Pentru cetatenii romani plecati in Germania am primit de completat niste formulare de adeverinte pentru pensie care cuprind zilele lucrate/invoiri/concediu odihna etc. In josul formularului trebuie certificat faptul ca saptamana de lucru a fost de 48 de ore.
Eu stiu ca in anii 80 au fost cate doua sambete libere pe luna (deci spatamana de lucru a fost de 44 ore). Am gasit un document pe un forum prin care programul de lucru a fost redus esalonat incepand cu 1978 pana in 1980 saptamana de lucru a fost de 46 de ore, apoi din 1981 pana in 1983 s-a redus saptamana de lucru la 44 de ore, insa nu am gasit ceva oficial.
Ma puteti ajuta cu un act oficial sau stiti daca are relevanta acest aspect in adeverintele respective ( daca v-ati mai intalnit cu aceasta situatie).
Raspuns: Adeverinta reprezinta, conform dictionarului limbii romane, un document prin care se adevereste un fapt sau un drept.
In speta, precizati ca ati primit de completat niste formulare de adeverinte si intelegem ca acestea vizeaza vechimea in unitate a unor fost salariati.
Mentionam ca nu exista un formular prestabilit de lege care sa stabileasca continutul acestei adeverinte. Din aceasta perspectiva fiecare angajator va completa adeverinta cu mentiunile corespunzatoare situatiei de fapt privind activitatea desfasurata de fiecare salariat in cadrul firmei, cu respectarea dispozitiilor legale care reglementeaza acest aspect.
Situatia de fapt trebuie sa aiba la baza documente din arhiva societatii din care sa reiasa timpul de munca si timpul de odihna al salariatului in perioada in care a fost salariatul societatii.
In consecinta, verificati care este obiectul solicitarii salariatilor iar daca acest obiect consta in certificarea vechimii in munca, procedati conform celor mai sus expuse. Solicitarea salariatului nu poate consta in completarea unor formulare puse la dispozitie angajatorului cata vreme obligatia de a completa formularul nu este prevazute de lege. Astfel, angajatorul are obligatia de a elibera adeverinta de vechime in conformitate cu privederile legale si in baza documentelor din dosarul de personal.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Este specificat in CIM, la obligatiile angajatorilor: "sa informeze salariatul cu privire la obligatia de a adera la un fond de pensii administrat privat, in conditiile legii". As dori un model de document cu toate detaliile obligatorii care trebuie sa existe privind aceasta informare. Sau am putea sa inseram un paragraf in Minuta de informare privind acest aspect? Daca da, va rog, sa imi spuneti exact ce informatii trebuie sa contina pt a fii conform legii.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem situatia unui certificat medical emis pt un cod de diagnostic 585 din 01/05 in 04/05. Certificatul are bifa pe "In continuare", desi nu este relevant in acest context. Ulterior am primit un alt certificat medical pt perioada 05/05-19/05 cu acelasi cod de diagnostic 585, cu bifa pe "Initial". Acest certificat medical nu trebuie sa aiba bifa pe "In continuare" fiind emis imediat dupa primul si avand acelasi cod de diagnostic? Medicul i-a spus angajatei ca data de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unui salariat angajat ca sofer distributie marfa in tara va rog sa-mi comunicati daca locul de munca este mobil in contractul de munca? In aceasta situatie ar trebui trecut ca zona toata tara? In baza clauzei de mobilitate se acorda prestatii in natura nu in bani, respectiv telefon, card combusibil, este ok?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<