Impozitarea bacsisului in Romania, masura implementata de la 1 ianuarie 2023, a generat mai multe probleme decat solutii, se arata in expunerea de motive a unui proiect legislativ aflat pe masa parlamentarilor din Camera Deputatilor.
Propunerea legislativa vizeaza eliminarea impozitului pe bacsis, prin modificarea Ordonantei de urgenta 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
Propunerea legislativa pentru modificarea O.U.G. nr. 28/1999 a fost respinsa de Senat si se afla in prezent la Camera Deputatilor, for decizional.
Impozitul pe bacsis a adus venituri mult sub asteptari
Initiatorii arata ca, desi prin obligativitatea impozitarii bacsisului in domeniul HORECA s-a dorit aducerea de venituri suplimentare la bugetul de stat, realitatea din teren arata un esec evident: veniturile obtinute sunt mult sub asteptari, iar costurile administrative si impactul asupra clientilor si operatorilor economici sunt considerabile.
Conform datelor oficiale, in primul an de aplicare, statul a incasat sub 30 de milioane de lei din impozitul pe bacsis — de trei ori mai putin decat estimarile initiale. In plus, impozitul pe bacsis a fost perceput ca un cost suplimentar de catre operatorii economici din industria ospitalitatii, care si-au ajustat practicile conform noilor reglementari. Rezultatul? Cresterea preturilor pentru clienti, intr-un sector deja afectat de presiuni economice si inflatie.
"In contextul impozitarii bacsisului, chelnerii si clientii sunt cei mai afectati. Chelnerii pierd o parte semnificativa din veniturile lor, iar clientii se confrunta cu preturi mai mari si, uneori, cu servicii de calitate inferioara, deoarece chelnerii sunt descurajati sa ofere servicii suplimentare. Bacsisul reprezinta adesea o parte semnificativa din veniturile angajatilor din domeniul ospitalitatii, iar prin impozitarea sa se reduce motivatia angajatilor de a oferi servicii de calitate si de a se stradui sa satisfaca nevoile si dorintele clientilor. Acest lucru poate duce la o scadere a calitatii experientei in industria ospitalitatii si poate afecta in final competitivitatea acestei industrii", mai arata initiatorii proiectului.
Va recomandam
Teste rezolvate la limba si literatura romana clasa a VIII-a
25 de teste – antrenament pentru reusita la proba de limba romana a examenului de Evaluare Nationala Noua culegere la limba romana, Evaluarea Nationala - Teste rezolvate la limba si literatura pentru clasa a VIII-a, contine 25 de teste similare celor aflate pe foaia de examen, inspirate din modelele PISA. Acestea raspund perfect...
De asemenea, datele privind impozitarea bacsisului in diverse judete indica discrepante semnificative in ceea ce priveste sumele incasate. Exista judete in care impozitele platite sunt extrem de mici, comparativ cu estimarile initiale ale Guvernului. Acest lucru ridica intrebari serioase cu privire la eficacitatea si aplicabilitatea acestei masuri fiscale.
In concluzie, initiatorii propunerii legislative arata ca incarcatura birocratica crescuta si ineficienta masurii de impozitare a bacsisului in domeniul HORECA sugereaza ca aceasta nu este o solutie optima pentru generarea de venituri fiscale si ar putea avea consecinte negative asupra economiei si societatii in ansamblu.
De aceea, este esential ca autoritatile sa reevalueze aceasta masura avand in vedere obiceiurile si practicile sociale din Romania, in sensul eliminarii acestei taxe.
In acest fel, veniturilor provenite din incasarea bacsisului nu le vor mai fi aplicabile prevederile privind impozitul pe venit din Codul Fiscal, revenindu-se astfel la situatia care s-a inradacinat zeci de ani in practica sociala din Romania care trateaza bacsisul ca pe un gest de generozitate si gratuitate.
[PROIECT] Lege pentru eliminarea impozitului pe bacsis
Este vorba despre o initiativa legislativa pentru modificarea Ordonantei de urgenta 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
Articol Unic - Articolul 2^3 alineatul (10) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(10) Sumele provenite din incasarea bacsisului de catre salariati ca urmare a distribuirii prevazute la alin. (8) sunt calificate ca venituri din alte surse, nefiindu-le aplicabile prevederile titlului IV - cap. X din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale titlului V - Contributii sociale obligatorii din acelasi act normativ. Aceste sume nu pot fi reincadrate fiscal ca venituri salariale sau asimilate salariilor ori ca alte venituri impozabile."
ANAF: cum trebuie impozitat bacsisul
Conform
ANAF, prin bacsis se intelege orice suma de bani oferita in mod voluntar de client, in plus fata de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate de catre operatorii economici care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN pentru Restaurante si Baruri si alte activitati de servire a bauturilor.
Operatorii economici au obligatia de a inmana clientului o nota de plata, in prealabil emiterii bonului fiscal, in care sunt prevazute rubrici destinate alegerii de catre client a nivelului bacsisului oferit, intre 0% si 15% din valoarea consumatiei.
Pentru operatorii economici, bacsisul incasat de la clienti se evidentiaza pe bonul fiscal, indiferent de modalitatea de incasare a acestuia. Bacsisul se evidentiaza distinct pe acelasi bon fiscal cu bunurile livrate/serviciile prestate si este introdus in baza de date a aparatelor de marcat electronice fiscale sub forma de articol, cu denumirea «bacsis».
Nota de plata trebuie sa contina si o alta rubrica in care clientul sa poata inscrie suma oferita drept bacsis, in valoare absoluta, daca acesta opteaza pentru acest mod de stabilire a valorii bacsisului acordat.
In situatia in care, la solicitarea clientilor, utilizatorii elibereaza acestora si factura, bacsisul se evidentiaza distinct si pe aceasta.
Sumele reprezentand bacsis, astfel evidentiate in factura, se inregistreaza in contabilitatea operatorilor economici sau altor entitati platitoare pe seama cheltuielilor de protocol si au regimul fiscal al acestora, in limita nivelului de deductibilitate stabilita prin Codul fiscal.
Sumele provenite din incasarea bacsisului se inregistreaza in contabilitatea operatorilor economici pe seama conturilor de datorii folosind un analitic distinct si se distribuie integral salariatilor, pe baza unei evidente nominale a acestora. Operatorii economici stabilesc, printr-un regulament intern, procedura si modalitatea de distribuire catre salariati a sumelor provenite din incasarea bacsisului.
Distribuirea catre salariati se face dupa retinerea la sursa a impozitului pe venit (10%), veniturile respective fiind incadrate in categoria veniturilor din alte surse; pentru aceste venituri nu se aplica prevederile Titlului V din Codul fiscal – Contributii sociale obligatorii, respectiv, nu se datoreaza CAS si/sau CASS.
Din punct de vedere fiscal, sumele provenite din incasarea bacsisului de la client de catre operatorul economic nu pot fi asimilate unui element de natura veniturilor pentru acesta din urma, iar distribuirea acestora catre salariati nu poate fi asimilata unui element de natura cheltuielilor.
Prin exceptie, pentru livrarea produselor la domiciliul clientilor, operatorii economici nu au obligatia de a evidentia bacsisul pe bonul fiscal. Este interzis operatorilor economici sa conditioneze, sub orice forma, livrarea de bunuri sau prestarea de servicii de acordare a bacsisului.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.