Guvernul a aprobat proiectul de Lege privind modificarea si completarea Legii nr. 217/2003 privind prevenirea si combaterea violentei in familie, fiind introduse noi masuri pentru protejarea imediata a victimei si inlaturarea agresorului.
Documentul aprobat de Guvern reglementeaza Ordinul de protectie provizoriu (OPP), un instrument in materie administrativa, care ii va permite politistului sa intervina rapid in situatiile de pericol iminent pentru sanatate si securitatea victimei violentei domestice si sa inlature de indata agresorul din domiciliu.
Ordinul de protectie provizoriu este diferit de Ordinul de protectie (OP), care este deja reglementat prin lege din anul 2012. Practic, Ordinul de protectie provizoriu este un instrument complementar Ordinului de protectie, care se emite de catre politist, de indata, cu caracter executoriu, fara termen si fara somatie, avand valabilitate de 5 zile, cu posibilitate de prelungire pana la emiterea Ordinului de protectie.
Dupa ce politistul va emite OPP, documentul va fi confirmat de catre procuror, pe baza declaratilor si a probelor stranse de catre politist. Ulterior, procurorul va avea obligatia sa transmita OPP impreuna cu toate dovezile existente la dosar catre judecator, iar acesta se va pronunta prin emiterea unui OP.
Prin actuala reglementare, politistul va avea dreptul si obligatia sa se deplaseze la domiciliul victimei, sa intre in domiciliu, chiar si cu forta, si sa emita un OPP prin care sa inlature de indata agresorul, chiar daca acesta este titularul contractului de proprietate.
OPP va fi emis in baza unei Fise de risc, prin care politistul va stabili gradul de risc in baza evaluarii de la fata locului. Daca riscul pentru victima este crescut sau foarte crescut, politistul va emite un OPP, prin care pot fi dispuse urmatoarele masuri pentru agresor:
Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a
Portal Codul Muncii
Teste distractive pentru clasa pregatitoare
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
OPP si OP vor fi monitorizate de catre politisti, nerespectarea masurilor dispuse prin cele doua instrumente constituind infractiune, pentru care este prevazuta pedeapsa cu inchisoarea de la 1 luna la 1 an.
In procesul de monitorizare, politistul va face verificari permanente prin toate mijloacele in vederea respectarii masurilor dispuse pentru agresor (vizite la domiciliu, culegere de informatii de la vecini, serviciul victimei, scoala, dupa caz). De asemenea, dupa emiterea OPP, politistul se va asigura ca drepturile agresorului sunt respectate prin masuri care vizeaza informarea corecta cu privire la OPP si respectiv indrumarea si orientarea catre un serviciu social specializat pentru gazduire si consiliere.
De asemenea, pentru agresor, se introduce obligatia de a purta permanent un sistem electronic de supraveghere (bratara electronica) in urmatoarele conditii:
Utilizarea sistemului de supraveghere electronica va fi posibila daca victima si, dupa caz, membrii familiei acesteia isi exprima acordul de a purta un astfel de sistem care permite verificarea respectarii obligatiei agresorului.
Regimul juridic al sistemului de supraveghere electronica utilizat pentru verificarea respectarii masurilor de protectie va fi stabilit ulterior, prin lege.
Mentionam ca un astfel de sistem electronic de supraveghere se regaseste in Codul de procedura penala, Legea nr. 253/2013 si Legea 254/2013.
Prin intermediul acestor instrumente se urmareste imbunatatirea sprijinului acordat victimelor violentei domestice, prin asigurarea unei interventii imediate si coerente. Normele, metodologiile si procedurile vor fi elaborate prin legislatia secundara, aceasta urmand sa fie reglementata printr-un Ordin comun al MMJS si MAI.
Tot in sedinta de astazi, Guvernul a reglmentat si exercitarea profesiei de expert si a celei de tehnician in egalitate de sanse, prin modificarea Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati. Cele doua profesii au fost introduse in COR (Clasificarea Ocupatiilor in Romania) in anul 2014, respectiv 2015.
Mai mult, actul normativ stabileste ca persoanele juridice din sectorul public si din cel privat care au peste 50 de salariati vor avea posibilitatea de a angaja un expert sau un tehnician in egalitate de sanse, in limita bugetului destinat cheltuielilor salariale.
Reglementarea celor doua profesii vine in contextul unei preocupari din ce in ce mai mari, la nivel international si european, pentru implementarea principiilor egalitatii de gen in toate domeniile si la toate nivelurile de interventie.
Romania si-a asumat, in anul 2015, punerea in aplicare a Angajamentului nr. 1 privind formarea unor specialisti, experti si tehnicieni in domeniul egalitatii de sanse de la nivelul administratiei publice centrale si locale, in cadrul Campaniei „HEforSHE”, initita de UN WOMEN, si s-a angajat ca, pana in anul 2020, 70% dintre cele 1.680 de institutii publice nationale si locale sa aiba experti sau tehnicieni in domeniul egalitatii de sanse.
Actul normativ introduce si notiunea de „violenta de gen”, conform definitiei din Conventia de la Istanbul.
Informatii suplimentare:
Situatia statistica in domeniul violentei in familie, potrivit IGPR:
Anul 2016
- 36.664 victime ale violentei in familie;
- 191 decese precizate de Ministerul Public;
- 2574 de OP emise, dintre care 743 sunt incalcate.
Anul 2017
- 20.617 victime ale violentei in familie;
- 84 decese;
- peste 3000 de ordine de protectie emise de instanta;
- OP incalcate – 1011.
Sursa: gov.ro
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri