Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Telemunca (WFH) fara echipament de serviciu. Riscurile GDPR

Odata cu pandemia care s-a raspandit si in Romania, mai multi angajati au fost trimisi sa lucreze de acasa in regim de telemunca sau Work From Home (WFH) fara echipament complet primit de la serviciu. Care sunt riscurile GDPR pe care trebuie sa le avem in vedere si de ce conteaza atat de mult acest aspect?

Pandemia a dus la instaurarea starii de urgenta si cea a starii de alerta, cand mai multi angajati au fost fortati sa isi schimbe stilul de a lucra. Pentru unii telemunca a fost un vis devenit realitate, in timp ce pentru altii a fost un cosmar. Simultan, economia tarii a pierdut sute de mii de locuri de munca, chiar daca statul a oferit varianta somajului tehnic. Noi ne vom apleca asupra implicatiilor GDPR pentru angajatii care lucreaza de acasa si folosesc terminale proprii (PC, telefon, laptop, tableta, conexiune internet fara VPN s.a.).

Despre telemunca am mai discutat anterior cand v-am aratat cele 11 aspecte esentiale de retinut si acum e bine de stiut faptul ca Rentrop&Straton v-a pregatit un ghid complet care contine si formularele editabile necesare. Il puteti consulta dand click AICI.

In primul rand, angajatii care au lucrat de la domiciliu prin intermediul unui protocol de telemunca sau WFH trebuie sa fi primit in prealabil informatii complete de la angajator cu privire la ceea ce au de facut si cum au de tratat schimbarea cu privire la locul in care isi desfasoara activitatea in baza unui CIM. Pe langa detaliile referitoare la activitatea propriu-zisa, angajatorii ar fi trebuit sa le explice lucratorilor si cum se va aplica politica privind utilizare propriilor terminale de acasa. 

Practic, este vorba despre asigurarea protectiei pentru doua categorii de date:

  • datele personale ale angajatilor care isi partajeaza echipamentul pentru efectuarea activitatii de serviciu; 
  • datele confidentiale ale companiei care sunt acum transferate intre reteaua companiei si echipamentele personale ale angajatilor.

 

Pentru asigurarea protectiei datelor (atat a celor care sunt salvate pe echipamentele angajatilor, cat si a celor care apartin companiei, dar sunt accesate la distanta prin intermediul acestor echipamente), este important sa fie implementate anumite masuri de siguranta. Acestea trebuie sa se alinieze la masurile de securitate pe care compania le aplica in cursul normal de desfasurare a activitatii si variaza de la implementarea unei solutii antivirus, la obligativitatea parolelor complexe in vederea obtinerii accesului la informatie, la efectuarea actualizarilor de securitate ale sistemelor de operare, la instalarea de programe tip firewall, la criptarea echipamentelor etc.

In aceste conditii este important sa se stabileasca un echilibru intre masurile de securitate solicitate si aplicate de catre companie pe echipamentele angajatilor si nevoia acestora din urma de a pastra datele personale intr-o zona privata - fara a exista un risc de expunere a acestora.

GDPR, munca si informatiile personale in procesul de telemunca

Avand in vedere ca dispozitivele personale contin, in mod evident, informatii privind viata privata a angajatilor, trasarea „granitei” intre personal si profesional poate fi mai dificila decat in situatia utilizarii echipamentelor companiei, iar implementarea masurilor de securitate trebuie sa fie proportionala cu nevoia companiei de a asigura protectia datelor. Cu cat solutiile avute in vedere pentru asigurarea unor standarde inalte de securitate sunt mai sofisticate (precum monitorizarea activitatii angajatilor, implementarea unor solutii de tip Data Loss Prevention sau Mobile Device Management), cu atat este mai importanta respectarea cerintelor legale aplicabile in materia protectiei datelor.

Astfel, inainte de implementarea unor solutii de acest gen, compania trebuie sa ia in calcul mai multe aspecte. In primul rand, este recomandata limitarea categoriilor de date cu caracter personal ale angajatilor prelucrate prin intermediul acestor solutii doar la cele necesare atingerii scopurilor si intereselor legitime de asigurare a securitatii datelor. In al doilea rand, este necesara o analiza de evaluare a impactului pe care decizia de a permite angajatului sa lucreze pe dispozitivul personal o va avea asupra protectiei datelor. Nu in ultimul rand, este indicata efectuarea in mod corespunzator a testului de balanta pentru interesul legitim (avand in vedere ca, in urma analizei fiecarei situatii specifice, cel mai probabil interesul legitim va fi temeiul legal in baza caruia pot fi prelucrate datele cu caracter personal ale angajatilor stocate prin intermediul propriilor dispozitive).

Nerespectarea obligatiilor privind asigurarea securitatii datelor cu caracter personal sau privind respectarea drepturilor si libertatilor persoanelor vizate (angajatii in acest caz) poate expune compania la sanctiuni severe, de pana la 4% din cifra de afaceri. Mai este de precizat faptul ca o parte semnificativa din sanctiunile aplicate de Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor in ultimele 12 luni (printre care si cea mai mare sanctiune aplicata pana acum in Romania) au fost impuse ca urmare a unor brese de securitate. In acest context, devine esentiala asigurarea unui raport corect intre securitatea datelor si protectia vietii private.

gdpr telemunca


Florin Amariei
de Florin Amariei
Redactor

Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie.  In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.  

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 27 Mai 2020
Votati articolul "Telemunca (WFH) fara echipament de serviciu. Riscurile GDPR":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016