Litigiile de munca reprezinta o realitate de care ne lovim in mod constant, fie ca suntem juristi sau simpli angajatori. Avem de-a face cu litigii de munca atunci cand legea nu este respectata sau cand desi o respectam, avem raporturi de munca cu angajati de rea credinta.
In principiu, litigiul de munca reprezinta o notiune pe care angajatorii incep sa o aprofundeze din ce in ce mai mult pentru ca a devenit foarte des intalnit in practica.
Litigiul reprezinta orice neintelegere sau conflict intre doua sau mai multe persoane, cu privire la modul de derulare a unor raporturi juridice.
Litigiile pot fi de mai multe tipuri: civile, de munca, penale, administrative si nu numai.
Atentie la faptul ca un conflict de natura juridica se poate solutiona si cu ajutorul mediatorilor, nu doar prin apel la o instanta jurisdictionala.
Proiecte Didactice pentru succesul la Titularizare sau Definitivat Educatori
Memorator Gramatica Gimnaziu
Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a
Este adevarat ca:
>>> Angajatii isi cunosc drepturile din ce in ce mai bine.
>>> Angajatii au mai mult curaj sa apeleze la avocati pentru a-si apara drepturile.
>>> Avocatii specializati pe dreptul muncii sunt in masura sa stabileasca in mod rapid caracterul legitim sau ilegitim al deciziilor luate de angajator, pe baza actelor semnate si pe baza relatarilor angajatilor.
>>> Numerosi angajatori se folosesc de puterea de autoritate pentru a inclina in favoarea lor balanta in raporturile de munca derulate cu salariatii lor.
>>> Numerosi angajatori mizeaza pe faptul ca angajatii nu au aceleasi sanse de a se apara precum detin ei. Adevarat ca puterea financiara te poate ajuta sa iti angajezi un avocat bun sau o echipa de avocati. Dar legea e lege si nimeni nu trebuie sa fie mai presus de ea, indiferent cati avocati sunt implicati in rezolvarea unui caz.
>>> Numerosi angajatori nu cunosc legea si totusi o aplica. Nu au specialisti in legislatia muncii si nici juristi in organizatie. Iau decizii dupa cum considera potrivit. De multe ori comit greseli fara sa vrea. Se pot trezi tarati in instanta si in situatia in care trebuie sa acopere daune si cheltuieli de judecata pentru fapte pe care le-au comis din cauza ca nu cunosc legea.
De ce reguli tinem cont pentru a evita declansarea litigiilor de munca in organizatiile noastre?
>>> Sa cunoastem legea, inainte de toate si mai presus de orice! Nimic fara lege.
>>> Nicio decizie sa nu fie luata fara a va consulta cu departamentul juridic. Si daca nu aveti un departament juridic, incepeti demersurile cat mai curand pentru ca reprezinta cea mai buna investitie in viitorul organizatiei.
>>> Sa comunicam corect si sa asiguram maxim de transparenta in relatiile de munca. Acolo unde exista clauze clare, unde totul se comunica in avans si din timp, unde nu exista ascunzisuri si siretlicuri, unde nu exista inconsecventa intre ce se promite si ce se ofera, unde toate deciziile importante imbraca forma scrisa, aici exista sanse minime ca vreun litigiu de munca sa fie declansat.
>>> Sa tratam oamenii asa cum ne-am dori sa fim tratati si noi. Sa le oferim ceea ce ne dorim sa primim. De la lipsa de respect fata de angajati se pleaca de foarte multe ori in declansarea unui litigiu de munca. Nu este nevoie ca angajatul sa sufere prejudicii de sute de mii de euro pentru a intenta proces angajatorului sau.
Va amintesc de un proces deja celebru, finalizat anul trecut, cazul "tocatorului uman". Pe scurt, o angajata a fost concediata, a dat angajatorul in judecata, a avut castig de cauza, a fost reintegrata dar i s-a oferit un post de tocator manual de hartii. Trebuia sa rupa hartii manual. A dat in judecata angajatorul pentru acest tratament la care nu ar fi trebuit sa fie supusa. A castigat. Compania a platit amenda.
Asadar, iata ca este de ajuns sa existe comportament nepotrivit, hartuire, mobbing, discriminare si se ajunge la litigii de munca. Nu sunt banii intotdeauna obiectul unui litigiu!
Un litigiu de munca atrage dupa sine amenzi, sanctiuni si chiar dosar penal. Orice litigiu de munca reprezinta factor de stres pentru ambele tabere, cu pierderi financiare si non-financiare, cu imaginea companiei sau a angajatului patate in mod iremediabil.
Care sunt cele mai comune cauze pentru declansarea unui litigiu de munca:
- neplata salariilor. Fie ca angajatorul retine in mod abuziv din salariul angajatului, fie ca la incetarea contractului de munca nu acorda acestuia restul de plata cuvenit, fie ca sunt efectuate reduceri abuzive, toate duc la sesizari catre ITM si apoi la litigii ce ajung in instanta.
- neplata bonusurilor conform clauzelor contractuale. Prime, bonusuri, marirea salariului la atingerea targetului, sporuri promise si neacordate conform contractului... Iata doar inceputul unor posibile litigii de munca, cauze des intalnite in practica.
- nerespectarea zilelor libere, munca obligatorie in zile de repaus saptamanal, nerespectarea programului de lucru cu impunerea efectuarii de ore suplimentare neplatite sau remunerate necorespunzator. Iata un al treilea factor des intalnit in practica litigiilor de munca.
- discriminare de gen, rasiala, de statut social si nu numai. Evident, si in acest caz, orice litigiu de munca trebuie sa fie consolidat prin intermediul probelor si actelor doveditoare. Nu este de ajuns o conversatie pe holul cladirii, un zvon sau o parere.
- conditii de munca nepotrivite. Si acestea reprezinta un factor des intalnit care declanseaza un litigiu de munca. Spre exemplu, angajatului ii revin sarcini de lucru care cer echipament special insa angajatorul nu dispune de ele. Angajatul lucreaza fara echipament de protectie sau cu tehnologie care ii poate pune in pericol viata si/ sau sanatatea. Si aici discutam tot despre un posibil litigiu de munca.
- concedii neplatite. Recent am avut ocazia sa aflu ca inca mai exista firme in cadrul carora zilele de concediu de odihna nu sunt luate de angajati, ca sa nu isi piarda salariul pe acea perioada de timp. Angajatorii care nu acorda zilele de concediu de odihna risca amenzi si sanctiuni grave.
- concedierea salariatei insarcinate. Sunt numeroase cazuri in care salariata insarcinata sau care a revenit din CCC, mai devreme de 6 luni de la revenire, sunt concediate. Tot despre litigiu de munca discutam. Angajatorul care nu respecta legislatia in vigoare, risca sa ajunga in instanta, acolo unde, dupa decizia finala, poate realiza ca trebuie sa plateasca drepturi salariale restante, cheltuielile de judecata ale fostelor angajate, despaguburi si amenda de rigoare pentru abuzul savarsit.
Sunt numerosi factori declansatori pentru un litigiu de munca. Si difera de la o organizatie la alta, de la un departament la altul, de la un angajator la altul.
Cine va fi ferit de litigii de munca la final? Cei care cunosc si respecta legea si care dau dovada de buna credinta!
Sa aveti succes in dreptul muncii!
Maria Nicutar
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri