"Romania inregistreaza un esec sistemic in ceea ce priveste monitorizarea poluarii aerului", relateaza Comisia Europeana intr-un raport in care arata ca e pentru a treia oara cand i se cere tarii noastre sa opreasca marii poluatori si sa introduca legislatie cat mai clara cu privire la reducerea poluarii. Procedura de infrigement va incepe.
"Astazi, Comisia a decis sa trimita scrisori de punere in intarziere Italiei si Romaniei pentru neindeplinirea obligatiei de a notifica masurile nationale privind sanctiunile pentru incalcarea normelor UE privind gazele fluorurate cu efect de sera [Regulamentul (UE) nr. 517/2014]. Gazele fluorurate cu efect de sera, cunoscute si sub denumirea de „gaze fluorurate”, sunt o familie de gaze fluorurate generate de activitatile umane utilizate in numeroase aplicatii industriale. Regulamentul urmareste sa contribuie la combaterea schimbarilor climatice prin reducerea cu doua treimi a emisiilor de gaze fluorurate in UE pana in 2030. Gazele fluorurate au un efect puternic de incalzire globala (de pana la 23 de mii de ori mai mare decat dioxidul de carbon, CO2). Legislatia UE stabileste norme stricte privind utilizarea gazelor fluorurate si conditiile legate de introducere pe piata a produselor care contin aceste gaze. In conformitate cu normele adoptate de statele membre, pana la 1 ianuarie 2017 ar fi trebuit sa fie introduse sanctiuni si ar fi trebuit sa fi fost luate toate masurile pentru a se asigura implementarea lor. Sanctiunile trebuie sa fie eficiente, proportionale si cu efect de descurajare. Prevederea in legislatia nationala a unor sanctiuni adecvate este un element esential pentru asigurarea conformitatii cu regulamentul, limitand astfel efectele climatice. Existenta sanctiunilor este deosebit de importanta in vederea prevenirii comertului ilegal cu hidrofluorocarburi. De asemenea, statele membre au fost de acord sa notifice Comisiei masurile nationale privind sanctiunile pana la 1 ianuarie 2017. Pana in prezent, Comisia nu a primit astfel de notificari din partea Italiei si Romaniei. In cazul in care statele membre in cauza nu raspund in mod satisfacator in termen de doua luni, Comisia poate decide sa trimita un aviz motivat", precizeaza autoritatea executiva a UE.
Totodata, Comisia arata ca "desi Romania si-a revizuit intreaga retea de monitorizare a calitatii aerului, persista numeroase lacune in ceea ce priveste numarul si tipul corespunzator de puncte de prelevare pentru masurarea calitatii aerului. Aceste deficiente constituie o nerespectare sistemica a obligatiilor de monitorizare a poluarii atmosferice".
In plus, "comisia a decis sa trimita o scrisoare suplimentara de punere in intarziere Romaniei, solicitand autoritatilor acestei tari sa isi imbunatateasca transpunerea normelor UE privind autorizatiile acordate instalatiilor care functioneaza in temeiul Directivei privind emisiile industriale (Directiva 2010/75/UE). Directiva reglementeaza emisiile, inclusiv dioxidul de sulf, oxizii de azot si praful din aer, in scopul reducerii emisiilor respective si a riscurilor pentru sanatatea umana si mediu pe care acestea le pot cauza. Ca urmare a unor plangeri din partea cetatenilor si ONG-urilor, Comisia a constatat ca mai multe instalatii, inclusiv patru instalatii mari de ardere si o ferma mare de porcine, nu dispun de autorizatii care sa stabileasca conditii de functionare in conformitate cu legislatia UE. In absenta unei autorizatii, conformitatea cu valorile-limita de emisii nu poate fi verificata, iar riscurile pentru mediu nu pot fi evitate in mod eficace. Comisia a aflat, de asemenea, ca doua instalatii mari de ardere care au facut initial parte din planul national de tranzitie al Romaniei, dar care au fost de atunci retrase, nu respecta valorile-limita de emisii aplicabile pentru dioxidul de sulf, oxidul de azot si praf. Romania are la dispozitie doua luni pentru a raspunde la scrisoare. In caz contrar, Comisia poate decide sa trimita un aviz motivat".
Ministerul Mediului a luat act de notificarile Comisiei Europene privind punerea in intarziere (infringement) a Romaniei fata de anumite aspecte care vizeaza protectia mediului si va continua si intensifica eforturile pentru solutionarea urgenta a acestor spete, dupa cum urmeaza:
In ceea ce priveste monitorizarea calitatii aerului, asa cum stipuleaza comunicarea publica a Comisiei Europene, Romania a realizat, in ultima perioada, pasi importanti pentru modernizarea si eficientizarea Retelei Nationale de Monitorizare a Calitatii Aerului. Evaluarea calitatii aerului este o prioritate pentru autoritatile de mediu si, in acest sens, au fost identificate si realizate o serie de actiuni in vederea conformarii la cerintele directivelor europene din domeniu. Avand in vedere dinamica economica si demografica, precum si dezvoltarea urbana la nivel national, s-a impus o restructurare a Retelei Nationale de Monitorizare a Calitatii Aerului, prin reconfigurarea unor puncte de masurare existente (redefinire/relocare) si prin instalarea unor puncte noi de masurare. Romania deja a trecut la realizarea acestor masuri prin utilizarea finantarii din Fondul pentru Mediu (“Programul national de dezvoltare si optimizare a RNMCA”), precum si din fonduri europene (proiect POIM “Imbunatatirea sistemului de evaluare si monitorizare a calitatii aerului la nivel national”).
In privinta existentei unor instalatii industriale care functioneaza fara acte de reglementare in domeniul mediului, in toate aceste sase cazuri mentionate de CE, Garda Nationala de Mediu a aplicat amenzile prevazute de lege si sanctiunea complementara de suspendare a activitatii. Toti cei sase agenti economici au contestat in instanta deciziile autoritatilor de mediu. Procesele sunt pe rol in diverse etape de desfasurare.
Referitor la Reteaua Natura 2000 si o desemnare insuficienta de situri de importanta comunitara (SCI), Ministerul Mediului a propus, recent, un proiect prin care sa se analizeze reteaua Natura 2000 existenta la nivel national. Prin acesta, completam datele solicitate de Comisia Europeana si, dupa caz, propunem desemnarea de SCI-uri noi. Finantarea este asigurata, pana in 2021, din Fondul pentru Mediu.
Si in ceea ce priveste Regulamentul UE privind gazele fluorurate, Romania a facut progrese importante. Proiectul de act normativ care prevede sanctiuni pentru aspectele prevazute in Regulamentul (UE) nr. 517/2014 privind gazele fluorurate cu efect de sera si revizuieste rolul autoritatilor competente, este in faza de aprobare interministeriala. Noul act normativ coreleaza noile prevederi ale Regulamentului cu rolul deja stabilit al acestora prin Hotararea de Guvern nr. 939/2010, care se va abroga la data intrarii in vigoare a noii propuneri.
Teste rezolvate la limba si literatura romana clasa a VIII-a
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Teste rezolvate de matematica pentru clasele V-VIII
Fii la curent cu toate noutatile privind legislatia pentru mediul inconjurator si deseuri. Foloseste Portal Managementul Deseurilor. Il poti testa GRATUIT!
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE