Dupa cum este definita de legiuitor, medierea reprezinta o modalitate de solutionare a conflictelor pe cale amiabila, cu ajutorul unei terte persoane specializate in calitate de mediator, in conditii de neutralitate, impartialitate, confidentialitate si avand liberul consimtamant al partilor.
Asadar, se poate afirma ca prin mediere, partile supun conflictul unui persoane neutre care detine calitatea de mediator autorizat si care, fara a interveni in luarea vreunei decizii, ajuta, sprijina partile in gasirea unei solutii conflictului dintre ele.
Medierea este o alternativa la solutionarea conflictului prin mijlocirea instantei de judecata, iar apelarea la una dintre cele doua posibilitati de solutionare a conflictului nu o exclude pe cealalta. Astfel, daca partile nu reusesc sa rezolve diferendul pe calea medierii, au posibilitatea sa se adreseze instantei de judecata pentru solutionarea acestuia.
Exista totusi o mare diferenta intre cele doua metode de solutionare a conflictului. Daca solutionarea in justitie a conflictului se bazeaza pe drepturile partilor, medierea se bazeaza pe nevoile si interesele oamenilor.
Ca urmare a participarii la sedintele de mediere, unele conflicte sunt solutionate printr-o intelegere reciproc avantajoasa pentru parti, in alte cazuri. intelegerea poate fi numai partiala.
Alte conflicte nu reusesc sa fie stinse in cadrul procedurii de mediere, in ciuda tuturor diligentelor mediatorului pentru ca partile sa ajunga la un acord reciproc convenabil.
Se spune intr-un astfel de caz ca medierea a esuat, legiuitorul atribuind
mediatorului dreptul de a constata acest fapt.
La inchiderea procedurii de mediere prin constatarea de catre mediator a esuarii medierii mediatorul va intocmi un proces-verbal care se semneaza de catre parti, personal sau prin reprezentant, si de mediator.
Partile primesc cate un exemplar original al procesului-verbal.
Autor: Consilier Juridic Gabriela Chirazov
Acest articol reprezinta un extras din Manualul Mediatorului de Succes
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cadrul aceleasi firmei ne dorim sa mutam o persoana pe un alt loc de munca de lucru practic intr-o alta echipa, nu este necasar schimbarea functiei COR si nici a fisei de post, va avea in continuare aceleasi atributii ca si pana acum. Conform unei proceduri interne a companiei am intocmit un formular de transfer si am instiiintat persoana in cauza, dar a refuzat semnarea transferului si a mutarii in alta echipa. Informarea despre transfer a fost facuta in prezenta martorilor care au si semnat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<