Intrebare: Daca se incheie un contract de munca pe data de 01.09.2011 cu inceperea activitatii in data de 01.10.2011 iar pe data de 05.09.2011 viitorul salariat anunta ca nu mai doreste sa aiba un raport de munca cu viitorul angajator, in aceasta situatie va rugam sa ne precizati in ce temei legal poate inceta contractul de munca si daca acest contract trebuie inregistrat in Revisal.
Raspuns: Odata cu realizarea acordului de vointa dintre angajator si persoana fizica in sensul angajarii si semnarii contractului individual de munca, regulile aplicabile raportului de munca astfel nascut sunt cele instituite de legislatia muncii.
Astfel, dupa cum la incheierea contactului individual de munca este obligatorie respectarea dispozitiilor Codului muncii , tot astfel incetarea CIM se va realiza in limitele si conditiile stabilite de acelasi act normativ.
Cazurile de incetare ale contractului individual de munca sunt expres prevazute de Codul muncii (prin acordul partilor, prin actul unilateral al angajatorului, prin actul unilateral al salariatului, printr-o simpla notificare in perioada de preaviz etc.), in Anexa 17 la Specificatiile tehnice privind intocmirea si transmiterea Registrului general de evidenta a salariatilor publicate pe site-ul oficial al Inspectiei Muncii sintetizandu-se temeiurile de incetare a CIM intr-un Nomenclator al temeiurilor legale de incetare a CIM.
Speta prezentata relateaza o situatie de fapt, respectiv inceperea executarii CIM la o luna dupa incheierea acestuia, ce nu isi gaseste o reglementare juridica speciala in Codul muncii , astfel incat contractul individual de munca odata incheiat va putea inceta in conditiile stabilite de Codul muncii , republicat.
Legea a prevazut posibilitatea incetarii CIM odata cu inceperea executarii acestuia, prima modalitate de incetare avuta la indemana de partile raportului de munca fiind prin simpla notificarea in baza art. 31 alin. (3) din Codul muncii , republicat.
In ceea ce priveste inregistrarea contractului individual de munca in registrul electronic de evident al salariatilor, in conformitate cu art. 3 alin. (2) din HG 500/2011, Registrul se completeaza in ordinea angajarii si cuprinde urmatoarele elemente:
a) elementele de identificare a tuturor salariatilor: numele, prenumele, codul numeric personal - CNP, cetatenia si tara de provenienta - Uniunea Europeana - UE, non-UE, Spatiul Economic European - SEE;
b) data angajarii;
c) perioada detasarii si denumirea angajatorului la care se face detasarea;
d) functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii Ocupatiilor din Romania (COR) sau altor acte normative;
e) tipul contractului individual de munca;
f) durata normala a timpului de munca si repartizarea acestuia;
g) salariul, sporurile si cuantumul acestora;
h) perioada si cauzele de suspendare a contractului individual de munca, cu exceptia cazurilor de suspendare in baza certificatelor medicale;
i) data incetarii contractului individual de munca.
Totodata, conform art. 4 alin. (1) lit. a) si d) din Codul muncii , republicat, completarea, respectiv inregistrarea in registru a elementelor prevazute la art. 3 alin. (2) se face dupa cum urmeaza:
a) la angajarea fiecarui salariat, elementele prevazute la art. 3 alin. (2) lit. a)-g) se inregistreaza in registru cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre salariatul in cauza;
(…)
d) elementele prevazute la art. 3 alin. (2) lit. i) se inregistreaza in registru la data incetarii contractului individual de munca/la data luarii la cunostinta a evenimentului ce a determinat, in conditiile legii, incetarea contractului individual de munca.
Daca potrivit art. 4 alin. (1) lit. a) din HG 500/2011, la angajarea salariatului inregistrarea elementelor prevazute la art. 3 alin. (2) lit. a)-g) se inregistreaza in registru cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre salariatul in cauza, inseamna ca cel mai devreme contractul va putea fi inregistrat odata cu perfectarea (incheierea) lui.
HG 500/2011 nu prevede o situatie de exceptie cand completarea in registrul electronic nu este necesara pentru ca se doreste incetarea raportului juridic de munca stabilit intre parti, asa incat toate contractele individuale de munca, odata incheiate, trebuie sa fie supuse inregistrarii in registru.
De altfel, inregistrarea in registrul electronic a unui CIM si apoi incetarea inainte de inceperea executarii CIM va arata un mesaj de eroare in sensul ca data de incepere a activitatii nu poate fi ulterioara datei de incetare a activitatii.
Astfel, in speta apreciem ca odata cu inceperea executarii contractului individual de munca, deci in perioada de preaviz, salariatul (sau angajatorul) va putea inceta CIM incheiat printr-o notificare scrisa adresata celeilalte parti a raportului de munca in conditiile art. 31 alin. (3) din Codul muncii, republicat. Daca in perioada de preaviz nici una din parti nu inceteaza CIM in temeiul art. 31 alin. (3) din Codul muncii, republicat, partile au la dispozitie incetarea CIM in celelalte moduri prevazute de Codul muncii, republicat.