In cazul in care exista in contabilitate inregistrata o factura de achizitie de materii prime, iar factura este mai veche de 3 ani, ea nefiind achitata se poate prescrie, mai poate fi solicitata plata ei de catre furnizor?
Ce inregistrari trebuie facute in contabilitate pentru prescrierea ei?
Raspuns:
Termenul general de prescriptie al unei datorii este de 3 ani, conform prevederilor art. 2517 din Codul civil adoptat prin Legea 287/2009, republicata cu modificarile si completarile ulterioare.
Cu toate acestea precriptia nu functioneaza pe deplin drept, de la sine, prescriptia poate fi opusa numai in prima instanta, prin intampinare sau, in lipsa invocarii, cel mai tarziu la primul termen de judecata la care partile sunt legal citate, conform art. 2513 din Codul civil
.
Astfel, trebuie sa fi efectuate toate procedurile permise de legislatie pentru a stabili datoria respectiva precum si situatia diversilor furnizori (confirmari de solduri, inventariere, solicitare informati la registrul comertului, cautati pe site-ul MFP, etc.). Scaderea din evidenta a unei datorii al carei termen de plata este prescris se face dupa ce societatea a intreprins toate demersurile legale pentru decontarea acesteia.
In baza informatiilor obtinute in urma procedurilor descrise mai sus, veti inainta administratorului propunere de anulare a datoriilor prescrise.
Din punt de vedere contabil se efectueaza inregistrarea:
401” Furnizori” = 7588 ”Alte venituri din exploatare”
Suma este impozabila din punct de vedere fiscal, deoarece nu se regaseste printre veniturile scutite de impozit conform art. 20 din Codul fiscal. Aceasta prescriere nu este in sfera TVA.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cadrul aceleasi firmei ne dorim sa mutam o persoana pe un alt loc de munca de lucru practic intr-o alta echipa, nu este necasar schimbarea functiei COR si nici a fisei de post, va avea in continuare aceleasi atributii ca si pana acum. Conform unei proceduri interne a companiei am intocmit un formular de transfer si am instiiintat persoana in cauza, dar a refuzat semnarea transferului si a mutarii in alta echipa. Informarea despre transfer a fost facuta in prezenta martorilor care au si semnat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<