Doua persoane transgender care si-au modificat sexul prin autodeterminare (n.r. fara interventie chirurgicala) si au cerut statului roman sa le schimbe cartea de identitate vor fi acum despagubite de statul roman, in urma decizie CEDO.
Curtea a constatat o incalcare a articolului 8 (dreptul la respectarea vietii private si de familie) din Conventia europeana a drepturilor omului.
Cazul se referea la situatia a doua persoane transgender ale caror cereri de recunoastere a identitatii lor de gen si de efectuare a modificarilor administrative relevante au fost refuzate pe motiv ca persoanele care faceau astfel de cereri trebuiau sa furnizeze dovezi ca au fost supuse unei operatii de schimbare a sexului.
"Tribunalele nationale le-au pus pe reclamante, care nu doreau o interventie chirurgicala de schimbare de sex, in fata unei dileme fara iesire: fie sa se supuna unei astfel de interventii, in pofida propriei vointe si renuntand la deplina exercitare a dreptului la respectarea integritatii lor fizice, fie sa renunte la identitatea lor sexuala, ceea ce tine tot de dreptul la respectarea vietii private", au considerat judecatorii CEDO.
Curtea a observat ca instantele nationale au prezentat reclamantilor, care nu doreau sa fie supusi unei interventii chirurgicale de schimbare a sexului, cu o dilema imposibila: fie ca trebuiau sa fie supusi interventiei chirurgicale impotriva judecatii lor - si sa renunte la exercitarea deplina a dreptului lor la respectarea integritate fizica - sau trebuiau sa renunte la recunoasterea identitatii lor de gen, care intra si in sfera respectului pentru viata privata. In opinia Curtii, acest lucru a contracarat echilibrul echitabil pe care trebuie sa il atinga statele parti intre interesul general si interesele individuale ale persoanelor in cauza.
Curtea a considerat ca refuzul autoritatilor nationale de a recunoaste in mod legal schimbarea de gen a reclamantilor in absenta interventiei chirurgicale a echivalat cu o ingerinta nejustificata in dreptul lor la respectarea vietii lor private.
CEDO a estimat de asemenea ca reclamantele au fost puse intr-o situatie de "vulnerabilitate, umilire si anxietate", situatie care nu respecta "echilibrul just intre interesul general si interesele persoanelor in cauza".
Curtea de la Strasbourg a condamnat prin urmare, in unanimitate, Romania pentru atingere nejustificata adusa dreptului la respectarea vietii private, garantat de articolul 8 al Conventiei europene pentru drepturile omului.
Statul roman a fost condamnat la o amenda de 7.500 de euro ca "daune morale" pentru fiecare din cele doua reclamante, precum si la plata a 1.153 de euro ca "despagubiri materiale" pentru una dintre acestea.
Reactia Asociatiei Accept
"Curtea Europeana a Drepturilor Omului (CEDO) a decis ca persoanele transgender din Romania nu au la dispozitie o procedura clara si eficienta pentru modificarea genului in actele de identitate, ceea ce constituie o violare a articolului 8 din Conventia europeana pentru drepturile omului. De asemenea, CEDO constata ca obligarea persoanelor transgender din Romania la realizarea unor interventii chirurgicale asupra organelor genitale ca pas obligatoriu inainte de modificarea indicatorilor de gen din actele de stare civila (prenumele, sexul si prima cifra a codului numeric personal) incalca viata privata si autonomia personala. CEDO a luat aceasta decizia in cauzele X impotriva Romaniei si Y impotriva Romaniei: doi barbati transgender (fosti femei) care au fost obligati de instanta sa parcurga interventii chirurgicale inainte de modificarea actelor de identitate, operatii care nu se pot efectua in siguranta in tara noastra", spune Accept.
Mai mult, ONG-ul explica si ce ar trebui sa se intample acum la nivelul administratiei publice centrale.
