Grupul de lucru interinstitutional CSM, MJ si PICCJ propune, in urma unei analize efectuate, desfiintarea a 30 de instante si a parchetelor pe de langa acestea, precum si mentinerea in functiune concomitent cu marirea razei teritoriale a altor 25 de instante si parchete.
Concluziile de baza ale Grupului sunt in sensul eficientizarii activitatii instantelor si parchetelor in conditiile restrictiilor bugetare cu care se confrunta Romania, avand in vedere si trendul asemanator din tarile Uniunii Europene, rationalizarea instantelor si parchetelor prin desfiintare sau rearondare de localitati fiind un mijloc de realizare a acestor scopuri.
Raportul acestui grup de lucru a fost aprobat de Plenul CSM in 4 iunie si a fost trimis Ministrului Justitiei in vederea initierii proiectului de lege privind desfiintarea acestor instante si parchete.
Potrivit Raportului privind concluziile Grupului de lucru interinstitutional pentru pregatirea sistemului judiciar in vederea intrarii in vigoare a noilor coduri, a rezultat, pentru aceasta etapa a procesului de reorganizare, desfiintarea judecatoriei/parchetului si rearondarea localitatilor acesteia/acestuia la o alta unitate pentru 30 de instante si parchete: Hateg, Orastie, Agnita, Avrig, Buhusi, Rupea, Jibou, Targu Lapus, Dragomiresti, Harsova, Macin, Segarcea, Baia de Arama, Novaci, Bals, Liesti, Insuratei, Adjud, Salonta, Balcesti, Topoloveni, Pogoanele, Mizil, Gura Humorului, Darabani, Tarnaveni, Moldova Noua, Chisineu Cris, Gurahont, Faget.
De asemenea, s-a apreciat ca se impune mentinerea in functiune concomitent cu marirea razei teritoriale pentru 25 instante si parchete: Campeni, Blaj, Sebes, Brad, Saliste, Podul Turcului, Beclean, Huedin, Şimleu Silvaniei, Babadag, Filiasi, Corabia, Faurei, Panciu, Harlau, Raducaneni, Husi, Negresti Oas, Saveni, Costesti, Ludus, Oravita, Ineu, Lipova, Sannicolau Mare.
O alta concluzie se refera la mentinerea in functiune cu actuala circumscriptie pentru 15 instante si parchete: Intorsura Buzaului, Targu Secuiesc, Lehliu Gara, Videle, Gherla, Dej, Orsova, Targu Bujor, Patarlagele, Sinaia, Pucioasa, Vatra Dormi, Toplita, Gheorghieni, Deta.
"Masura reorganizarii, prin desfiintarea instantelor/parchetelor nefunctionale din punct de vedere al volumului de activitate, dar si prin rearondarea de localitati de la instantele cu volum mare de activitate, va avea consecinte directe atat asupra resurselor umane (prin atenuarea dezechilibrelor intre instantele/parchetele cu volum mare de activitate si cele supradimensionate, si prin reducerea numarului de posturi necesar a fi suplimentat), cat si asupra resurselor financiare (economii la bugetul de stat, dar si redistribuirea rationala a sumelor alocate pentru investitii), raportat la finalitatea urmarita, respectiv eficientizarea actului de justitie si pregatirea sistemului judiciar in vederea intrarii in vigoare a noilor coduri", se arata in document.
Sursa citata mentioneaza ca, in cazul unitatilor propuse pentru desfiintare, respectiv mentinere cu marirea circumscriptiei teritoriale, se impune o initiativa legislativa, in vederea modificarii corespunzatoare a Anexei din Legea 303/2004, precum si a introducerii unui ansamblu de norme tranzitorii, care sa faca posibil un calendar de implementare a masurilor menite sa duca efectiv la incetarea activitatii acestora si la transferul la noile instante si parchete competente teritorial.
Aceeasi sursa precizeaza ca pentru rearondarea localitatilor este suficienta emiterea unei hotarari de Guvern.
In cadrul intalnirilor grupului de lucru din 1 august, 11 octombrie si 14 noiembrie 2012 a fost stabilit un set de criterii ce au constituit suport pentru analiza efectuata in vederea eficientizarii justitiei prin reorganizarea instantelor si parchetelor cu volum mic de activitate, si anume: volumul de activitate ca medie multianuala,inregistrat in perioada de referinta 2009 - 2012, fiind stabilit un plafon de 3600 de cauze (acest criteriu a fost considerat ca unul de selectie, avand in vedere necesitatea echilibrarii schemelor de personal, prin raportarea la volumul mediu inregistrat; pe de alta parte, in stabilirea pragului de 3.600 de cauze s-a luat in considerare cresterea constanta a volumului de activitate inregistrat fata de analiza finalizata prin desfiintarea de instante/parchete dispusa in anul 2011); circumscriptiile teritoriale ale instantelor si parchetelor si posibilitatile de rearondare a localitatilor in cazul celor desfiintate; infrastructura (rutiera, feroviara), distantele de parcurs pana la sediile instantelor si parchetelor la care vor fi arondate localitatile in cazul celor desfiintate; situatia sediilor sub aspect juridic si functional si cheltuielile inregistrate.
In subsidiar, grupul de lucru a avut in vedere numarul de locuitori deserviti de instantele/parchetele analizate, precum si schema de personal si gradul de ocupare al acestora.
In 2012, prin Ordinul ministrului justitiei, a fost constituit Grupul de lucru comun, format din reprezentanti ai MJ, MP si CSM, pentru analiza masurilor necesare asigurarii unei functionari optime a instantelor judecatoresti din perspectiva implementarii noilor coduri. Acest grup a fost inclus, ca urmare a sedintei Plenului CSM din 8 octombrie 2012, in Grupul de lucru interinstitutional pentru pregatirea sistemului judiciar in vederea intrarii in vigoare a noilor coduri.
"Eficienta, eficacitatea, calitatea actului de justitie si, prin acestea, intarirea independentei justitiei constituie preocupari pentru toate statele membre ale Uniunii Europene si sistemele de justitie din aceste state. Asa cum se si arata in documentele la nivel european publicate de structurile specializate, tinta acestor preocupari, rezultatele unor astfel de procese ample de reforma nu trebuie sa fie legate in mod neaparat de reducerea costurilor bugetare in detrimentul unui acces la justitie adecvat, ci rezultatul concret al proceselor de reforma il constituie tocmai eficientizarea, cresterea calitatii actului de justitie. Iar rationalizarea instantelor si parchetelor reprezinta un mijloc de realizare a acestor deziderate", se arata in raport.
Rationalizarea instantelor si parchetelor presupune redesenarea hartii administrative judiciare in vederea eficientizarii si cresterii calitatii actului de justitie fie prin rearondare administrativ judiciara (acolo unde este posibil acest lucru) de localitati din raza de competenta teritoriala a unor unitati supraaglomerate in raza de competenta teritoriala a unora mai putin aglomerate, fie prin desfiintare.
"Sistemul de justitie romanesc nu poate face exceptie de la acest trend european privind rationalizarea instantelor si parchetelor", se subliniaza in document.
In acest sens, printre elementele care au justificat necesitatea imperativa a rationalizarii instantelor si parchetelor in Romania au fost: eficienta si calitatea actului de justitie, care presupune mai multe mijloace de realizare, cum ar fi o legislatie coerenta, resurse financiare si umane adecvate, dar si o harta administrativ judiciara apta de a satisface aceste deziderate; asigurarea, alocarea si distribuirea, in mod echilibrat, a resurselor umane necesare raportat la volumul de activitate inregistrat; in anii 2011 - 2014 au intrat si vor intra in vigoare acte normative ce jaloneaza, practic, activitatea instantelor si parchetelor, respectiv Codurile Civil, Penal, de Procedura Civila si de Procedura Penala.
Analizele efectuate au privit exclusiv judecatoriile si parchetele de pe langa acestea. In sistemul judiciar roman sunt prevazute in prezent 176 de judecatorii si, respectiv, parchete de pe langa acestea.
In 2010, prin Ordinul ministrului justitiei, a fost constituit un grup de lucru CSM, MJ si PICCJ, care a propus desfiintarea unor judecatorii si parchete, lucru care s-a realizat prin Legea 148/2011. AGERPRES