Un proiect de lege inregistrat la Senat isi propune sa reglementeze digitalizarea activitatilor desfasurate de avocati, pentru a le adapta la realitatile juridice si socio-economice actuale.
Initiatorii proiectului de lege sustin ca, pana acum, in Romania nu exista un astfel de act normativ, iar ratiunea adoptarii unei legi este de a seta un cadru normativ coerent, care sa poata permite desfasurarea anumitor activitati in conditii reglementate si supravegheate de autoritatile competente.
"Avand in vedere nivelul de educatie al avocatilor, consideram ca acestia detin sau pot atinge rapid abilitatile digitale necesare pentru utilizarea in conditii de siguranta si in mod optim a noilor tehnologii. Tehnologia a patruns tot mai adanc in societatea si in economia noastra, devenind parte din viata de zi cu zi a fiecarei persoane (fizice sau juridice), atat in mediul de lucru, indiferent de industrie, cat si in modul nostru de viata. Beneficiile integrarii tehnologiei in procesele si activitatile de zi cu zi au fost evidentiate in special in timpul pandemici, unde, datorita evolutiei tehnologice, majoritatea activitatilor si industriilor au putut continua in acelasi ritm, fara a infrunta impedimente majore asupra continuitatii activitatii", se arata in expunerea de motive a proiectului legislativ.
Potrivit proiectului, actele intocmite de avocat in format electronic, in conditiile legii, vor avea forta probanta si forta executorie prevazuta de lege.
Schimbari propuse pentru digitalizarea profesiei de avocat
Art. 1
(...)
(3) Actele intocmite de avocat in format electronic, care sunt subscrise de acesta prin semnatura electronica extinsa sau avansata dupa caz, au forta probanta si, dupa caz, forta executorie prevazuta de lege.
(4) Actele profesionale intocmite de avocat pe suport de hartie, pot fi convertite in format electronic, iar cele intocmite in format electronic pot fi convertite pe suport de hartie, potrivit procedurii prevazute de prezenta lege. Indiferent de suportul sau formatul in care sunt intocmite actele profesionale au forta probanta si, dupa caz, forta executorie prevazuta de lege.
Art. 2.
(1) Actele intocmite de avocat in exercitarea profesiei in format electronic, trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:
a) avocatul sa fie autorizat sa desfasoare activitate profesionala in format electronic in baza identitatii digitale unice, in conditiile prezentei legi, a Legii nr. 51/1995, a Statului Profesiei de Avocat si a Regulamentului de aplicare a prezentei legi;
b) sa fie inregistrate prin utilizarea portalului informatic E-UNBR;
c) sa fie semnate cu semnatura electronica avansata a avocatului si, dupa caz, a partilor, in conditiile legii;
d) sa indeplineasca conditiile de fond prevazute de lege privind actul sau procedura pe care o efectueaza, conform prevederilor legale privind continutul activitatii profesionale a avocatului;
(2) Incheierea actelor in format electronic, fara prezenta fizica a partilor in fata avocatului, la distanta, se realizeaza prin utilizarea portalului informatic E-UNBR si pe baza urmatorilor factori de identificare:
a) semnatura electronica avansata a partilor;
b) documentul de identitate, cartea electronica de identitate sau identitatea digitala a partii;
c) metoda de verificare a comunicarii directe cu o persoand in viati, prin intrebari adresate de catre avocat solicitantului, in sensul confirmarii ca acesta participa in timp real, prin mijloace audio-video autorizate de identificare la distanta, la incheierea actului sau la indeplinirea procedurii prevazute de lege pentru activitatea profesionala concreta a avocatului;
d) identificarea prin metode biometrice, folosind proceduri puse la dispozitie de catre institutiile acreditate de catre Autoritatea de Digitalizare a Romaniei, denumita in continuare ADR, la care avocatii au acces, potrivit legii.
(3) Avocatul are obligatia sa verifice indeplinirea tuturor condititlor prevazute Ja alin. (1) si (2).
(...)
Art. 5.
