Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2020 

OUG nr. 26/2020 privind alegerile anticipate, atacata la CCR

Avocatul Poporului a anuntat ca OUG nr. 26/2020 privind buna organizare a alegerilor anticipate a fost atacata la CCR. Exceptia de neconstitutionalitate deja a fost ridicata.

Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constitutionala a Romaniei cu exceptia de neconstitutionalitate referitoare la prevederile O.U.G. nr. 26/2020 privind modificarea si completarea unor acte normative in materia alegerilor pentru Senat si Camera Deputatilor, precum si unele masuri pentru buna organizare si desfasurare a alegerilor parlamentare anticipate.

Avocatul Poporului atrage atentia, intre altele, ca modalitatea de organizare a alegerilor pentru Parlamentul Romaniei nu poate fi legiferata pe calea ordonantei de urgenta, fiind impotriva intregii arhitecturi constitutionale (vointei Constituantei) ca modalitatea de alegere a organului "reprezentativ suprem al poporului roman" sa fie data Guvernului prin delegare. Este important de spus ca, in domeniul electoral, competenta Guvernului este aceea de organizare a alegerilor si de reglementare normativa a masurilor care se impun in acest sens, si nu de stabilire efectiva a sistemului electoral national care reprezinta un drept suveran al Parlamentului. In plus, O.U.G. nr. 26/2020 este neconstitutionala, intrucat prevederile sale opereaza modificari in privinta drepturilor electorale, pentru care Constitutia interzice, in mod expres, efectuarea de modificari de ordin legislativ pe calea ordonantei de urgenta. Este necesar, asadar, ca modificarile reglementarilor sistemului electoral sa fie facute prin lege organica adoptata in cadrul dezbaterilor parlamentare.

In plus, modificarea legislatiei in materie de alegeri parlamentare prin ordonanta de urgenta survine cu aproximativ 10 luni inaintea mandatului noului parlament si la mai putin de 9-10 luni pana la organizarea la termen a urmatoarelor alegeri parlamentare. Termenul este mult redus, la doar 3-4 luni, in eventualitatea organizarii unor alegeri parlamentare anticipate. In consecinta, Avocatul Poporului observa faptul ca Guvernul nu respecta Codul bunelor practici in materie electorala, adoptat de Comisia de la Venetia, care recomanda, intre altele, modificarea sistemelor de scrutin cu cel putin un an inainte de alegeri.

Pe de alta parte, din textul O.U.G. nr. 26/2020, reiese posibilitatea organizarii alegerilor parlamentare anticipate la aceeasi data cu alegerile locale generale in mod exceptional in anul 2020. In context, Avocatul Poporului mentioneaza ca legile trebuie sa reglementeze pentru viitor toate situatiile posibile care se pot ivi, fara a se limita la doar una dintre ele. Or, prevederea din actul normativ susmentionat se refera doar la situatia anului 2020, nereglementand posibilitatea aplicarii ei si pentru alte situatii posibile viitoare, ulterioare anului 2020.

Acceptarea unui asemenea text ar insemna ca oricand legiuitorul - inclusiv guvernul, abuzand de atributul delegarii legislative - ar putea crea exceptii in functie de interesul politic de moment al organizarii mai multor alegeri in aceeasi data.

Avocatul Poporului mai constata faptul ca, prin ordonanta de urgenta susmentionata s-a pastrat sistemul de vot pe liste judetene de candidati, dar s-a acordat posibilitatea de exprimare a votului oriunde pe teritoriul tarii. Or, acest lucru era posibil doar concomitent cu modificarea sistemului electoral cu vot pe liste nationale ale competitorilor electorali, ceea ce nu s-a realizat.

In fine, Avocatul Poporului atrage atentia ca in textul O.U.G. nr. 26/2020 exista prevederi care afecteaza dreptul de vot si dreptul de a fi ales, deoarece posibilitatea cetatenilor de a-si exercita dreptul de vot la orice sectie de votare, indiferent de circumscriptia electorala, conduce inclusiv la distorsionarea rezultatelor alegerilor prin alterarea vointei politice, exprimate prin vot, a cetatenilor circumscriptiilor electorale, al caror numar sta la baza calculului normei de reprezentare, respectiv ale caror voturi ar trebui sa asigure reprezentativitatea Parlamentului. Astfel, exista posibilitatea teoretica ca un numar de voturi exprimate intr-o circumscriptie electorala sa fie mai mare decat numarul cetatenilor rezidenti, ajungandu-se la situatia in care norma de reprezentare va deveni ineficienta, fapt ce va determina lezarea dreptului de a fi ales al candidatilor la alegerile parlamentare.

de Florin Amariei

Data aparitiei: 21 Februarie 2020
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "OUG nr. 26/2020 privind alegerile anticipate, atacata la CCR":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 4 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
©2020 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016