Exportul de lemn in spatiul din afara UE si SEE a fost interzis pentru 10 ani. Interdictia se aplica din 2021.
Presedintele Romaniei a promulgat vineri, 15 mai 2020, proiectul de lege prin care exportul de lemn romanesc in afara Uniunii Europene si a Spatiului Economic European a fost interzis. Aplicarea efectiva se va face incepand cu 2021.
"Presedintele Romaniei, domnul Klaus Iohannis, a semnat vineri, 15 mai a.c., urmatoarele decrete: (...) Decret pentru promulgarea Legii privind gospodarirea durabila a padurilor Romaniei", a anuntat Administratia Prezidentiala.
Lemnul din tara noastra nu va mai putea fi trimis la export in tari care nu fac parte din UE si SEE. Din 2021, se va putea in continuare trimite bustean sau cherestea in tari precum Austria si Suedia. Lista completa a tarilor in care va putea fi in continuare exportat lemnul este disponibila mai jos, la informatii suplimentare, unde am analizat forma finala a proiectului de lege care a fost deja trimis catre Monitorul Oficial.
Mai jos veti regasi initiativa legislativa in forma in care aceasta va aparea in Monitorul Oficial, impreuna cu Decretul de promulgare.
Actul intra in vigoare luni, 18 mai 2020. Interzicerea efectiva se intampla din 2021.
L E G E privind gospodarirea durabila a padurilor Romaniei Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1. – Se interzice exportul de bustean, cu sau fara coaja, sau lemn rotund, pentru o perioada de 10 ani in spatiul extracomunitar incepand cu data de 1 ianuarie 2021.
Art. 2. – (1) In vederea aplicarii regimului silvic si gestionarii durabile a fondului forestier se instituie Registrul national de evidenta informatizata a proprietatilor forestiere, la nivelul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
(2) Realizarea cadastrului aferent fondului forestier proprietate publica a statului este finantata de la bugetul de stat sau din surse proprii ale administratorilor fondului forestier proprietate publica a statului.
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele V-VIII
Cartea verde a contabilitatii
Teste distractive pentru clasa pregatitoare
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Art. 3. – (1) In vederea asigurarii transparentei recoltarii masei lemnoase din fondul forestier national se instituie Catalogul national al masei lemnoase la nivelul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura prin utilizarea bazelor de date informatice existente la nivelul acesteia.
(2) Autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura va publica Catalogul national al masei lemnoase pe site-ul propriu, al carui model se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
(3) Structurile teritoriale de specialitate ale autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura vor verifica prin sondaj actele de punere in valoare in baza unor criterii de risc.
Art. 4. – Nerespectarea interdictiei de export a masei lemnoase prevazuta la art. 1 se pedepseste cu inchisoare de la un an la 3 ani sau cu amenda in cuantum de 100.000 lei.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
INFORMATII SUPLIMENTARE
publicate pe 24 aprilie 2020
Parlamentul Romaniei a hotarat ca exportul de lemn sa fie interzis din 2021 pentru o perioada de 10 ani. Votul decizional a fost dat joi, 23 aprilie 2020.
Dupa dezbateri lungi, parlamentarii au decis ca exportul de lemn sa fie interzis din 2021 pentru 10 ani. Prevederea este valabila doar pentru tarile care nu fac parte din Uniunea Europeana sau Spatiul Economic European. Tara noastra va putea in continuare sa trimita lemn in Austria, Belgia, Bulgaria, Croatia, Cipru, Cehia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Gibraltar, Grecia, Guadelupa, Guyana Franceza, Insulele Reunion, Irlanda, Islanda, Italia, Letonia, Liechtenstein, Lituania, Luxemburg, Malta, Marea Britanie, Norvegia, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria.
Prin votul decizional dat de Camera Deputatilor s-a hotarat ca exportul de lemn (bustean cu sau fara coaja si/sau lemn rotund) sa fie interzis pentru 10 ani incepand cu 2021 catre toate tarile care nu fac parte din UE sau SEE. Asa cum am relatat mai jos, ideea i-a apartinut fostului sef al PSD, Liviu Dragnea. Diferenta importanta, insa, este redata de forma finala a proiectului de lege. La inceput, fostul lider al PSD propunea ca si exportul de cherestea sau lemn de foc sa fie interzis. Aceste doua categorii de produse nu se mai regasesc in forma finala adoptata de Parlament si trimisa pentru promulgare la seful statului.
Persoanele care nu respecta aceasta limitare vor fi condamnate la inchisoare sau, in functie de decizia instantei, amendate cu 100.000 de lei. Actul, insa, nu specifica ce inseamna "nerespectarea interdictiei de export" si modul in care vor fi aplicate aceste sanctiuni cu inchisoare sau amenda. Avem, asadar, un nou vid legislativ.
Vezi si: CCR: Confiscarea masinilor care transporta lemn ilegal, neconstitutionala
Pe langa faptul ca exportul de lemn a fost interzis din 2021 pentru 10 ani, actul mai include si cateva obligatii noi. S-a hotarat, totodata, crearea Registrului national de evidenta informatizata a proprietatilor forestiere care va fi administrat de Romsilva. In plus, daca actul va fi promulgat de seful statului, va incepe si cadastrarea tuturor padurilor care apartin de domeniul public.
La art. 3 din proiectul adoptat este prevazuta sii infiintarea Catalogului national al masei lemnoase la nivelul Romsilva.
Proiectul de lege, in forma trimisa la promulgare, poate fi consultat mai jos.
Va reamintim si faptul ca in Parlament mai exista o initiativa de interzicere a exportului de lemn care include si produsele agricole. Initiativa apartine unui senator PSD si include detalii utile cu privire la ce trebuie sa faca autoritatile pentru a proteja padurile si, in plus, este prevazuta si modalitatea aplicarilor sanctiunilor, fata de initiativa adoptata deja de Parlament si trimis sefului statului pentru promulgare. Acum aceasta propunere va fi, cel mai probabil, respinsa sau lasata in asteptare pentru a intra pe ordinea de zi.
E-Juridic va aduce in atentie ca urmeaza si o modificare a Codului silvic prin intermediul careia lemnul nu va mai putea fi "albit".
Vom actualiza acest articol de indata ce seful statului hotaraste daca promulga sau trimite la reexaminare actul.
LEGE privind gospodarirea durabila a padurilor Romaniei
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1. – Se interzice exportul de bustean, cu sau fara coaja, sau lemn rotund, pentru o perioada de 10 ani in spatiul extracomunitar incepand cu data de 1 ianuarie 2021.
Art. 2. – (1) In vederea aplicarii regimului silvic si gestionarii durabile a fondului forestier se instituie Registrul national de evidenta informatizata a proprietatilor forestiere, la nivelul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
(2) Realizarea cadastrului aferent fondului forestier proprietate publica a statului este finantata de la bugetul de stat sau din surse proprii ale administratorilor fondului forestier proprietate publica a statului.
Art. 3. – (1) In vederea asigurarii transparentei recoltarii masei lemnoase din fondul forestier national se instituie Catalogul national al masei lemnoase la nivelul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura prin utilizarea bazelor de date informatice existente la nivelul acesteia.
(2) Autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura va publica Catalogul national al masei lemnoase pe site-ul propriu, al carui model se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
(3) Structurile teritoriale de specialitate ale autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura vor verifica prin sondaj actele de punere in valoare in baza unor criterii de risc.
Art. 4. – Nerespectarea interdictiei de export a masei lemnoase prevazuta la art. 1 se pedepseste cu inchisoare de la un an la 3 ani sau cu amenda in cuantum de 100.000 lei.
INFORMATII INITIALE
Romania nu va mai exporta bustean cu sau fara coaja sau lemn rotund, cherestea si lemn de foc incepand cu anul 2020 pentru o perioada de 10 ani, conform unei initiative legislative care isi croieste rapid drumul prin Parlament. Daca exista o incalcare a acestei prevederi, atunci masa lemnoasa va fi confiscata in totalitate.
UPDATE 21.10.2019 - Senatul Romaniei a adoptat interzicerea exportului de bustean. Decizia apartine acum Camerei Deputatilor.
Pana acum proiectul de lege a fost avizat negativ de Comisia pentru administratie publica si pozitiv de Comisia Juridica din Camera Deputatilor. Raportul de fond, in baza caruia plenul voteaza adoptarea sau respingerea, nu a fost inca depus.
Avand in vedere informatiile avute acum la indemana, este evident ca interzicerea exportului de lemn s-ar putea aplica din 2021, intrucat termenul initial prevazut de proiect deja a fost depasit. Deputatii, insa, trebuie sa fie de acord ca acest lucru sa se intample si presedintele va trebui sa promulge actul pentru a se publica in Monitorul Oficial.
--
Fostul lider al PSD, Liviu Dragnea, a initiat un proiect de lege inainte de a fi incarcerat la Rahova pentru o condamnare definitiva la inchisoare cu executare in dosarul DGASPC, prin care se stabileste ca Romania nu va mai exporta bustean cu sau fara coaja sau lemn rotund, cherestea si lemn de foc pentru 10 ani incepand cu anul 2020. Ideea fostului presedinte al Camerei Deputatilor este sustinuta si de Budai Marius-Constantin, Caruceru Aida-Cristina, Ciuhodaru Tudor, Dragnea Nicolae-Liviu, Draghici Mircea-Gheorghe, Florea Oana-Consuela, Iordache Florin, Manole Petre-Florin, Mihalcescu Carmen-Ileana, Simonis Alfred - Robert, Steriu Valeriu-Andrei, Tudor Beatrice, Tusa Adriana Diana.
In expunerea de motive a proiectului de lege se arata ca "gestionarea durabila a padurilor" are nevoie de un nou set de principii. Inainte de a identifica masurile initiativei legislative sustinuta de PSD, e important sa ne amintim ca in Codul Silvic exista un intreg Titlu destionat acestui subiect. Gestionarea durabila a padurilor ar fi putut fi realizata prin modificarea Codului silvic, nu printr-un act complet nou si separat de legislatia existenta.
