Ministerul Justitiei a facut publice masurile ce vor fi luate pentru indeplinirea solicitarile existente in raportul Grupului Statelor Impotriva Coruptiei (GRECO) privind Romania.
„Ministerul Justitiei va promova, in cadrul dezbaterilor din Parlament asupra Legii de punere in aplicare a Codului penal (LPA CP), o serie de amendamente legislative care sa conduca, odata cu intrarea in vigoare a noului Cod penal si a LPA CP, la implementarea recomandarilor GRECO.
De asemenea, in perioada imediat urmatoare, la nivelul Ministerului Justitiei, se va crea un grup de lucru format din reprezentantii institutiilor implicate in acest proces, care va evalua recomandarile privind transparenta finantarii partidelor politice si modalitatile de implementare a acestora.
In plus, recomandarile GRECO vor fi preluate in noul document strategic in domeniul luptei impotriva coruptiei. Procesul de consultare publica pentru elaborarea acestuia a fost initiat astazi cu ocazia prezentarii publice a concluziilor preliminare ale Raportului de audit privind Strategiile Nationale Anticoruptie 2005-2007 si 2008-2010”, s-a mentionat intr-un comunicat de presa postat pe site-ul ministerului.
In ceea ce priveste transparenta finantarii partidelor politice si a campaniilor electorale, GRECO concluzioneaza ca Legea nr. 334/2006 privind finantarea partidelor politice si a campaniilor electorale este un act normativ bine structurat, care prevede o serie de masuri ce vizeaza cresterea gradului de transparenta generala a vietii politice, insa uneori este prea ambitios si impune multe limitari care sunt, probabil, greu de aplicat in practica, inclusiv un sistem complex de limite globale privind veniturile si cheltuielile de campanie, etc.
GRECO noteaza ca reguli importante in acest domeniu sunt cuprinse in Hotararea Guvernului nr. 749 din 11 iulie 2007 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006, care furnizeaza astfel Indrumari utile subiectilor Legii. Aceasta contine masuri privind contabilitatea, raportarea si publicarea, iar sursele de venit sunt reglementate pentru a asigura un anumit nivel de transparenta, insa unele lacune importante afecteaza eficacitatea acestor masuri (de exemplu, toate donatiile pana la echivalentul a 420 euro nu intra in sfera de aplicare a reglementarile si nu trebuie sa fie Inregistrate).
De asemenea, Legea nr. 334/2006 prevede un mecanism de supraveghere sub responsabilitatea comuna a Autoritatii Electorale Permanente (AEP) si a Curtii de Conturi (CC); cu toate acestea, aceste aranjamente de supraveghere, inclusiv modul in care sunt distribuite responsabilitatile, nu sunt satisfacatoare si in conditiile actuale, AEP ar trebui sa preia responsabilitatea principala in acest domeniu si sa i se ofere mijloacele pentru a se conforma cu aceasta sarcina.
Totodata, legislatia prevede o serie larga de sanctiuni in caz de incalcare a Legii, inclusiv un set de amenzi, dar sanctiunile maxime nu sunt suficient de adecvate.
Raportul subliniaza faptul ca este important ca imbunatatirile sa fie implementate rapid, deoarece finantarea politica din Romania a fost, pentru multi ani, o zona deosebit de problematica, caracterizata prin multe acuzatii de finantare subterana.
Raportul ca un intreg adreseaza Romaniei 20 de recomandari. GRECO va evalua punerea in aplicare a acestora in a doua jumatate a anului 2012, prin procedura specifica de conformitate.