Compania Facebook a fost amendata in Ungaria pentru ca pretinde ca serviciul oferit de gigantul american este gratuit, in realitate firma obtinand bani din activitatea utilizatorilor. Autoritatea concurentiala maghiara arata ca astfel se plateste indirect pentru accesarea si folosirea platformei.
Amenda de 3,6 milioane de euro a fost aplicata Facebook Ireland Ltd pentru incalcarea Legii concurentei din Ungaria. Autoritatea responsabila a finalizat o investigatie in urma careia s-a aflat faptul ca utilizatorii retelei de socializare platesc indirect pentru serviciile oferite cu titlu gratuit prin faptul ca firma le proceseaza datele si le afiseaza reclame.
Decizia de sanctionare a Facebook a fost luata in baza unor mesaje care induc persoana interesata de aceste servicii in eroare. "Gratis la conectare" si "Gratis si mereu va fi" afisate pe pagina principala in care se indeamna la crearea unui cont ofera o imagine falsa asupra a ceea ce presupune intrarea pe Facebook in conditiile impuse de companie. Cei care isi creeaza un cont nu sunt informati concret si corect cu privire la ce presupune "utilizarea gratuita".
In individualizarea amenzii, s-a observat ca desi faptele Facebook s-au derulat pe o perioada indelungata de timp (respectiv intre 2010 si 23 octombrie 2019), in urma presiunilor exercitate de Comisia Europeana, Facebook si-a modificat la nivel global atat termenii si conditiile, precum si sloganul ce apareau pe pagina principala referitor la gratuitatea serviciilor.
In acest sens, potrivit termenilor si conditiilor actuale regasite pe site-ul acestora, Facebook mentioneaza ca ”Nu va taxam pentru utilizarea Facebook sau a celorlalte produse si servicii care fac obiectul acestor Conditii. In schimb, companiile si organizatiile ne platesc pentru a va afisa reclame pentru produsele si serviciile lor.”
O decizie similara a fost luata anul trecut si in Italia, amenda primita de Facebook atunci fiind de 10 milioane Euro, pentru incalcarea mai multor dispozitii din Codul Consumatorului din Italia. Autoritatea a constatat, intr-un mod similar celei ungare, ca prin faptele Facebook, utilizatorii au fost indusi in eroare sa acceseze platforma. Acestia au fost informati in prima faza ca serviciile sunt gratis, fara ca Facebook sa informeze totodata asupra scopurilor sale comerciale, in sensul in care utilizarea datelor de catre Facebook nu este realizata exclusiv pentru a conecta utilizatorii, ci si pentru a promova activitati de publicitate unui public tinta - activitate ce aduce un castig material companiei Facebook.
Cunoaste-ti drepturile! Citeste Codul consumului valabil in Romania!
Aceasta masura va ajuta firmele din Romania sa fie mai transparente cu serviciile pe care le ofera si, totodata, va exista o plaja mai larga de informatii care va putea fi accesibila inca de la inceputul utilizarii respectivelor platforme.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
In plus, consumatorii vor beneficia de un limbaj mai clar si mai simplu care va inlatura aparitia de indoieli sau confuzii cu privire la ce presupunea accesarea unui anumit serviciu.
In caz contrar, stim ca sanctiunile sunt mari!
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri