Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Presedintele ICCJ, ordonator principal de credite pentru toate instantele

Presedintele ICCJ, ordonator principal de credite pentru toate instantele
Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara se modifica! Presedintele ICCJ devine ordonator principal de credite pentru toate instantele.

Gestiunea bugetelor instantelor de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) este o conditie esentiala pentru asigurarea independentei financiare a sistemului judiciar, ca parte a independentei magistratilor, in ansamblul sau. Ea a fost avuta in vedere inca din timpul derularii negocierilor de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana, in cadrul capitolului 24 - Justitie si Afaceri Interne, finalizat in decembrie 2004, fiind relevata si de documentele programatice in relatia Romania-Uniunea Europeana, din ultimii ani. 

"Intrarea in vigoare a prevederilor legale referitoare la preluarea de catre ICCJ a atributiilor referitoare la gestionarea bugetului curtilor de apel, al tribunalelor, al tribunalelor specializate si al judecatoriilor din Romania, trebuia sa se realizeze inca de la 1 ianuarie 2008, fiind un rezultat al negocierilor de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana, dar a fost amanata succesiv in timpul diferitelor guveme, indiferent de culoarea lor politica, din 2005 pana de curand, cand a fost chiar eliminata din textele legale in vigoare", sustin initiatorii modificarilor pentru Legea nr. 304/2004.

Actul normativ mentionat ar urma sa schimbe un lucru extrem de important: dependenta fata de ministrul Justitiei. Daca presedintele ICCJ devine ordonator principal de credite, atunci sumele necesare pentru buna desfasurare a activitatii instantelor nu vor mai fi trimise de la MJ prin semnatura unui functionar delegat sau al unui om politic. Acest lucru este asteptat de magistrati, dupa cum putem observa printr-un recent exemplu. Printr-o scrisoare din luna mai 2021, 12 (din 15) presedinti de Curti de apel au aratat printr-o scrisoare ca amenintarea presedintilor curtilor de apel cu plangeri penale pentru punerea in executare a unor hotarari judecatoresti de catre ministrul Justitiei "este de o gravitate fara precedent si reprezinta un atac direct asupra independentei instantelor".

Proiectul de lege prin care presedintele ICCJ devine ordonator principal de credite pentru toate instantele a fost inregistrat pentru dezbatere la Senat, asadar deputatii vor avea votul decizional.

Propunerea de act normativ include urmatoarele:
  • Articolele 131 si 132 se modifica vor avea urmatorul enunt:
    • Art. 131
      • (1) Activitatea instantelor parchetelor este finantata de la bugetul de stat.
      • (2) Bugetul curtilor de apel, al tribunalelor, al tribunalelor specializate si al judecatoriilor este gestionat de Inalta Curte de Casatie si Justitie, Presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie avand calitatea de ordonator principal de credite.
      • (3) Bugetul pentm parchetele de pe langa curtile de apel, tribunale, tribunale specializate si judecatorii este gestionat de Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
      • (4) Bugetele instantelor si parchetelor militare este gestionat de Ministerul Apararii Nationale, ministrul apararii Nationale avand calitatea de ordonator principal de credite.
    • Art. 132
      • (1) Curtile de apel si parchetele de pe langa curtile de apel elaboreaza proiectele de buget anual pentru instantele arondate lor si, respectiv, pentru parchetele subordonate lor.
      • (2) Proiectele de buget elaborate potrivit alin. (1) se transmit Inaltei Curti de Casatie si Justitie si, respectiv, Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
      • (3) Parchetul de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie, Directia Nationala Anticoruptie si Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism isi elaboreaza propriile proiecte de buget anual. In bugetul Parchetului de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie sunt cuprinse si bugetele parchetelor de pe langa celelalte instante judecatoresti.
      • (4) Proiectele de bugete elaborate potrivit alin. (1) si (3) se supun avizului conform al Consiliului Superior al Magistraturii. 
      • (5) Bugetul inaltei Curti de Casatie si Justitie se aproba de adunarea generala a judecatorilor acestei curti, cu avizul consultativ al Ministerului Finantelor Publice.
      • (6) Proiectele de buget anual ale instantelor militare se elaboreaza de Curtea Militara de Apel, iar cele ale parchetelor militare de sectia sau serviciul din cadrul Parchetului de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie, dupa consultarea instantelor militare, respectiv a parchetelor militare, si se transmit ordonatorului principal de credite.
      • (7) Anual, Guvernul Romaniei va include in bugetul Ministerului Apararii Nationale fondurile necesare potrivit art. 131 alin. (4).

Procedura de urgenta nu a fost solicitata.

Actul va intra in vigoare doar dupa publicarea in Monitorul Oficial.

Florin Amariei
de Florin Amariei
Redactor

Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie.  In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.  

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 07 Iunie 2021
Votati articolul "Presedintele ICCJ, ordonator principal de credite pentru toate instantele":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016