Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a hotarat ca firmele telecom (ex. Vodafone, Orange sau Telekom) sunt obligate sa transmita in mod gratuit serviciilor de urgenta 112 locatia apelantului, chiar daca telefonul de pe care se suna nu este echipat cu o cartela SIM. Speta dateaza inca din anul 2013, cand o minora a fost rapita, violata si arsa de vie intr-un portbagaj, desi sunase la 112.
La 21 septembrie 2013, in jurul orei 6 dimineata, intr-o suburbie a Panevėžys (Lituania), ES a fost rapita, violata si arsa de vie in portbagajul unui autoturism. In timp ce se afla inchisa in acest portbagaj, aceasta a format, folosind un telefon mobil, numarul european unic pentru apelurile de urgenta „112” de aproximativ 10 ori pentru a solicita ajutor, se arata in decizia CJUE. Cu toate acestea, echipamentele centrului de receptie a apelurilor de urgenta nu afisau numarul telefonului mobil utilizat, ceea ce a impiedicat localizarea sa. Nu s-a putut stabili daca telefonul mobil utilizat de ES era echipat cu o cartela SIM si nici motivul pentru care numarul sau nu era vizibil la centrul de receptie a apelurilor de urgenta.
Situatia este similara cazului Caracal.
Rudele fetei au sesizat justitia europeana, estimand Lituania ca nu a pus corect in practica o directiva europeana din anul 2002. Aceasta directiva prevede ca statele membre trebuie sa vegheze ca societatile din sectorul telecomunicatiilor sa puna gratuit la dispozitia autoritatii care gestioneaza apelurile la 112 informatiile ce privesc localizarea apelantului imediat ce apelul parvine respectivei autoritati.
In prezent, conform asociatiei numarului european de urgenta (EENA), in opt state ale UE numarul 112 nu poate fi apelat fara o cartela SIM. Aceasta decizie dateaza dintr-o perioada in care li se dadeau copiilor mici telefoane vechi pentru a se juca, dar de pe care putea fi apelat numarul 112, ceea ce a condus la un val de apeluri inoportune la 112. Prin urmare, unele tari au decis sa nu mai faca accesibil numarul 112 fara cartela SIM.
In hotararea pronuntata astazi, Curtea aminteste ca rezulta din modul de redactare a directivei ca „[toate] apeluril[e] catre numarul european unic pentru apelurile de urgenta” sunt vizate de obligatia de punere la dispozitie a informatiilor referitoare la localizarea apelantului. In plus, Curtea a statuat deja ca directiva privind „serviciul universal”, in versiunea sa originala, impunea statelor membre, sub conditia posibilitatilor tehnice, o obligatie de rezultat care nu se limiteaza la crearea unui cadru normativ adecvat, ci impune ca informatiile privind localizarea tuturor apelantilor la „112” sa fie transmise efectiv serviciilor de urgenta. Prin urmare, apelurile la „112” efectuate de pe un telefon mobil neechipat cu o cartela SIM nu pot sa fie excluse din domeniul de aplicare al directivei privind „serviciul universal”.
In consecinta, Curtea apreciaza ca directiva privind „serviciul universal” impune statelor membre, sub rezerva fezabilitatii tehnice, obligatia de a se asigura ca intreprinderile in cauza pun la dispozitie gratuit informatiile referitoare la localizarea apelantului autoritatii care trateaza apelurile de urgenta la „112” imediat ce apelul ajunge la autoritatea mentionata, inclusiv atunci cand apelul este efectuat de pe un telefon mobil neechipat cu o cartela SIM.
Evaluarea Nationala - Teste rezolvate de matematica pentru clasa a VIII-a
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele V-VIII
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Teste rezolvate de matematica pentru clasele V-VIII
Curtea de Justitie a Uniunii Europene constata in continuare ca, desi statele membre dispun de o anumita marja de apreciere la definirea criteriilor de acuratete si fiabilitate ale informatiilor privind localizarea apelantului la „112”, aceste criterii trebuie, in orice caz, sa asigure, in limitele fezabilitatii tehnice, o localizare a pozitiei acestui apelant cu gradul de fiabilitate si de precizie necesar pentru a permite serviciilor de urgenta sa ii vina in ajutor in mod util. Marja de apreciere de care beneficiaza statele membre la definirea acestor criterii are, asadar, ca limita necesitatea de a garanta utilitatea informatiilor transmise pentru a permite localizarea efectiva a apelantului si, prin urmare, interventia serviciilor de urgenta. Intrucat o astfel de apreciere prezinta un caracter eminamente tehnic si este strans legata de caracteristicile retelei de telecomunicatii mobile lituaniene, revine instantei de trimitere sarcina de a o efectua.
In consecinta, atunci cand, in conformitate cu dreptul intern al unui stat membru, existenta unei legaturi de cauzalitate indirecte intre nelegalitatea savarsita de autoritatile nationale si prejudiciul suferit de un particular este suficienta pentru angajarea raspunderii statului, o astfel de legatura de cauzalitate indirecta intre o incalcare a dreptului Uniunii imputabila acestui stat membru si prejudiciul suferit de un particular trebuie sa fie de asemenea suficienta in vederea angajarii raspunderii statului membru mentionat pentru aceasta incalcare a dreptului Uniunii.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri