Stabilirea existentei contraventiei si aplicarea sanctiunii contraventionale sunt activitati pe care le desfasoara anumite persoane investite de lege cu aceasta competenta. Legislatia romaneasca desemneaza persoane competente sa constate contraventiile si sa aplice sanctiunile corespunzatoare prin expresia „agenti constatatori”. In doctrina a fost criticata aceasta denumire si s-a propus ultizarea expresiei „agenti administrativi”.
Contraventiile se constata de catre persoane anume prevazute in actul normativ care stabileste si sanctioneaza contraventii, persoane denumite, agenti constatatori. Conform art. 15 alin. (2) al O.G. nr. 2/2001 sunt competenti sa constate contraventii: primarii, ofiterii si subofiterii din cadrul Ministerului de Interne, special abilitati, persoanele imputernicite in acest scop de ministri si de alti conducatori ai autoritatilor administratiei publice centrale, de prefecti, presedinti ai consiliilor judetene, precum si alte persone prevazute in legi speciale.
De asemenea, ofiterii si agentii din cadrul Ministerului Internelor si Reformei administrative constata contraventii privind: apararea ordinii publice, circulatia pe drumurile publice, regulile generale de comert, vanzarea, circulatia si trasportul produselor alimentare si nealimentare, tigarilor si bauturilor alcoolice, alte domenii de activitatea stabilite prin lege sau prin hotarari ale Guvernului.
Primarul, indeplinind o functie de autoritate publica, conform art. 61 din Legea nr. 215/2001 a administratiei publice locale republicata, asigura respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor, ale prevederilor Constitutiei, precum si punerea in aplicare a legilor, a decretelor Presedintelui Romaniei, a hotararilor si ordonantelor de Guvern, a hotararilor consiliului local, dispune masurile necesare si acorda sprijin pentru aplicarea ordinelor si instructiunilor cu caracter normativ ale ministrilor, ale celorlalti conducatori ai autoritatilor administrative publice centrale, ale prefectului, precum si a hotararilor consiliului judetean, in conditiile legii.
Primarii au in competenta constatarea si sanctionarea contraventiilor in domenii foarte diverse, de exemplu, in domeniul apararii ordinii si linistii publice, actelor normative ale autoritatilor locale, executarea lucrarilor edilitare, prevenirea si combaterea epidemiilor, intretinerea drumurilor etc.
Exista cazuri in care conducatorii anumitor institutii sau autoritati publice au competenta de a imputernici anumite persoane sa constate si sa sanctioneze contraventii. Autoritatile publice care au structuri militare vor stabili prin regulamentele interne organele competente sa constate si sa aplice sanctiunile in cazul contraventiilor savarsite de cadrele militare si de angajatii civili in legatura cu serviciul. Persoanele care mandateaza alte persoane sa fie agenti constatatori, pot fi la randul lor agenti constatori.
Normele de competenta cu privire la agentii constatatori sunt norme de ordine publica, astfel incat nerespectarea competentei este sanctionata cu nulitatea absoluta a procesului verbal, nulitate care poate fi invocata si din oficiu de catre instanta.
Chiar daca nu ne aflam in prezenta unei nulitati exprese, cum sunt cele prevazute de art. 17 O.G. nr. 2/2001, avandu-se in vedere faptul ca normele de competenta sunt norme procedurale imperative, ocrotind un interes general, se considera ca incalcarea acestora atrage nulitatea absoluta a actului incheiat. Or, in materie contraventionala, actul incheiat de catre agentii constatatori este procesul-verbal contraventional.
Sanctiunea nulitatii absolute se aplica atat in cazul nerespectarii normelor de competenta materiala, cat si in situatia nesocotirii competentei teritoriale a agentului constatator.
In masura in care acest process-verbal este incheiat de catre agentii constatatori cu nesocotirea regulilor imperative de competenta, petentul va putea invoca pe calea plangerii contraventionale acest aspect, avand ca finalitate anularea procesului-verbal de sanctionare contraventionala.