Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Conceptul nZEB, obligatoriu pentru cladirile noi. Amenda este 30.000 lei

Conceptul nZEB, obligatoriu pentru cladirile noi. Amenda este 30.000 lei
Cladirile noi sunt obligate sa adere la un nou concept, conceptul nZEB. In caz contrar, Inspectoratul de Stat in Constructii poate aplica amenzi care pleaca de la 5000 lei pana la 30.000 de lei. Masura a intrat in vigoare deja!

Conceptul nZEB presupune, pe scurt, ca toate cladirile noi vor trebui sa aiba un consum de energie extrem de mic. Acesta a fost adoptat la nivel european prin Directiva 2010/31 privind performanta energetica a cladirilor si a fost transpuns in legislatia nationala prin modificarea art. 14, alin. (2) din Legea nr. 372/2005 privind performanta energetica a cladirilor. Conform prevederilor legale, aceasta noutate ar trebui sa fie valabila doar pentru cladirile administrate public. Vom observa, insa, ca acest lucru va fi obligatoriu si pentru cladirile private.

Art. 14, alin. (2) prevede urmatoarele: "Prin exceptie de la prevederile alin. (1), cladirile noi din proprietatea/administrarea autoritatilor administratiei publice, care urmeaza sa fie receptionate in baza autorizatiei de construire emise dupa 31 decembrie 2018, vor fi cladiri al caror consum de energie este aproape egal cu zero". 

Conform legii, o cladire cu consum de energie aproape egal cu zero  este cladirea cu o performanta energetica foarte ridicata, la care consumul de energie este aproape egal cu zero sau este foarte scazut si este acoperit, in proportie de minimum 10%, cu energie din surse regenerabile, inclusiv cu energie din surse regenerabile produsa la fata locului sau in apropiere.

Pentru ca aceasta modificare a legii sa se aplice au fost introduse noi responsabilitati pentru autoritatile publice. Astfel, certificatele de urbanism emise pentru cladirile prevazute la art. 6 din actul normativ mentionat mai sus vor putea fi eliberate doar daca, pe langa respectarea obligativitatii cerintelor minime de performanta energetica, va fi intocmit un studiu privind posibilitatea utilizarii unor sisteme alternative de eficienta ridicata, in functie de fezabilitatea acestora. In plus, certificatul de urbanism emis pentru obtinerea autorizatiei de constructie va trebui sa includa si incadrarea necesarului de energie a cladirilor in nivelurile prevazute in reglementarile tehnice specifice. 

Art. 6 din Legea nr. 372/2005 stipuleaza urmatoarele:
"Articolul 6
(1) Prin metodologie se stabilesc cerintele minime de performanta energetica a cladirilor, denumite in continuare cerinte, si se aplica diferentiat pentru diferite categorii de cladiri, atat pentru cladirile noi, cat si pentru cladirile existente, dupa cum urmeaza:
a) locuinte unifamiliale;
b) blocuri de locuinte;


c) birouri;
d) cladiri de invatamant;
e) spitale;
f) hoteluri si restaurante;
g) constructii destinate activitatilor sportive;
h) cladiri pentru servicii de comert;
i) alte tipuri de cladiri consumatoare de energie".

Important! Cerintele referitoare la continutul certificatului de urbanism emis in vederea obtinerii autorizatiei de construire, precum si sanctiunile si riscurile pe care le implica nerespectarea acestor cerinte, vor fi incidente si in cazul constructiilor private.

Conform aceleiasi legi, certificatul de urbanism necesar eliberarii autorizatiei de construire, emis de catre autoritatile competente cu incalcarea prevederilor antecitate, se considera certificat de urbanism incomplet, iar emiterea acestuia constituie contraventie, care se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 30.000 lei de catre organele de control ale Inspectoratului de Stat in Constructii.

Legea nr. 50/1991 ne arata ca amenda pentru emiterea unui certificat de urbanism incomplet se va aplica functionarilor publici responsabili de verificarea intregilor documentatii care stau la baza emiterii certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de constructie sau desfiintare.

Atentie! Emiterea unui certificat de urbanism incomplet are consecinte juridice nu numai in ceea ce priveste angajarea raspunderii contraventionale a persoanelor responsabile, ci si cu privire la validitatea autorizatiei de construire ce are la baza un astfel de certificat de urbanism.

Avand in vedere ca emiterea certificatului de urbanism este prima etapa in procedura de eliberare a autorizatiei de construire, lipsa tuturor elementelor prevazute de lege din certificatul de urbanism este de natura sa vicieze legalitatea autorizatiei de construire, cu privire la care exista riscul de a fi anulata de catre instantele de contencios administrativ.

Cu alte cuvinte, lipsa din documentatia de autorizare a constructiei a studiului privind posibilitatea utilizarii unor sisteme alternative de eficienta ridicata, respectiv edificarea unei constructii in proprietatea sau administrarea autoritatilor administratiei publice, care nu respecta cerintele de performanta energetica prevazute in mod expres si imperativ de lege – de incadrare a cladirilor in categoria nZEB, echivaleaza cu realizarea unei constructii cu nerespectarea conditiilor de legalitate si poate atrage anularea autorizatiei de construire.

De asemenea, in cazul cladirilor noi mentionate anterior, elaborarea certificatului de urbanism cu nerespectarea prevederilor Legii nr. 372/2005 va avea un impact si asupra solutiilor tehnice propuse si a concluziilor studiului de fezabilitate, precum si asupra indicatorii tehnico-economici aferenti obiectivului de investitii realizate din fonduri publice, potrivit dispozitiilor HG nr. 907/2016.

Nu uitati! Legea nr. 372/2005 stabileste ca incadrarea in conceptul nZEB va trebui indeplinita de catre toate cladirile noi pentru care receptia lucrarilor se va efectua in baza autorizatiei de construirea emise incepand cu 31 decembrie 2020.

Concluzionand, intelegem ca efectul final al acestor prevederi va fi regasit in preturi mult mai mari pentru ridicarea de noi cladiri. Beneficiile pe termen lung, insa, vor apartine utilizatorilor cladirii, avand in vedere ca principalele costuri de intretinere vor fi diminuate.


Florin Amariei
de Florin Amariei
Redactor

Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie.  In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.  

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Conceptul nZEB, obligatoriu pentru cladirile noi. Amenda este 30.000 lei":
Rating:

Nota: 3.58 din 5 din 6 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016