Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Transformarea posturilor de grefier cu studii medii in posturi de grefier cu studii superioare


Catre,
PLENUL CONSILIULUI SUPERIOR AL MAGISTRATURII
Domnului Presedinte HORATIUS NICOLAE DUMBRAVA

Cu referire la adresa Consiliului Superior al Magistraturii nr. 28317/1154/2011 privind transformarea posturilor de grefier cu studii medii in posturi de grefier cu studii superioare prin parcurgerea procedurii de promovare, in care se face referire la "solutia de principiu", adoptata de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii in data de 12.05.2011, care sugereaza introducerea examenului/concursului in cadrul procedurii de transformare a posturilor la care ne referim, va aducem la cunostinta urmatoarele:

In sedinta din 26 martie 2009, Plenul CSM a apreciat in legatura cu modul de interpretare a prevederilor art. 43 din Legea nr. 567/2004, cu modificarile si completarile ulterioare ca, transformarea posturilor de grefier cu studii medii in posturi de grefier cu studii superioare, ca urmare a absolvirii de catre titularii acestor posturi a studiilor superioare juridice, este posibila independent de promovarea unui examen, operand reincadrarea persoanelor in cauza pe postul astfel transformat.

Aceasta interpretare a avut in vedere in esenta, faptul ca Legea nr. 567/2004 nu contine prevederi privind atributiile ce revin grefierilor cu studii medii si respectiv grefierului cu studii superioare.

In sedinta din 12 mai 2011, Plenul CSM, fara a exista un temei juridic nou care sa justifice schimbarea punctului de vedere exprimat de aceeasi institute in anul 2009 in problematica mai sus mentionata, a pus in discutie necesitatea aplicarii prevederilor art.43 din Legea nr. 567/2004, in procedura de transformare a posturilor de grefier cu studii medii in posturi de grefier cu studii superioare si instituirii unor criterii unitare in transformarea posturilor, care sa tina seama de atributiile de nivel superior ce pot fi incredintate grefierilor ale caror posturi se transforma.

Astfel, in sedinta mai sus mentionata, fara a emite o hotarare identificata prin numar, Plenul CSM a stabilit dupa o perioada de aproape doi ani (in care CSM a acordat aviz conform pentru transformarea fara examen a unor multiple posturi de grefieri cu studii medii, licentiati in drept) o solutie de principiu, in legatura cu modul de transformare a posturilor de grefier cu studii medii in posturi de grefier cu studii superioare, conform careia: "promovarea grefierilor din functii de executie cu studii medii in functii de executie cu studii superioare se poate face doar prin examen/concurs, urmand ca eventualele solicitari de transformare a posturilor sa fie analizate ulterior promovarii."

In sensul celor expuse, se impun a fi precizate urmatoarele:
- Promovarea personalului auxiliar de specialitate in functii de executie este prevazuta de dispozitiile art. 43 si art. 44 din Legea nr. 567/2004.
- Potrivit art. 43 din Legea nr. 567/2004, "Promovarea in functii de executie se face prin concurs sau examen, in functia imediat superioara".
- Prevederile art. 44 alin.1 statueaza "(1) Promovarea in functii de executie in grade sau trepte profesionale superioare, in cadrul aceleiasi instante sau aceluiasi parchet, se face prin examen" iar potrivit alin.2, "promovarea la instante sau parchete superioare se face numai prin concurs, organizat la nivelul curtilor de apel."

Organizarea examenelor si concursurilor de promovare reglementate de art. 43 si art. 44 este detaliata in Regulamentul privind organizarea si desfasurarea concursului sau examenului pentru definitivare in functie, promovare in grade sau trepte profesionale superioare in cadrul aceleiasi instante ori aceluiasi parchet, precum si in functii de executie a personalului auxiliar de specialitate la instante si parchete superioare, aprobat de CSM prin Hotararea nr.181/2007.

Aceasta Hotarare a CSM descrie in mod detaliat si, chiar, limitativ toate situatiile in care se organizeaza concursuri de promovare.

Este de subliniat faptul ca, situatia concreta a transformarii posturilor de grefieri cu studii medii in posturi de grefieri cu studii superioare, urmare a dobandirii unei diplome de studii superioare nu se regaseste in nici una din situatiile prevazute in mod expres de legiuitor, in dispozitiile ce reglementeaza promovarea personalului auxiliar de specialitate si pe cale de consecinta, aceasta situatie nu se regaseste nici in dispozitiile regulamentului emis tocmai in vederea aplicarii acestor dispozitii.

