1. Ministerul Justitiei isi manifesta preocuparea fata de respingerea, in plenul Camerei Deputatilor, a proiectului de Lege privind raspunderea disciplinara a magistratilor, parte din programul de reforma a Justitiei ca serviciu public.
Ministerul Justitiei isi reafirma sustinerea pentru proiectul de Lege privind raspunderea disciplinara a magistratilor, atat din punct de vedere al oportunitatii sale, cat si din punct de vedere al continutului normativ.
Profesia de magistrat are nevoie de un sistem disciplinar eficient, cel prezent fiind, in fapt, incapabil sa corecteze derapajele disciplinare.
Proiectul Legii raspunderii disciplinare a magistratilor contine solutii compatibile atat cu independenta puterii judecatoresti, cat si cu independenta reala a mecanismului disciplinar.
Solutiile normative din cadrul proiectului se regasesc in dreptul comparat al unor state precum Franta, Germania, Cehia, Polonia, Italia si altele.
Ministerul Justitiei va sustine proiectul Legii raspunderii disciplinare in cadrul dezbaterilor din Senatul Romaniei, pentru adoptarea sa neintarziata, ca prim pas al instituirii unei raspunderi reale a magistratilor, deopotriva disciplinara si materiala.
2. Ministerul Justitiei isi exprima ingrijorarea fata de perspectiva reducerii bugetului Agentiei Nationale de Integritate (ANI), deschisa prin amendamentele formulate la proiectul Legii bugetului pe anul 2012.
ANI este nu numai un obiectiv in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare (MCV), ci o institutie menita sa garanteze buna exercitare a functiilor publice in Romania.
Reducerea, in Parlament, a bugetului ANI propus de Guvern pentru 2012, ar afecta buna functionare a acesteia si ar transmite un semnal defavorabil partenerilor europeni privind sustenabilitatea politica pe termen lung a cadrului normativ de pastrare a integritatii in functiile publice si combatere a coruptiei.
La randul sau, acest semnal s-ar reflecta negativ in Raportul din luna februarie al Comisiei Europene pe Justitie, anuland eforturi sustinute cu rezultate in cadrul altor obiective din MCV, asa cum s-a intamplat in vara anului 2010 prin modificarea si slabirea legii ANI, dincolo de remediile cerute de Curtea Constitutionala.
Pe de alta parte, reamintim faptul cunoscut ca Finlanda si Olanda au exprimat interesul pentru concluziile Raportului din luna februarie privind MCV, ca parte a considerentelor ce le vor fundamenta, in continuare, pozitia fata de aderarea Romaniei la Spatiul Schengen.
Ministerul Justitiei va continua sa sprijine consolidarea institutionala a ANI si face un apel catre toti membrii Parlamentului, indiferent de apartenenta politica, sa demonstreze ca sprijinul ANI reprezinta nu numai o optiune institutionala, ci si o optiune privind valorile pe care societatea romaneasca doreste sa le imbratiseze si promoveze in viata publica si privata.