In cazul in care exista in contabilitate inregistrata o factura de achizitie de materii prime, iar factura este mai veche de 3 ani, ea nefiind achitata se poate prescrie, mai poate fi solicitata plata ei de catre furnizor?
Ce inregistrari trebuie facute in contabilitate pentru prescrierea ei?
Raspuns:
Termenul general de prescriptie al unei datorii este de 3 ani, conform prevederilor art. 2517 din Codul civil adoptat prin Legea 287/2009, republicata cu modificarile si completarile ulterioare.
Cu toate acestea precriptia nu functioneaza pe deplin drept, de la sine, prescriptia poate fi opusa numai in prima instanta, prin intampinare sau, in lipsa invocarii, cel mai tarziu la primul termen de judecata la care partile sunt legal citate, conform art. 2513 din Codul civil
.
Astfel, trebuie sa fi efectuate toate procedurile permise de legislatie pentru a stabili datoria respectiva precum si situatia diversilor furnizori (confirmari de solduri, inventariere, solicitare informati la registrul comertului, cautati pe site-ul MFP, etc.). Scaderea din evidenta a unei datorii al carei termen de plata este prescris se face dupa ce societatea a intreprins toate demersurile legale pentru decontarea acesteia.
In baza informatiilor obtinute in urma procedurilor descrise mai sus, veti inainta administratorului propunere de anulare a datoriilor prescrise.
Din punt de vedere contabil se efectueaza inregistrarea:
401” Furnizori” = 7588 ”Alte venituri din exploatare”
Suma este impozabila din punct de vedere fiscal, deoarece nu se regaseste printre veniturile scutite de impozit conform art. 20 din Codul fiscal. Aceasta prescriere nu este in sfera TVA.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Am fost angajata stat plata cu conventie de munca conform Legii 1/2005 la o societate cooperativa mestesugareasca. In acest moment sunt pensionata anticipat Sunt membru cooperator inca, si unul din cei 5 asociati ai societatii membru fondator. De asemeni sunt administratorul firmei prin contract de administrare specific cooperatiei care se transmite periodic la Registrul Comertului. Conform celor descrise anterior, imi desfasor inca activitea in firma ca si cum as fi angajata. Exista...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am emis si adus la cunostinta salariatului ca in urma reorganizarii i s-a desfiintat postul si nu ii putem oferi altul conform studiilor sale, drept urmare, dupa implinirea celor 20 de zile de preaviz vom emite decizia de concediere. I-am adus la cunostinta sub forma de semnatura pe data de 03.04.2025. Ziua de 2 mai este zi libera cu recuperare. Conducerea a stabilit recuperarea acesteia la finalul lunii mai cand el nu va mai avea calitatea de salariat. Intrebarea este: iau in calcul in cele 20...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<