Despre litigiile de munca vom discuta intotdeauna. Sunt factori destabilizatori pentru angajati si pentru angajatori.
Care sunt cele mai comune cauze pentru declansarea unui litigiu de munca:
- neplata salariilor. Fie ca angajatorul retine in mod abuziv din salariul angajatului, fie ca la incetarea contractului de munca nu acorda acestuia restul de plata cuvenit, fie ca sunt efectuate reduceri abuzive, toate duc la sesizari catre ITM si apoi la litigii ce ajung in instanta.
- neplata bonusurilor conform clauzelor contractuale. Prime, bonusuri, marirea salariului la atingerea targetului, sporuri promise si neacordate conform contractului... Iata doar inceputul unor posibile litigii de munca, cauze des intalnite in practica.
- nerespectarea zilelor libere, munca obligatorie in zile de repaus saptamanal, nerespectarea programului de lucru cu impunerea efectuarii de ore suplimentare neplatite sau remunerate necorespunzator. Iata un al treilea factor des intalnit in practica litigiilor de munca.
De cele mai multe ori, angajatorul ameninta sau santajeaza angajatii sa ramana peste program pentru a nu-si pierde locul de munca. Cel mai des, angajatorul reaminteste angajatilor ca pe timp de criza lucrurile sunt diferite, fiecare munceste mai mult, sunt mai putini bani, firmele se straduiesc sa faca fata provocarilor sau chiar sa evite inchiderea. Angajatii trebuie sa isi ceara drepturile. Cesiunea drepturilor conferite de lege reprezinta motiv de sanctiune la orice control ITM.
Aflati aici TOTUL despre litigiile de munca in 2015, in Romania>>>
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cadrul aceleasi firmei ne dorim sa mutam o persoana pe un alt loc de munca de lucru practic intr-o alta echipa, nu este necasar schimbarea functiei COR si nici a fisei de post, va avea in continuare aceleasi atributii ca si pana acum. Conform unei proceduri interne a companiei am intocmit un formular de transfer si am instiiintat persoana in cauza, dar a refuzat semnarea transferului si a mutarii in alta echipa. Informarea despre transfer a fost facuta in prezenta martorilor care au si semnat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<