Conform motivelor care stau la baza proiectului de interzicere a exportului de lemn pentru 10 ani, intelegem ca este nevoie de:
O noutate adusa de acest proiect este legata de aparitia Registrului national de evidenta informatizata al proprietatilor forestiere. Acesta ar urma sa faca parte integranta din Registrul National al Registrelor.
Totodata, apare si Catalogul national al masei lemnoase la "nivelul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura".
Este notabil faptul ca acest proiect de lege este introdus in Legislativ, dupa ce o alta initiativa acorda 650.000 de ha de padure proprietate a statului cu titlu gratuit catre Biserica Ortodoxa Romana.
Legea privind gestionarea durabila a padurilor prin care se introduc mai multe masuri cu privire la fondul forestier romanesc are patru articole.
Lege privind gestionarea durabila a padurilor
Art. 1. - Gestionarea durabila a padurilor se realizeaza avand in vedere urmatoarele principii:
a) extinderea suprafetei fondului forestier;
b) armonizarea sistemului national de indicatori pentru gestionarea durabila a padurilor cu cel european;
c) conservarea si ameliorarea biodiversitatii ecosistemelor forestiere;
d) adaptarea continua a padurilor la schimbarile climatice;
e) evaluarea si monitorizarea functiilor, serviciilor ecosistemice oferite de padure si resurselor forestiere;
f) extinderea amenajarii in sistem integrat a bazinelor hidrografice torentiale;
g) realizarea sistemului informational integrat pentru silvicultura;
h) cresterea competitivitatii si a sustenabilitatii industriilor forestiere, a bioenergiei si bioeconomiei in ansamblul ei;
i) cresterea contributiei sectorului forestier la dezvoltarea rurala;
j) cresterea competitivitatii si a sustenabilitatii industriilor forestiere, a bioenergiei si bioeconomiei in ansamblul ei;
k) informatii permanente despre piata lemnului;
l) dezvoltarea unui sistem eficient de constientizare si comunicare publica;
m) cresterea capacitatii si calitatii cercetarii-dezvoltarii si invatamantului in silvicultura pentru asigurarea unei gestionari durabile a padurilor;
n) prevenirea si combaterea activitatilor ilegale, prin controlul provenientei lemnului si al asigurarii trasabilittii acestuia utilizand mecanismele EUTR si FLEGT, cu rol esential in prevenirea taierilor ilegale;
o) gestionarea padurilor existente pentru stocarea carbonului in contextul unei administrari forestiere durabile;
p) promovarea productiei si utilizarii produselor din lemn cu utilizare de lunga durata si produselor din lemn cu capacitate de substituire a unor materiale traditional folosite;
q) intarirea capacittii autorittii forestiere, centrala si la nivelul unitatilor administrative teritoriale, pentru implementarea regimului silvic, in vederea supravegherii fenomenului degradarii padurilor din cauze antropogene si naturala, si de urmarire a refacerilor/reconstructiei ecologice in urma perturbarilor;
r) imbunatatirea accesibilitatii padurilor prin reabilitarea si constructia de drumuri forestiere noi in vederea aplicarii adecvate a masurilor de conducere, recoltare masa lemnoasa si regenar arborete prevazute in planurile de management, ca si valorificarii produselor neforestiere ale padurilor;
s) promovarea sechestrarii si a conservarii carbonului in paduri.
Art. 2. - (1) In vederea aplicarii regimului silvic si gestionarii durabile a fondului forestier se instituie Registrul national de evidenta informatizata a proprietatilor forestiere, la nivelul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
(2) Realizarea cadastrului aferent fondului forestier proprietate publica a statului este finantata de la bugetul de stat sau din surse proprii ale administratorilor fondului forestier proprietate publica a statului.
Art. 3. - (1) In vederea asigurarii transparentei recoltarii masei lemnoase din fondul forestier national se instituie Catalogul national al masei lemnoas la nivelul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura prin utilizarea bazelor de date informatice existente la nivelul acesteia;
(2) Autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura va publica Catalogul national al masei lemnoase pe siteul propriu, al carui model se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura;
(3) Structurile teritoriale de specialitate ale autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura vor verifica prin sondaj actele de pundere in valoare in baza unor criterii de risc.
Art. 4. - (1) Se interzice pe o perioada de 10 ani exportul de bustean cu sau fara coaja sau lemn rotund (lemn rotund - lemn doborat, taiat la varf, sectionat sau nu), cherestea si lemn de fox incepand cu anul 2020.
(2) Incalcarea interdictiei prevazute la art. (1) determina confiscarea contravalorii materialului lemnos care a facut obiectul exportului.
In momentul de fata proiectul de act normativ se afla in Senat pentru inceperea dezbaterii. Avand in vedere ca nu a fost instituita procedura de urgenta si ca parlamentarii intra in curand in vacanta de vara, este imposibil sa fie adoptat pana pe 15 iunie. Asadar, ramane de vazut daca in sesiunea de toamna a Parlamentului va fi interzis prin lege exportul de lemn pentru 10 ani.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri