In cazul in care exista in contabilitate inregistrata o factura de achizitie de materii prime, iar factura este mai veche de 3 ani, ea nefiind achitata se poate prescrie, mai poate fi solicitata plata ei de catre furnizor?
Ce inregistrari trebuie facute in contabilitate pentru prescrierea ei?
Raspuns:
Termenul general de prescriptie al unei datorii este de 3 ani, conform prevederilor art. 2517 din Codul civil adoptat prin Legea 287/2009, republicata cu modificarile si completarile ulterioare.
Cu toate acestea precriptia nu functioneaza pe deplin drept, de la sine, prescriptia poate fi opusa numai in prima instanta, prin intampinare sau, in lipsa invocarii, cel mai tarziu la primul termen de judecata la care partile sunt legal citate, conform art. 2513 din Codul civil
.
Astfel, trebuie sa fi efectuate toate procedurile permise de legislatie pentru a stabili datoria respectiva precum si situatia diversilor furnizori (confirmari de solduri, inventariere, solicitare informati la registrul comertului, cautati pe site-ul MFP, etc.). Scaderea din evidenta a unei datorii al carei termen de plata este prescris se face dupa ce societatea a intreprins toate demersurile legale pentru decontarea acesteia.
In baza informatiilor obtinute in urma procedurilor descrise mai sus, veti inainta administratorului propunere de anulare a datoriilor prescrise.
Din punt de vedere contabil se efectueaza inregistrarea:
401” Furnizori” = 7588 ”Alte venituri din exploatare”
Suma este impozabila din punct de vedere fiscal, deoarece nu se regaseste printre veniturile scutite de impozit conform art. 20 din Codul fiscal. Aceasta prescriere nu este in sfera TVA.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: S.C. activeaza in domeniul fabricarii robinetilor de extractie petrol, cu un numar de 157 salariati. Categorii de meserii: frezor, lacatusi mecanici, vopsitori industriali, modelieri, etc. S.C. este in insolventa si o parte din activitate si-a modificat structura nevoilor de muncitori calificati. Societatea poate asigura la sediul sau, calificare la locul de munca? Care sunt conditiile si documentele necesare a.i. calificarea sa fie valabila si trecuta in Revisal?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Companie care are sediul in Ilfov, dar punct de lucru in Bucuresti, a obtinut in trecut delegare de competenta in Bucuresti. Care sunt pasii pentru accesarea si autorizarea accesului in Reges Online? Accesul se face cu CUI Companie sediu si apoi cum se acceseaza inregistrarile realizate pe punctul de lucru?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Raportul cu privire la neconformitati este primit in mod automat de reprezentantul legal si persoana careia i s-a delegat responsabilitatea completarii in reges? Sau trebuie solicitat din reges de catre oricare dintre cei doi mentionati mai sus?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<