Asadar, chiar in conditiile in care instantele judecatoresti ar intentiona la acest moment punerea in aplicare a solutiei de principiu propusa de CSM in sedinta din 12.05.2011, Regulamentul aprobat prin Hotararea CSM nr.181/2007 nu poate fi aplicat, astfel ca acestea s-ar afla in situatia, in care, practic, nu ar putea organiza aceste examene, nefiind adoptat un regulament in acest sens.

In opinia noastra, consolidate de hotararile Plenului CSM, pronuntate incepand din 2006 si pana in prezent, ( cu titlu de exemplu: 687/2007, 800/2007, 107/2008, 127/2008, 164/2008, 950/2009, 1580/2009) si de practica curtilor de apel, trecerea unui grefier dintr-un post prevazut cu studii medii in functia de grefier cu studii superioare, dupa absolvirea studiilor juridice, finalizate cu obtinerea licentei in drept, nu echivaleaza cu o promovare, conform dispozitiilor art.43 din Legea nr. 567/2004, opereaza prin remcadrarea grefierului in functie, dupa transformarea corespunzatoare a postului, in raport cu aprobarea ordonatorului principal de credite si cu numarul posturilor de grefier cu studii superioare, aprobate prin legea bugetului de stat, pe anul in curs.

Este important de observat ca dispozitiile art. 43 si 44 din Legea 567/2004 nu au suferit nicio modificare sau completare din 26 martie 2009 (data emiterii punctului de vedere al CSM potrivit caruia transformarea posturilor aflate in discutie se efectueaza prin reincadrare, nefiind perceputa ca fiind o promovare) si pana in prezent, astfel ca, nu exista justificare pentru schimbarea opticii CSM privind modul de interpretare si aplicare a dispozitiilor Legii nr. 567/2004.

Mai mult, Legea nr. 567/2004 a reglementat distinct cele doua categorii de grefieri, legiuitorul neintelegand sa prevada si sa delimiteze atributiile celor doua categorii de grefieri. De altfel, la acest moment, functia de grefier cu studii superioare nu este valorificata, ambele categorii de grefieri indeplinind aceleasi atributii, inclusiv participarea la sedinta.

Schimbarea practicii constante a CSM privind transformarea posturilor de grefier cu studii medii in grefier cu studii superioare nu s-ar justifica nici din perspectiva noului proiect de lege vizand statutul personalului auxiliar de specialitate.

Proiectul statutului personalului de specialitate prevede absolvirea unei facultati de drept ca si conditie obligatorie pentru a deveni grefier, iar pentru ocuparea unei functii cu atributii superioare (ex.: grefierul judiciar, care urmeaza a prelua atributii de la judecator) se va impune conditia sustinerii concursului organizat la nivel national.

De altfel, in ultimii cinci ani de zile SNG a avut cursanti exclusiv licentiati in drept.
Pe de alta parte, conditionarea transformarii posturilor de grefier cu studii medii in posturi de grefier cu studii superioare de sustinerea unui examen de promovare, in conditiile in care nu au aparut modificari legislative care sa conduca la o asemenea solutie creeaza premisele unui tratament discriminator, in raport cu situatia grefierilor ale caror posturi au fost transformate incepand cu 2006 si pana in prezent, fara sustinerea unui examen, ci prin remcadrarea acestora, conform studiilor si legislatiei in vigoare.

Discriminarea presupune diferentierea sau tratamentul diferit a doua persoane sau a doua situatii diferite pentru care nu exista distinctii relevante sau in aplicarea unui tratament egal pentru situatii diferite.
Consecinta aplicarii unui tratament diferit/discriminatoriu este aceea a separarii unui grup social sau a unei persoane, pentru a o trata mai putin favorabil. Or, in cazul de fata diferenta de tratament rezida din modul diferit de interpretare si aplicare a dispozitiilor Legii nr. 567/2004, pe parcursul activitatii acestora.

In concluzie, apreciem ca, atata timp cat CSM nu emite o hotarare care sa motiveze schimbarea practicii constante a CSM din ultimii ani, cu privire la modul de transformare a posturilor de grefier cu studii medii in posturi de grefier cu studii superioare, emiterea unei „solutii de principiu" nu poate constitui baza juridica pentru solutionarea problematicii aflate in discutie, motiv pentru solicitam luarea in discutie a acestei situatii si rezolvarea ei, in conditiile legii, respectiv prin pronuntarea unei hotarari careia sa-i poata fi aplicat regimul legal, inclusiv din perspectiva asigurarii cadrului prevazut de lege pentru uzarea de caile de atac care reglementeaza regimul hotararilor Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.
Este singura cale care va permite rezolvarea situatiei generate, intr-un mod transparent si legal.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 08 Septembrie 2011
Votati articolul "Transformarea posturilor de grefier cu studii medii in posturi de grefier cu studii superioare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI