Dupa ce perioada de la desfiintarea unui post am voie sa-l reinfiintez si sa fac angajari pe acest post, in conditiile in care prin desfiintare persoana care ocupa postul respectiv a fost concediata si nu doresc sa continui colaborarea cu ea?
Raspuns:
Potrivit art. 65 din Codul muncii concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului reprezinta incetarea contractului individual de munca determinat de desfiintarea locului de munca ocupat de salariat, din unul sau mai multe motive fara legatura cu persoana acestuia.
Desfiintarea locului de munca trebuie sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa.
Prin urmare, reinfiintarea locurilor de munca intr-o perioada scurta de timp obliga angajatorul la reangajarea salariatilor disponibilizati. Astfel, potrivit art. 74 din Codul muncii , in termen de 45 de zile calendaristice de la data concedierii, salariatul concediat prin concediere colectiva are dreptul de a fi reangajat cu prioritate pe postul reinfiintat in aceeasi activitate, fara examen, concurs sau perioada de proba.
Odata depasita perioada celor 45 de zile angajatorul nu mai are obligatia reincadrarii salariatilor disponibilizati.
Codul muncii nu stabileste o perioada dupa care angajatorul poate reinfiinta locurile de munca desfiintate colectiv, ci numai o durata minima inauntrul careia dispune reangajarea salariatilor disponibilizati.
Daca legiuitorul ar fi dorit ingradirea angajatorului ar fi lasat termenul de maximum 9 luni nemodificat, dar legiuitorul a dat angajatorului libertate in reinfiintarea locurilor de munca disponibilizate.
Insa, in toate cazurile, regula pentru o concediere individuala sau colectiva prin desfiintarea locurilor de munca este ca aceasta sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa. In functie de graba cu care angajatorul reinfiinteaza locurile de munca, este posibil ca inspectorii ITM sa considere ca respectiva concediere nu a avut la baza o cauza reala si serioasa si ca nu a fost efectiva.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: In cadrul recentului congres al Uniunii TESA a fost aleasa noua conducere si noul secretarul general. Dosarul cu toate modificarile a fost depus la Tribunalul Bucuresti dar o decizie inca nu a fost inca pronuntata de catre instanta. Noul Secretar general este angajat al unui spital judetean si planuia sa iasa la pensie si sa cumuleze pensia de la spital cu salariul de secretar general, prevazut in statut ca fiind FULL TIME. Dar intre timp a aparut o problema medicala si secretarul general nou...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In urma primirii informarii de la Casa de Pensii, precum ca s-a emis decizia privind acordarea pensiei pentru limita de varsta pentru un angajat, este obligatorie incetarea contractului individual de munca intr-un termen de 5 zile?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Pentru un salariat cu contract de munca in timp partial 2 ore/zi si salariu sub nivelul salariului de baza minim brut pe economie 3000 lei la ce nivel plateste angajatorul contributii daca aceiasi persoana are si contract de mandat la a carei indemnizatie angajatorul calculeaza si achita contributiile sociale CAS 25% si CASS 10% ?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<