Alocatiile pentru copii nu pot fi taiate de un stat membru UE, chiar daca parintii rezidenti ai acelei tari nu lucreaza in prezent acolo. Acest lucru este valabil si in cazul in care copiii au domiciliul in alt stat comunitar.
In ianuarie 2009, domnul Eugen Bogatu, resortisant roman care are resedinta in Irlanda din anul 2003, a solicitat autoritatilor irlandeze sa beneficieze de prestatii familiale pentru cei doi copii ai sai care au resedinta in Romania.
Prestatiile familiale sunt reprezentate de alocatii pentru copii sau de crestere a copilului si sunt, conform UE, stabilite in functie de statutul dumneavoastra profesional si de locul de resedinta - nu de cetatenia pe care o aveti.
Legislatia nationala stabileste conditiile in care parintii primesc prestatii familiale. De obicei, parintii au dreptul la prestatii dintr-o anumita tara din UE:
Retineti faptul ca prestatiile familiale variaza mult de la o tara la alta.
Domnul Bogatu a desfasurat o activitate salariata in Irlanda intre 2003 si 2009. Dupa ce si-a pierdut locul de munca in 2009, acesta a primit o prestatie de somaj cu caracter contributiv (2009-2010), apoi o prestatie de somaj cu caracter necontributiv (aprilie 2010-ianuarie 2013) si, in sfarsit, o prestatie de boala (2013-2015).
Autoritatile irlandeze l-au informat pe domnul Bogatu cu privire la decizia lor de a admite cererea sa de prestatii familiale, cu exceptia perioadei cuprinse intre aprilie 2010 si ianuarie 2013. Acest refuz se baza pe faptul ca, in opinia lor, solicitantul nu indeplinea, in perioada respectiva, niciuna dintre conditiile care dau dreptul la prestatii familiale pentru copiii sai care au resedinta in Romania, intrucat nu a desfasurat o activitate salariata in Irlanda sau nu a primit o prestatie cu caracter contributiv in aceasta tara. Domnul Bogatu a contestat aceasta decizie sustinand ca autoritatile irlandeze s-au intemeiat pe o interpretare eronata a dreptului Uniunii. Sesizata cu litigiul, High Court (Inalta Curte) solicita Curtii de Justitie sa stabileasca daca Regulamentul privind coordonarea sistemelor de securitate sociala trebuie interpretat in sensul ca eligibilitatea unei persoane ai carei copii au resedinta in alt stat membru la prestatii familiale in statul membru in care are resedinta aceasta persoana impune ca aceasta sa desfasoare o activitate salariata in acest din urma stat membru sau ca respectivul stat sa ii plateasca o prestatie in numerar ca urmare sau ca o consecinta a unei astfel de activitati.
Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a
Compuneri perfecte pentru clasele III-IV
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
In hotararea pronuntata astazi, Curtea constata, in primul rand, ca regulamentul enunta ca o persoana are dreptul la prestatii familiale in conformitate cu legislatia statului membru competent, inclusiv pentru membrii familiei sale care au resedinta in alt stat membru, ca si cum acestia ar avea resedinta in primul stat membru.
Prin urmare, acesta NU impune ca o astfel de persoana sa dispuna de un statut specific, si in particular de cel de lucrator salariat, pentru a avea dreptul la prestatii familiale.
In plus, Curtea arata ca din contextul si din obiectivul regulamentului reiese ca prestatiile familiale pentru copii care au resedinta in alt stat membru pot fi datorate pe mai multe temeiuri, iar nu numai pe temeiul unei activitati salariate.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE