In cazul in care exista in contabilitate inregistrata o factura de achizitie de materii prime, iar factura este mai veche de 3 ani, ea nefiind achitata se poate prescrie, mai poate fi solicitata plata ei de catre furnizor?
Ce inregistrari trebuie facute in contabilitate pentru prescrierea ei?
Raspuns:
Termenul general de prescriptie al unei datorii este de 3 ani, conform prevederilor art. 2517 din Codul civil adoptat prin Legea 287/2009, republicata cu modificarile si completarile ulterioare.
Cu toate acestea precriptia nu functioneaza pe deplin drept, de la sine, prescriptia poate fi opusa numai in prima instanta, prin intampinare sau, in lipsa invocarii, cel mai tarziu la primul termen de judecata la care partile sunt legal citate, conform art. 2513 din Codul civil
.
Astfel, trebuie sa fi efectuate toate procedurile permise de legislatie pentru a stabili datoria respectiva precum si situatia diversilor furnizori (confirmari de solduri, inventariere, solicitare informati la registrul comertului, cautati pe site-ul MFP, etc.). Scaderea din evidenta a unei datorii al carei termen de plata este prescris se face dupa ce societatea a intreprins toate demersurile legale pentru decontarea acesteia.
Va recomandam
Teste distractive pentru clasa pregatitoare
Antrenament eficient pentru clasa pregatitoare Intrarea in clasa pregatitoare, presupune un antrenament special care: sa previna eventualele socuri emotionale; sa ofere copilului confort si placere; sa il ajute sa invete bucurandu-se de noi experiente. In acest scop, va propunem cel mai nou instrument pentru antrenamentul copiilor care...
In baza informatiilor obtinute in urma procedurilor descrise mai sus, veti inainta administratorului propunere de anulare a datoriilor prescrise.
Din punt de vedere contabil se efectueaza inregistrarea:
401” Furnizori” = 7588 ”Alte venituri din exploatare”
Suma este impozabila din punct de vedere fiscal, deoarece nu se regaseste printre veniturile scutite de impozit conform art. 20 din Codul fiscal. Aceasta prescriere nu este in sfera TVA.