Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Salarii si venituri asociatii de proprietari - reguli si clarificari in 2023

Salarii si venituri asociatii de proprietari - reguli si clarificari in 2023
In cadrul asociatiilor de proprietari, presedintele, administratorul si cenzorul realizeaza o serie de venituri sau primesc salarii. Iata ce reguli exista si ce clarificari importante trebuiesc retinute!

Conform lucrarii de specialitate Asociatiile de Proprietari, presedintele, administratorul si cenzorul asociatiei de proprietari realizeaza, in urma activitatilor pe care le desfasoara, venituri pentru care datoreaza, cu unele exceptii, impozit si contributii sociale. Asociatiile de proprietari pot sa lucreze cu administratori fie in baza unor contracte de munca, fie in baza unor contracte de prestari servicii. Pe de alta parte, cenzorii si presedintii asociatiilor de proprietari isi desfasoara activitatea in baza unor contracte de mandat, obtinand astfel venituri asimilate salariilor.

Potrivit articolului 58 alin. (1) din Legea nr. 196/2018 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, presedintele asociatiei de proprietari poate fi remunerat, la fel ca membrii comitetului executiv, pe baza unui contract de mandat, "conform hotararii adunarii generale a proprietarilor, consemnata in procesul-verbal”.

De asemenea, potrivit art. 64, alin. (4) din aceeasi lege, administratorii isi pot desfasura activitatea fie pe baza de contract individual de munca, fie in baza unui contract de prestari servicii, cu respectarea prevederilor legale in vigoare. In scopul administrarii si intretinerii, asociatia de proprietari poate sa incheie, in numele proprietarilor, contracte de administrare, cu titlu oneros, cu persoane fizice, persoane fizice autorizate sau cu persoane juridice. 

In ceea ce priveste alegerea cenzorului, acesta poate fi ales dintre membrii asociatiei de proprietari. Daca acest lucru nu este posibil, adunarea generala a proprietarilor mandateaza comitetul executiv pentru angajarea unui cenzor din afara asociatiei de proprietari, pe baza de contract individual de munca sau, dupa caz, contract de prestari de servicii. 

Cenzorul angajat al asociatiei de proprietari este remunerat pe baza unui contract de mandat, conform hotararii adunarii generale a asociatiei de proprietari, consemnata in procesul-verbal, dupa cum se mentioneaza in Legea nr. 196/2018.

Potrivit art. 76 alin (2) din Codul fiscal, remuneratia primita de presedintele asociatiei de proprietari sau de alte persoane, precum cenzorii angajati ai acestor asociatii, in baza contractului de mandat, este considerata venit asimilat salariilor. Asadar, regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si remuneratiei primite de presedintele asociatiei de proprietari sau de alte persoane, precum cenzorii angajati in baza contractului de mandat.
 

Veniturile asociatiilor de proprietari


Toate veniturile obtinute din exploatarea proprietatii comune, precum amplasarea mijloacelor de publicitate, amplasarea de antene, inchirierea spatiilor comune si altele asemenea,inclusiv veniturile din dobanzi bancare, apartin asociatiei de proprietari.

Aceste venituri alimenteaza numai fondul de reparatii al asociatiei de proprietari si nu se platesc proprietarilor. Lista acestor venituri, precum si cheltuielile aferente lor sunt prezentate semestrial, intr-un raport afisat la avizierul asociatiei, si se evidentiaza in registrul unic de venituri si cheltuieli al asociatiei de proprietari.

Proprietarii membri ai asociatiei de proprietari au obligatia sa aprobe un fond de reparatii anual, necesar pentru repararea si imbunatatirea proprietatii comune. Comitetul executiv fundamenteaza si prezinta adunarii generale suma anuala necesara pentru constituirea sau completarea fondului de reparatii, care se alimenteaza in avans, in transe lunare egale, prevazute in lista de plata a cheltuielilor asociatiei de proprietari.

Fondul de reparatii este utilizat numai pentru:
  • consolidarea condominiului;
  • reabilitarea termica;
  • cresterea calitatii ambiental-arhitecturale a constructiilor; precum si
  • pentru repararea si imbunatatirea proprietatii comune.

In scopul asigurarii sumelor necesare pentru plati curente, asociatia de proprietari este obligata sa stabileasca cuantumul si cota de participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment.

Fondul de rulment se stabileste astfel incat sa poata acoperi cheltuielile curente ale condominiului la nivelul unei luni calendaristice. Stabilirea cuantumului se face prin echivalare cu suma care a fost necesara pentru acoperirea cheltuielilor lunare inregistrate de asociatia de proprietari in anul anterior, la nivelul lunii cu cheltuielile cele mai mari, majorate cu rata inflatiei, iar in cazurile asociatiilor de proprietari nou infiintate, prin aproximarea acestuia cu fondul de rulment stabilit la alte asociatii de proprietari echivalente ca marime.

Fondul de rulment se constituie prin plata anticipata a cotei ce revine fiecarui proprietar, potrivit hotararii adunarii generale a asociatiei de proprietari, iar reintregirea fondului de rulment se face lunar, prin plata sumelor afisate pe lista de plata.

Pentru incasarea fondului de reparatii si pentru incasarea fondului de rulment, administratorul elibereaza chitante nominale separate, daca sumele sunt incasate in numerar si vor fi evidentiate in evidente contabile separate si pentru sumele incasate in contul bancar al asociatiei.

Sumele incasate in numerar pentru constituirea fondului de reparatii si pentru constituirea fondului de rulment, se depun, in conformitate cu prevederile prezentei legi, in contul bancar (unic) al asociatiei de proprietari. Fondul de rulment incasat se restituie la transmiterea dreptului de proprietate, daca prin actele translative de proprietate nu se stipuleaza altfel.In cadrul adunarii generale, proprietarii membri ai asociatiei de proprietari pot aproba si alte fonduri cu caracter special, precum si modul de constituire al acestora.

Asociatia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalitati (fond de penalitati) pentru orice suma cu titlu de restanta, afisata pe lista de plata. Penalitatile nu vor fi mai mari de 0,2% pentru fiecare zi de intarziere si se vor aplica numai dupa o perioada de 30 de zile de la termenul scadent pentru plata, fara ca suma penalitatilor sa poata depasi suma la care s-au aplicat.

Sumele rezultate din aplicarea penalitatilor de intarziere, se includ in fondul de penalitati al asociatiei de proprietari si se vor utiliza cu prioritate pentru plata penalitatilor impuse asociatiei de proprietari de catre terti, precum si pentru cheltuieli cu reparatiile asupra proprietatii comune, reabilitarea termica sau consolidarea condominiului. Sumele rezultate din aplicarea penalitatilor de intarziere nu pot fi utilizate si in alte scopuri.


Ai toate explicatiile si informatiile necesare conform legii actualizate in lucrarea Asociatii de Proprietari. Obligatii fiscal-contabile ...click aici pentru detalii si formularul de comanda<<

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 20 Ianuarie 2023
Votati articolul "Salarii si venituri asociatii de proprietari - reguli si clarificari in 2023":
Rating:

Nota: 4.1 din 5 din 26 voturi
Urmareste-ne pe Google News

ARTICOLE SIMILARE

Mai multe articole despre regim fiscal asociatii proprietari
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016