(1) Avocatul poate indeplini in forma electronica urmatoarele activitati profesionale in raporturile juridice cu clientii:
a) consultatii si opinii juridice, participarea la negocieri si incheierea de contracte prin intermediul platformelor de chat/mesagerie instant, platformelor de videoconferinta si a altor astfel de sisteme electronice;
b) asistenta si reprezentare juridica in fata instantelor judecatoresti a organelor de urmarire penala, a autoritatilor cu atributii jurisdictionale, a notarilor publici si a executorilor judecatoresti a organelor administratiei publice si a institutiilor, precum si a altor persoane juridice, in conditiile legii;
c) asistarea si reprezentarea persoanelor fizice sau juridice interesate in fata altor autoritati publice cu posibilitatea atestarii identitatii partilor, a continutului si a datei actelor incheiate;
d) apararea si reprezentarea cu mijloace juridice specifice a drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor fizice si juridice in raporturile acestora cu autoritatile publice, cu institutiile si cu orice persoans romana sau straina;
e) activitati de mediere;
f) activitati fiduciare desfasurate in conditiile Codului civil;
g) conversia in forma electronic si invers a actelor originale prezentate de catre parti pentru exercitarea activitatii avocatului, intocmite pe suport de hartie;
h) primirea si pastrarea in depozit electronic a documentelor;
i) atestarea identitatii partilor, a continutului si datei actelor intocmite de client in format electronic sau intocmite pe suport hartie si convertite in format electronic;
J) procedura atestarii identitatii partilor, a datei si continutului actelor intocmite de avocat sau de partea/partile solicitante;
k) certificarea site-urilor, a programelor informatice sau a altor produse;
(2) In raporturile juridice cu tertii, avocatul poate indeplini in forma electronica in numele clientului urmatoarele activitati profesionale:
a) cereri adresate instituttilor si autoritatilor publice centrale sau locale in numele solicitantilor, in conditiile previzute de lege, in vederea acordarii unei consultatii cu continut juridic sau pentru prestarea oricarui serviciu avocatial; cereri adresate notarilor publici, executorilor judecatoresti, expertilor judiciari in vederea comunicarii sau solicitarii de acte si informatii in limita mandatului acordat de client;
b) intocmirea si depunerea actelor de proceduri, participarea la sedinte sau audieri la distanta, prin intermediul platformei E-UNBR, in proceduri judiciare;
c) comunicarea cererilor si a oricaror inscrisuri justificative pentru efectuarea operatiunilor de cadastru si publicitate imobiliara;
d) deschiderea / schimbarea rolului fiscal, ca urmare sau in vederea indeplinirii unor acte si proceduri pentru care se solicita rolul fiscal;
8) obtinerea certificatelor de atestare fiscala, certificatelor de cazier fiscal, eliberate de Directiile de Impozite si Taxe Locale si Agentia Nationala de Administrare Fiscala, precum si solicitarea modificarii rolului fiscal;
f) efectuarea demersurilor precum si a obtinerii oricaror avize si autorizatii necesare in vederea exercitarii dreptului de preemptiune sau a parcurgerii procedurii de preemtiune in cazurile prevazute de lege;
g) obtinerea certificatelor de cazier judiciar;
h) obtinerea oricaror avize si autorizatii necesare activitatilor desfasurate de profesionisti;
i) orice activitati de curatela speciala potrivit Legii nr. 51/1995 si Statutului profesiei de avocat;
j) orice alta activitate profesionala desfasurata de avocat in conditiile legii.
In cazul in care proiectul de lege va trece de Parlament in aceasta forma si va merge spre promulgare la Presedintele Romaniei, va dura mai mult de un an de zile ca modificarile sa fie operationalizate.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: La solicitarea salariatilor si cu acceptul acestora se poate accepta un program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore de sau minim 32 libere? motivatia este lipsa de personal calificat pe piata muncii - salvamar
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca este specificat undeva cite zile libere se acorda la casatoria unui salariat. Suntem intreprindere mica si nu avem contract colectiv de munca doar regulament unde am prevazut 2 zile libere pentru casatorie. Este alta reglementare in afara de Codul muncii unde spune ca se acorda zile libere pentru casatorie conform contrat colectiv de munca sau regulament? Societatea a fost infiintata in anul 2020.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Daca dorim sa angajam un candidat cu experienta si certificari in domeniul achizitiilor publice, dar cu diploma de Inginer diplomat, Profilul Inginerie economica, Specializarea Inginerie si manangement in alimetatie publica si agroturism, Facultatea de Management, inginerie economica in agricultura si dezvoltare rurala Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara, o putem face pe postul de Economist cu atributii specifice achizitiilor publice pana la introducerea in Nomenclatorul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<