentele de decizie prin intermediul carora sunt identificate posibilele solutii pentru rezolvarea problemelor de politici publice, asa cum sunt definite in Hotararea Guvernului nr. 870/2006 privind aprobarea Strategiei pentru imbunatatirea sistemului de elaborare, coordonare si planificare a politicilor publice la nivelul administratiei publice centrale.
2. Dupa Art. 4 se introduce un nou articol, Art. 4.1 care va avea urmatorul cuprins:
Dispozitiile prezentei legi se aplica si documentelor de politici publice elaborate de autoritatile administratiei publice centrale, asa cum sunt ele definite in Art. 4 litera a).
3. Art. 11 se completeaza cu alin. (3) care va avea urmatorul cuprins:
Autoritatile publice prevazute la Art. 4 sunt obligate sa justifice in scris nepreluarea recomandarilor formulate si inaintate in scris de cetateni si asociatiile legal constituite ale acestora.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Conform prevederilor art. 78 alin. 22-24 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, companiile cu peste 50 de angajati au obligatia de a prezenta catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilitati si Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca o cerere scrisa, precum si dovada transmiterii acesteia catre organizatiile nonguvernamentale de la alin. 22, pentru a comunica posturile vacante adecvate ocuparii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem o salariata nascuta in februarie 1959, pentru care am inchis contractul de munca la data de 21.06.2023, conform art. 56 alin. 1 lit. c. I-am facut un nou contract pe durata determinata de un an, pe care l-am prelungit pentru inca un an, pana la data de 31.08.2025. Putem sa mai prelungim contractul acestei salariate si, daca da, pentru cat timp?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Referitor la fondul de handicap, am primit raspunsul anterior de la dvs, in care ne-ati transmis ca incepand cu acest an, angajtorii care au posturi vacante adecvate ocuparii de catre persoanele cu dizabilitati trebuie sa solicit printr-o cerere sprijinul ONG urilor care presteaza asfel de servicii. Intrebarea este, daca nu avem posturi vacante potrivite pentru angajarea persoanelor cu dizabilitati, trebuie sa facem dovada ca nu avem? Pentru angajatii cu handicap de anul trecut, inteleg ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<