Centrul de Resurse Juridice (CRJ) si Romani CRISS isi manifesta ingrijorarea cu privire la modul in care Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD) solutioneaza dosarele care privesc inalti oficiali ai statului roman.
In data de 4 mai 2011, CNCD a emis o hotarare prin care se declara necompetent din punct de vedere teritorial pentru a solutiona plangerea depusa de Romani CRISS impotriva Presedintelui Basescu, pentru declaratiile prejudiciante, stereotipe si rasiste facute in cadrul vizitei sale in Slovenia cu referire la minoritatea roma.
1 CRJ a intervenit in proces, in sprijinul Romani CRISS.
Consiliul a admis exceptia necompetentei teritoriale, exceptie ridicata de CNCD din oficiu. In motivarea hotararii s-a aratat ca, din moment ce fapta a fost savarsita pe teritoriul unui alt stat, nu se poate aplica legea contraventionala romana, fara a tine insa cont de faptul ca efectele s-au produs cu precadere in Romania si ca ziaristi romani au fost prezenti la evenimente. In plus, CNCD, invocand lipsa de competenta teritoriala in acest caz, a tratat fapta de discriminare si incalcare a dreptului la demnitate savarsita de Presedintele Basescu asemenea unei fapte contraventionale obisnuite, punand practic declaratiile rasiste pe acelasi nivel cu parcarea in locuri nepermise. Ca lucrurile nu stau asa, o arata insasi jurisprudenta anterioara a CNCD.
In mod “uimitor”, exceptia teritorialitatii nu a fost invocata de Consiliu si in dosare in care nu erau implicate persoane cu functii inalte. Domnul Ilie Nastase a facut unele afirmatii in timp ce se afla in Paris cu privire la romii si maghiarii din Romania. Fara a beneficia de exceptii “favorabile” din partea CNCD cum a beneficiat Presedintele Romaniei, in mod just, Ilie Nastase a fost amendat cu suma de 600 de lei pentru afirmatiile facute
2.
Un al doilea aspect al tratamentului diferentiat pe care dorim sa-l semnalam priveste termenele de solutionare a dosarelor. Pana acum, CNCD pare sa fi gasit ”resurse” pentru a solutiona intr-un timp relativ scurt majoritatea dosarelor in care au fost implicati inalti demnitari ai statului roman. Nu acelasi lucru se intampla insa si in alte cazuri semnalate de Romani CRISS, in care dosarele raman nesolutionate mult peste termentul legal de 90 de zile, chiar daca gravitatea faptelor reclamate este una deosebita, cum ar fi cazurile de segregare scolara a copiilor pe criterii etnice.
3
Astfel, plangerea Romani CRISS impotriva Presedintelui Traian Basescu pentru fapta savarsita in anul 2007 a fost solutionata in numai 2 zile
4, iar cea impotriva Primului-ministru Calin Popescu Tariceanu in 14 zile
5. In mod “socant”, copiii romi nu au beneficiat de aceeasi “atentie” din partea CNCD, desi acestia au fost supusi unei forme grave de discriminare prin segregare etnica. Astfel, CNCD a solutionat in 495 de zile (1 an, 4 luni si 9 zile) plangerea depusa de Romani CRISS impotriva Scolii nr. 19 din Craiova s.a.
6 si in 503 zile (1 an, 4 luni si 17 zile) plangerea impotriva Grupului Scolar Special Dumbraveni s.a..
7
In concluzie, constatam o diferenta grosolana de tratament pe care CNCD trebuie sa o justifice intr-un mod de natura sa indeparteze orice urme de suspiciune de favorizare a inaltilor demnitari ai statului in detrimentul cetateanului de rand.
Reiteram aprecierile Departamentului de Stat al SUA care a luat in considerare critica adusa CNCD de catre Romani CRISS, referitoare la „numirea membrilor Colegiului Director de catre partidele politice, argumentandu-se ca prin acest fapt a fost incalcata independenta institutiei si ca unii dintre cei numiti nu aveau expertiza in domeniul drepturilor omului”
8.
Solicitam Presedintelui CNCD si membrilor Colegiului Director sa prezinte public modul in care CNCD a gestionat cazurile in care au fost implicati inalti oficiali ai statului roman si sa adopte un plan de reforma institutionala care sa vizeze depolitizarea institutiei si solutionarea impartiala si intr-un termen rezonabil a tuturor dosarelor, fara a tine cont de calitatea de demnitate publica sau nu pe care o au partile in dosar.
______________
1 Mentionam ca Presedintele Basescu a facut referire la romii nomazi, prezentandu-i drept dificil de integrat, nedoritori de munca si in mod traditional infractori. Mai precis, cu ocazia unei vizite oficiale in Republica Slovena, la data de 03.11.2010, Presedintele a declarat: “Mai avem o problema care trebuie spusa si care face dificila integrarea romilor nomazi - foarte putini vor sa munceasca. Multi dintre ei, in mod traditional, traiesc din ce fura.” Referindu-se la initiativele sale, ca primar al Bucurestilor, de a oferi locuri de munca romilor ce se asezasera la marginea orasului, presedintele a afirmat: "Nu le-a placut si au plecat in alta parte. Sigur, era munca in conformitate cu pregatirea lor - la salubrizare. Deci, problema trebuie privita in ansamblul ei si daca ne limitam numai la a spune ce trebuie sa facem noi dar nu si la ce trebuie sa faca ei, nu vom rezolva problema", conform Mediafax.ro, Basescu: multi dintre romii nomazi, “in mod traditional, traiesc din ceea ce fura” , 03.11.2010, disponibil la: https://www.mediafax.ro/social/basescu-multi-dintre-romii-nomazi-in-mod-traditional-traiesc-din-ce-fura-7689349/
2 Mediafax.ro, Ilie Nastase amendat de CNCD pentru declaratiile despre deportarea romilor, disponibil la https://www.mediafax.ro/social/ilie-nastase-amendat-de-cncd-pentru-declaratiile-despre-deportarea-romilor-7834969.
3 Un caz de discriminare existent la nivelul Scolii nr. 19 din Craiova, semnalat Consiliului in data de 7 februarie 2007, a fost solutionat in data de 16 iunie 2008.
4 Plangerea CRISS a fost depusa in 21 mai 2007 si a fost solutionata de CNCD in data de 23 mai 2007.
5 Plangerea CRISS a fost depusa la data de 3 iulie 2007, iar CNCD s-a pronuntat in data de 17 iulie 2007.
6 Plangerea CRISS a fost depusa in 7 februarie 2007 si a fost solutionata de CNCD in data de 16 iunie 2008.
7 Plangerea CRISS a fost depusa in 25 ianuarie 2007 si a fost solutionata de CNCD in data de 11 iunie 2008.
8 A se vedea Raportul Departamentului de Stat al Statelor Unite ale Americii privind situatia drepturilor omului din Romania in anul 2010 (Traducere neoficiala a Romani CRISS).