In urma aparitiei in media a unor materiale referitoare la proiectul de Lege pentru redistribuirea resurselor umane in sistemul judiciar prin desfiintarea instantelor si parchetelor care nu functioneaza sau care au un volum redus de activitate aprobat de Guvern in luna decembrie, Ministerul Justitiei face urmatoarele precizari:
1. Proiectul de Lege a fost elaborat si inaintat spre aprobare Guvernului dupa o foarte riguroasa analiza realizata de un grup comun de lucru din care au facut parte reprezentanti ai Consiliului Superior al Magistraturii, Ministerului Public si Ministerul Justitiei. De altfel, problema redistribuirii resurselor umane prin desfiintarea unor instante si parchete s-a aflat in atentia Ministerului Justitiei si in 2003, atunci cand s-a realizat o analiza a situatiei existente la momentul respectiv. Ulterior, in anul 2006 a fost constituit un nou grup de lucru care a realizat un nou studiu pentru perioada 2005-2007. In fine, ultima analiza a fost realizata in anul 2010 si ea a presupus, inclusiv, vizitarea instantelor si a parchetelor cu volum redus de activitate de catre membrii Grupului de lucru comun CSM-MP-MJ. Toate aceste studii au relevat ca volumul de activitate la un numar semnificativ de judecatorii si parchete s-a situat si se situeaza, in continuare, sub pragul de 2000 de cauze, iar aceasta tendinta s-a cristalizat, in intervalul 2005– 2010, incarcatura de dosare/post de judecator/procuror la aceasta categorie de instante si parchete fiind sub media inregistrata la nivel national.
2. Proiectul de Lege tine seama de recomandarile Comisiei Europene (CE) cuprinse atat in Raportul din iulie 2010 privind progresele realizate de Romania in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare (MCV), cat si in alte rapoarte anterioare ale CE vizand MCV in sensul adoptarii de masuri urgente in vederea echilibrarii volumului de munca al instantelor si parchetelor. Gradul de indeplinire a acestor recomandari va fi evaluat in urmatorul raport intermediar al CE privind MCV, prognozat a fi dat publicitatii in luna ianuarie 2011. Proiectul va avea ca efect redistribuirea resurselor financiare, materiale si umane acolo unde este nevoie, lucru care va conduce la imbunatatirea functionarii instantelor/parchetelor cu deficit de personal si eliminarea supraincarcarii. Acest aspect este de natura a asigura premisele unui act de justitie eficient si de calitate. Ceea ce trebuie subliniat este ca rationalizarea instantelor si parchetelor nu vizeaza exclusiv reducerea costurilor de functionare a acestora, ci mai ales eficientizarea instantelor/parchetelor, din perspectiva asigurarii functionarii principiilor organizarii judiciare, cu consecinte asupra calitatii actului de justitie.
Sub acest aspect, subliniem ca, inca din anul 2005 expertii straini care au evaluat eficienta sistemului judiciar roman au sugerat desfiintarea unui numar de 28 instante/parchete mici si realocarea resurselor in sistem, avand in vedere ca in statele membre principiul apropierii justitiei de popor – accesul la justitie – a pierdut teren in favoarea principiului eficientei justitiei, ceea ce presupune asigurarea unor structuri organizatorice formate din cel putin 6-8 magistrati, in scopul asigurarii unor standarde de performanta europene.
Acelasi studiu a pus in evidenta o distribuire irationala a resurselor pe orizontala sistemului judiciar, cu efecte dramatice asupra eficientei justitiei romane.
3. Decizia Grupului de lucru comun CSM-MP-MJ de a propune desfiintarea unui numar de 15 instante si parchete care functioneaza efectiv a pornit de la valorificarea Studiului privind rationalizarea instantelor (Terry R. Lord, J. Wittrup) si a fost bazata pe o analiza complexa care a vizat:
a.volumul redus de activitate in intreaga perioada de referinta;
b. incarcatura/post de judecator/procuror aflata sub media nationala, in intregul interval de timp analizat in raport cu schema de personal stabilita;
c. fluctuatia accentuata a resurselor umane la respectivele instante/parchete si dificultatile de ocupare a posturilor de judecator/procuror;
d. dificultatile inerente de gestionare a incidentelor procedurale (specifice instantelor judecatoresti, respectiv: abtinere, recuzare, etc.);
e. imposibilitatea reala de desfasurare a activitatii intr-un mediu stimulativ, specific instantelor/parchetelor cu un numar sporit de judecatori/procurori;
f. circumscriptii teritoriale restranse sub raportul populatiei deservite.
4. Proiectul de Lege contine un calendar de realizare a procedurilor administrative pentru: re-arondarea circumscriptiilor instantelor desfiintate, distribuirea posturilor, transferul personalului, preluarea bunurilor. In ceea ce priveste imobilele care au avut ca destinatie sediu de instanta si care se afla in administrarea MJ, se va analiza realocarea lor pentru desfasurarea altor activitati din domeniul justitiei (birouri, arhive etc.). In aceste conditii, precizam ca, in calitatea sa de administrator, Ministerul Justitiei a avut si are obligatia legala de a mentine in buna stare imobilele din sistemul justitiei.