Concediile de odihna si zilele libere se iau, de regula, in baza unor programari facute pe baza de cerere, in asa fel incat continuitatea serviciului sa nu fie afectata. In practica, asta inseamna ca, din cand in cand, angajatii sunt pusi in situatia de a-si inlocui colegii de munca aflati in concediul de odihna.
Din acest motiv, unii angajatori se intreaba daca nu cumva acest lucru ar trebui scris, negru pe alb, in Fisa postului.
Raspunsul consilierului juridic:
Modalitatea de acordare a concediului de odihna nu face obiectul fisei postului, intrucat nu constituie o atributie a salariatului, ci este o obligatie a angajatorului si un drept al salariatului.
Concediul de odihna si demersurile care trebuie facute pentru efectuarea sa sunt reglementate prin acte normative (in principal Codul muncii, dar si acte normative specifice sistemului bugetar) si prin Regulamentul intern al angajatorului, intocmit cu respectarea prevederilor actelor normative.
De principiu, la propunerea conducatorilor de structuri organizationale (care, la randul lor discuta cu salariatii din subordine), angajatorul intocmeste anual programarea efectuarii concediilor de odihna.
Citeste si:
Atentie la modificarile din Fisa postului! Se fac DOAR cu acordul salariatului, prin act aditional la CIM
Bineinteles, in aceasta programare a concediilor de odihna se ia in considerarea necesitatea asigurarii continuitatii activitatii.
In ceea ce priveste inlocuitorul, in opinia noastra nu este vorba de acordul propriu-zis al acestuia, ci de luarea la cunostinta a faptului ca intr-o anumita perioada de timp va inlocui un coleg care va fi in concediu de odihna. Toate aceste aspecte trebuie stabilite colegial sub coordonarea sefului ierarhic, astfel incat perioadele de concediu de odihna sa nu se suprapuna si sa se asigure continuitatea activitatii.
De asemenea, dupa efectuarea programarii anuale a concediilor, salariatii, cu acordul sefilor ierarhici, pot solicita pe baza de cerere efectuarea zilelor de concedii in alte perioade decat cele programate initial.
Insa toate aceste aspecte trebuie reglementate prin regulamentul intern sau prin proceduri interne specifice.
Raspuns oferit in luna ianuarie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulMuncii.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Muncii + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.