Propunere legislativa de modificare si completare a
Ordonantei Guvernului nr. 2/ 2001 privind regimul juridic al contraventiilor a fost depusa pe ordinea de zi a Biroului Pemanent al Senatului.
Astfel, in conformitate cu prevederile art. 88 din Regulamentul Senatului, este inaintata spre dezbatere si adoptare propunerea legislativa de modificare si completare a
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
Senatorul Darius-Bogdan Valcov, initiatorul modificarii
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 motiveaza necesitatea modificarii procedurii de comunicare tinand cont de aspectele practice ale procedurii.
Este de precizat ca in reglementarea actuala,
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, privind regimul juridic al contraventiilor, stabileste doua modalitati alternative de comunicare a procesului verbal si al instiintarii de plata respectiv prin posta sau prin afisare, lasand la libera apreciere a organului constatator modalitatea de comunicare.
Codul de procedura civila, precum si Codul de procedura fiscala reglementeaza mai multe modalitati de comunicare a actelor, pentru care stabileste si ordinea de prioritate in care pot fi folosite, existand asadar mentiuni exprese referitoare la obligativitatea respectarii ordinii in care acestea sunt enumerate, respectiv:
- prin remitere sub semnatura, care asigura certitudinea absoluta a luarii la cunostinta de catre persoana respectiva a continutului actului;
- prin posta sau curierat rapid, precum si prin alte mijloace, cum sunt fax, e-mail, daca se asigura transmiterea textului actului si confirmarea primirii acestuia, cu grad inalt de certitudine in privinta luarii la cunostinta;
- prin publicitate, numai in cazul in care celelalte modalitati de comunicare nu au putut fi efectuate din motive obiective.
Astfel, interesul agentului constatator, aflat in exercitiul autoritatii de stat, de aducere la cunostinta contravenientului a existentei unei obligatii al carei creditor este insusi statul, implica necesitatea comunicarii procesului-verbal de contraventie si a instiintarii de plata in care aceasta este consemnata prin modalitati care sa asigure aducerea efectiva la cunostinta contribuabilului despre existenta unor obligatii in sarcina sa.
Cum, in cazul actelor prevazute de Codul de procedura civila sau Codul de procedura fiscala, comunicarea direct prin publicitate poate fi considerata folosita in mod abuziv si reprezinta astfel un obstacol in exercitarea dreptului de acces la instanta, presupune reaua-credinta acelui care efectueaza comunicarea in aceasta modalitate, se impune completarea
Oronantei Guvernului nr. 2/2001, in conditii similare.
Fata de cele de mai sus, va inaintam prezenta propunere legislativa spre dezbatere si adoptare, in procedura de urgenta conform art. 107 din Regulamentul Senatului.