Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Exportul de bustean sau lemn rotund, interzis pentru 10 ani

Romania nu va mai exporta bustean cu sau fara coaja sau lemn rotund, cherestea si lemn de foc incepand cu anul 2020 pentru o perioada de 10 ani, conform unei initiative legislative care isi croieste rapid drumul prin Parlament. Daca exista o incalcare a acestei prevederi, atunci masa lemnoasa va fi confiscata in totalitate.

Fostul lider al PSD, Liviu Dragnea, a initiat un proiect de lege inainte de a fi incarcerat la Rahova pentru o condamnare definitiva la inchisoare cu executare in dosarul DGASPC, prin care se stabileste ca Romania nu va mai exporta bustean cu sau fara coaja sau lemn rotund, cherestea si lemn de foc pentru 10 ani incepand cu anul 2020. Ideea fostului presedinte al Camerei Deputatilor este sustinuta si de Budai Marius-Constantin, Caruceru Aida-Cristina, Ciuhodaru Tudor, Dragnea Nicolae-Liviu, Draghici Mircea-Gheorghe, Florea Oana-Consuela, Iordache Florin, Manole Petre-Florin, Mihalcescu Carmen-Ileana, Simonis Alfred - Robert, Steriu Valeriu-Andrei, Tudor Beatrice, Tusa Adriana Diana.

In expunerea de motive a proiectului de lege se arata ca "gestionarea durabila a padurilor" are nevoie de un nou set de principii. Inainte de a identifica masurile initiativei legislative sustinuta de PSD, e important sa ne amintim ca in Codul Silvic exista un intreg Titlu destionat acestui subiect. Gestionarea durabila a padurilor ar fi putut fi realizata prin modificarea Codului silvic, nu printr-un act complet nou si separat de legislatia existenta.

Conform motivelor care stau la baza proiectului de interzicere a exportului de lemn pentru 10 ani, intelegem ca este nevoie de:

  • armonizarea sistemului national de indicatori pentru gestionarea durabila a padurilor cu cel european;
  • conservarea si ameliorarea biodiversitatii ecosistemelor forestiere;
  • adaptarea padurilor la schimbarile climatice;
  • realizarea sistemului informational integrat pentru silvicultura;
  • informatii permanente despre piata lemnului;
  • utilizarea mecanismelor EUTR si FLEGT;
  • gestionarea padurilor existente pentru stocarea carbonului;
  • intarirea capacitatii autoritatii forestiere, centrala si la nivelul unitatilor administrativ teritoriale.

 

O noutate adusa de acest proiect este legata de aparitia Registrului national de evidenta informatizata al proprietatilor forestiere. Acesta ar urma sa faca parte integranta din Registrul National al Registrelor.

Totodata, apare si Catalogul national al masei lemnoase la "nivelul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura".

Este notabil faptul ca acest proiect de lege este introdus in Legislativ, dupa ce o alta initiativa acorda 650.000 de ha de padure proprietate a statului cu titlu gratuit catre Biserica Ortodoxa Romana.

interzicere export lemn 2020

Legea privind gestionarea durabila a padurilor prin care se introduc mai multe masuri cu privire la fondul forestier romanesc are patru articole.

Lege privind gestionarea durabila a padurilor
Art. 1.
- Gestionarea durabila a padurilor se realizeaza avand in vedere urmatoarele principii:
a) extinderea suprafetei fondului forestier;
b) armonizarea sistemului national de indicatori pentru gestionarea durabila a padurilor cu cel european;
c) conservarea si ameliorarea biodiversitatii ecosistemelor forestiere;
d) adaptarea continua a padurilor la schimbarile climatice;
e) evaluarea si monitorizarea functiilor, serviciilor ecosistemice oferite de padure si  resurselor forestiere;
f) extinderea amenajarii in sistem integrat a bazinelor hidrografice torentiale;
g) realizarea sistemului informational integrat pentru silvicultura;
h) cresterea competitivitatii si a sustenabilitatii industriilor forestiere, a bioenergiei si bioeconomiei in ansamblul ei;
i) cresterea contributiei sectorului forestier la dezvoltarea rurala;
j) cresterea competitivitatii si a sustenabilitatii industriilor forestiere, a bioenergiei si bioeconomiei in ansamblul ei;
k) informatii permanente despre piata lemnului;
l) dezvoltarea unui sistem eficient de constientizare si comunicare publica;
m) cresterea capacitatii si calitatii cercetarii-dezvoltarii si invatamantului in silvicultura pentru asigurarea unei gestionari durabile a padurilor;
n) prevenirea si combaterea activitatilor ilegale, prin controlul provenientei lemnului si al asigurarii trasabilittii acestuia utilizand mecanismele EUTR si FLEGT, cu rol esential in prevenirea taierilor ilegale;
o) gestionarea padurilor existente pentru stocarea carbonului in contextul unei administrari forestiere durabile;
p) promovarea productiei si utilizarii produselor din lemn cu utilizare de lunga durata si produselor din lemn cu capacitate de substituire a unor materiale traditional folosite;
q) intarirea capacittii autorittii forestiere, centrala si la nivelul unitatilor administrative teritoriale, pentru implementarea regimului silvic, in vederea supravegherii fenomenului degradarii padurilor din cauze antropogene si naturala, si de urmarire a refacerilor/reconstructiei ecologice in urma perturbarilor;
r) imbunatatirea accesibilitatii padurilor prin reabilitarea si constructia de drumuri forestiere noi in vederea aplicarii adecvate a masurilor de conducere, recoltare masa lemnoasa si regenar arborete prevazute in planurile de management, ca si valorificarii produselor neforestiere ale padurilor;
s) promovarea sechestrarii si a conservarii carbonului in paduri.

Art. 2. - (1) In vederea aplicarii regimului silvic si gestionarii durabile a fondului forestier se instituie Registrul national de evidenta informatizata a proprietatilor forestiere, la nivelul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
(2) Realizarea cadastrului aferent fondului forestier proprietate publica a statului este finantata de la bugetul de stat sau din surse proprii ale administratorilor fondului forestier proprietate publica a statului.

Art. 3. - (1) In vederea asigurarii transparentei recoltarii masei lemnoase din fondul forestier national se instituie Catalogul national al masei lemnoas la nivelul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura prin utilizarea bazelor de date informatice existente la nivelul acesteia;
(2) Autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura va publica Catalogul national al masei lemnoase pe siteul propriu, al carui model se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura;
(3) Structurile teritoriale de specialitate ale autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura vor verifica prin sondaj actele de pundere in valoare in baza unor criterii de risc.

Art. 4. - (1) Se interzice pe o perioada de 10 ani exportul de bustean cu sau fara coaja sau lemn rotund (lemn rotund - lemn doborat, taiat la varf, sectionat sau nu), cherestea si lemn de fox incepand cu anul 2020.
(2) Incalcarea interdictiei prevazute la art. (1) determina confiscarea contravalorii materialului lemnos care a facut obiectul exportului.

In momentul de fata proiectul de act normativ se afla in Senat pentru inceperea dezbaterii. Avand in vedere ca nu a fost instituita procedura de urgenta si ca parlamentarii intra in curand in vacanta de vara, este imposibil sa fie adoptat pana pe 15 iunie. Asadar, ramane de vazut daca in sesiunea de toamna a Parlamentului va fi interzis prin lege exportul de lemn pentru 10 ani.

de

Data aparitiei: 07 Iunie 2019
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Exportul de bustean sau lemn rotund, interzis pentru 10 ani":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
©2019 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016