"Asociatia ACCEPT saluta decizia CEDO care obliga Guvernul Romaniei la dezvoltarea unei proceduri clare si transparente pentru modificarea genului in actele de stare civila. ACCEPT considera ca este necesara dezvoltarea unei proceduri administrative realizata la starea civila bazata exclusiv pe declaratia persoanei. In acest moment, persoanele trans care doresc sa isi schimbe indicatorii de gen in actele de identitate trebuie sa angajeze un avocat si sunt obligate sa dea in judecata autoritatea publica locala in cadrul unui proces desfasurat in prezenta unui procuror, in care trebuie sa aduca dovezi impovaratoare, care le incalca viata privata, pentru a isi demonstra identitatea: documente medicale, martori sau expertize medico-legale", s-a mai aratat in mesajul transmis de organizatie.
Iulia Motoc, magistrat roman si judecator la CEDO, a considerat ca tara noastra merita pedepsita simbolic pentru a lua masurile necesare care sa faciliteze accesul persoanelor transgender la obtinerea de acte administrative corespunzatoare dorintelor individuale.
Decizia completa a CEDO
O traducere nu este disponibila, asadar va oferim decizia completa nr. 2145/16 si 20607/16 a CEDO in limba franceza.
"PAR CES MOTIFS, LA COUR, À L’UNANIMITÉ,
Décide de joindre les requêtes;
Déclare les griefs relatifs aux articles 6, 8, 13 et 14 de la Convention recevables, et le grief tiré de l’article 12 de la Convention irrecevable ;
Dit qu’il y a eu violation de l’article 8 de la Convention ;
Dit qu’il n’y a pas lieu d’examiner séparément le bien-fondé des griefs formulés sur le terrain des articles 6, 13 et 14 de la Convention ;
Dit
a) que l’État défendeur doit verser aux requérants, dans un délai de trois mois à compter de la date à laquelle l’arrêt sera devenu définitif conformément à l’article 44 § 2 de la Convention, les sommes suivantes :
1 153 EUR (mille cent cinquante-trois euros), plus tout montant pouvant être dû sur cette somme à titre d’impôt, à convertir dans la monnaie de l’État défendeur, au taux applicable à la date du règlement, pour dommage matériel, au deuxième requérant ;
7 500 EUR (sept mille cinq cents euros), plus tout montant pouvant être dû sur cette somme à titre d’impôt, à convertir dans la monnaie de l’État défendeur, au taux applicable à la date du règlement, pour dommage moral, à chacun des deux requérants ;
8 910 EUR (huit mille neuf cent dix euros), plus tout montant pouvant être dû par le requérant à titre d’impôt, pour frais et dépens, à verser directement à l’avocat du premier requérant ;
845 EUR (huit cent quarante-cinq euros), plus tout montant pouvant être dû par le requérant à titre d’impôt, à convertir dans la monnaie de l’État défendeur, au taux applicable à la date du règlement, pour frais et dépens, au deuxième requérant ;
b) qu’à compter de l’expiration dudit délai et jusqu’au versement, ces montants seront à majorer d’un intérêt simple à un taux égal à celui de la facilité de prêt marginal de la Banque centrale européenne applicable pendant cette période, augmenté de trois points de pourcentage ;
Rejette à l’unanimité, le surplus de la demande de satisfaction équitable.
Fait en français, puis communiqué par écrit le 19 janvier 2021, en application de l’article 77 §§ 2 et 3 du règlement", arata CEDO.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal in zile lucratoare pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am o angajata cu care am incheiat si este in desfasurare un contract de munca la domiciliu, cu urmatoarele date: norma partiala de lucru pentru desfasurarea unor lucrari, proiecte, norma de lucru este ore/luna fiind platita in functie de orele lucrate in cadrul proiectului, functia ei de baza NU este la compania noastra ci este la un alt angajator la care are alt contract de munca cu norma intreaga, 8ore/zi. Ne-a informat ca ea isi va lua concediu de risc maternal, are sarcina cu risc si nu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<