Pentru cenzori si membri din consiliul director care au fost numiti si alesi prin hotarare a adunarii generale a actionarilor este necesar sa se intocmeasca contracte individuale de munca sau sa se incheie conventii civile?
Raspuns:
Conform art. 153 indice 12 alin. (1) din Legea societatilor comerciale 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, durata mandatului administratorilor, respectiv al membrilor directoratului si ai consiliului de supraveghere, este stabilita prin actul constitutiv, ea neputand depasi 4 ani. Ei sunt reeligibili, cand prin actul constitutiv nu se dispune altfel.
Asadar, legea face referire la mandatul membrilor directoratului. In consecinta, raporturile dintre membrii directoratului si societate sunt raporturi de mandat.
In ceea ce ii priveste pe cenzori art. 159 alin. (1) din acelasi act normativ stabileste ca societatea pe actiuni va avea 3 cenzori si un supleant, daca prin actul constitutiv nu se prevede un numar mai mare. In toate cazurile, numarul cenzorilor trebuie sa fie impar. Cenzorii sunt alesi de adunarea generala a actionarilor. Durata mandatului lor este de 3 ani si pot fi realesi. Cenzorii trebuie sa isi exercite personal mandatul. La societatile pe actiuni cu capital majoritar de stat, unul dintre cenzori este, in mod obligatoriu, reprezentant al Ministerului Economiei si Finantelor.
Asadar, raporturile dintre membrii directoratului si cenzori cu societatea comerciala sunt raporturi de mandat. Aceste persoane isi pot desfasura activitate in baza hotararii adunarii generale a actionarilor sau pot incheia cu societatea contracte de mandat.
In baza art. 153 indice 2 alin. (6) din Legea societatilor comerciale 31/1990, republicata, coroborat cu art. 137 indice 1 alin. (3) din Codul muncii, membrii directoratului nu pot incheia cu societatea un contract de munca.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Va rog sa ma ajutati: Ce cod CORin afara de 541408-Dispecer pot utiliza pentru sef dispecerat, un angajat care coordoneaza departamentul dispecerat din cadrul societatii noastre.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In ultima sedinta de management s-a hotarat stabilirea unei proceduri ce tine de controlul bagajelor/masinilor angajatilor la iesirea din unitate, pe care sa o integram ca parte din regulamentul intern al societatii. Intrebarea mea este: exista o baza legala care da dreptul angajatorului de a intocmi aceasta procedura, cum ar putea fi ea intocmita fara a fi considerata ca un abuz.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<