Concedierea reprezinta incetarea contractului individual de munca, la initiativa angajatorului, din diferite motive. In Codul muncii se arata ca angajatorul poate dispune concedierea unui salariat din motive care tin de persoana acestuia, sau din motive care nu tin de persoana salariatului.
Indiferent de motivele invocate de angajator, salariatul in cauza are dreptul sa conteste concedierea. Termenul in care angajatii concediati pot contesta decizia angajatorului este de 30 de zile de la data comunicarii acesteia.
Principalele motive de contestare a concedierii
a) netemeinicie:
Angajatorul apreciaza incorect necorespunderea profesionala si te concediaza in temeiul art. 61 lit. d) din Codul muncii!
b) nelegalitate:
Angajatorul te concediaza in temeiul art. 61 lit. a) din Codul muncii, desi tu nu ai savarsit nicio abatere disciplinara!
c) abuz:
Angajatorul opereaza concedieri in temeiul art. 65 din Codul muncii si, in aceeasi perioada, opereaza angajari pe posturi de aceeasi natura.
Explicatii extrase din Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
...click AICI pentru detalii<<
Detaliind cele prezentate mai sus, putem spune ca cele mai multe actiuni in contestarea deciziei de concediere sunt introduse pentru urmatoarele motive:
- nerespectarea termenelor legale pentru emiterea deciziei de concediere. De exemplu, decizia de concediere disciplinara trebuie introdusa in termen de 30 de zile de la data constatarii cauzei concedierii; decizia de concediere a salariatului arestat preventiv trebuie emisa dupa cel putin 30 de zile de arest decizia de concediere colectiva trebuie redactata in termen de 60 de zile de la data aprobarii programului de restructurare etc.;
- nerespectarea formei scrise a deciziei sau neprevederea tuturor elementelor obligatorii ale deciziei de concediere;
- necomunicarea deciziei de concediere.
PONT GHIDUL ANGAJATULUI!
Comunicarea in scris a deciziei nu poate fi inlocuita cu nicio alta proba. Niciun alt document prin care ti s-ar face cunoscut ca raportul tau de munca ia sfarsit nu poate inlocui dispozitia de desfacere a acestuia!
Comunicarea se face, de regula:
* personal celui in cauza, sub luare de semnatura, cu specificarea datei inmanarii copiei, sau
* recomandat, la domiciliu, cu confirmare de primire.
Daca refuzi sa primesti comunicarea, angajatorul va face mentiune cu privire la refuzul tau de a semna.
EXEMPLU:
Intr-o speta, s-a apreciat drept valabila comunicarea facuta la adresa indicata de salariat la data incheierii contractului de munca. Angajatorul nu fusese informat despre modificarea domiciliului persoanei. Mai mult, comunicarea nu a fost restituita prin posta, ci a fost primita de parintii salariatului.
EXEMPLU:
Dimpotriva, in alta speta s-a decis ca afisarea adresei privind concedierea la locul de munca sau inmanarea ei unui coleg nu constituie o comunicare legala!
- nementionarea elementelor de fapt care au stat la baza luarii deciziei de concediere;
ATENTIE!
S-a decis totusi ca angajatorul ar avea posibilitatea de a rectifica temeiul de drept, daca l-a trecut din eroare. Spre exemplu, daca si-a intemeiat decizia pe prevederile vechiului Cod al muncii, privind desfacerea disciplinara a contractului de munca, aceasta eroare se va putea rectifica. Nu va invalida concedierea!
Citeste si:
Greseli in emiterea deciziei de concediere
- nerealizarea anchetei disciplinare, in cazul concedierii disciplinare;
- dispunerea concedierii pentru inaptitudine sau necorespundere profesionala, fara ca sa ti se fi propus in prealabil trecerea pe un alt loc de munca din unitate, care exista si era vacant;
- nerespectarea prevederilor referitoare la consultarea cu sindicatul, mai ales in cazul concedierilor colective;
- neacordarea termenului de preaviz;
- neaplicarea prevederilor contractului colectiv de munca cu privire la ordinea de prioritati la concedierea colectiva etc.;
- nerealizarea evaluarii prealabile, sau cu aplicarea unei alte proceduri de evaluare decat cea prevazuta in contractul colectiv de munca aplicabil, respectiv in Regulamentul intern, in cazul concedierii salariatului pentru necorespundere profesionala;
- luarea decizei de concediere pe motivul transferului intreprinderii catre un nou titular;
- modificarea substantiala a conditiilor de munca, in detrimentul salariatului, avand drept consecinta incetarea contractului individual de munca (art. 8 din Legea nr. 67/2006 privind protectia drepturilor salariatilor in cazul transferului intreprinderii, al unitatii sau al unor parti ale acestora) etc.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Angajatii minori pot presta munca in week-end? bineinteles cu respectarea repausului de 2 zile consecutive si spor de week-end acordat exista vreo restrictie?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Salariat la Asociatia de proprietari cu contract individual de munca part time de 4 ore/zi, cu suma bruta 2100 lei si are alt contract de mandat la alta asociatie de proprietari cu suma bruta de 2000 lei. Pentru calcularea contributiilor se poate cumula sumele de la cele 2 contracte sau este obligatoriu doar la cele CIM fara sa fie luat in calcul cel de mandat?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul in care angajatii nu-si efectueaza toate zilele de concediu de odihna alocate intr-un an, programarea concediilor pentru anul urmator trebuie sa contina doar zilele de concediu de odihna aferente anului urmator, sau si zilele neefectuate si reportate la final de an?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<