Pretul petrolului a ajuns sa se tranzactioneze pe minus, adica clientii sunt platiti pentru a lua stocul deja depozitat. Inseamna acest lucru ca vom vedea preturi mai mici la pompa? Iata cateva explicatii pe scurt.
Marti dimineata pretul unui baril (159 de litri) de petrol WTI era de -40 de dolari, adica -178 de lei.
Prabusirea are loc in contextul crizei coronavirus care a redus drastic consumul de petrol la nivel global. Chiar daca tarile producatoare (OPEC+) s-au pus de acord pe 12 aprilie sa reduca productia cu aproape 10 milioane de barili/zi, acest lucru nu a fost nici pe departe suficient, avand in vedere ca consumul mediu global a scazut de la 100 de milioane de barili/zi la sub 30 de milioane de barili/zi. Prin urmare, exista un surplus zilnic de peste 60 de milioane de barili de petrol care trebuie depozitat. Cum capacitatile de depozitare sunt aproape de limita si costa, producatorii ajung sa plateasca doar sa scape de petrol – de aici cotatiile negative.
Una dintre cele mai afectate tari sunt SUA, care sunt si cel mai mare producator de petrol din lume (peste 12 milioane de barili/zi). Trump, care a investit mult din punct de vedere politic in cresterea productiei nationale de petrol, este intr-o situatie foarte proasta. Din punct de vedere politic s-ar putea sa fie evenimentul care il va costa realegerea. Din punct de vedere economic, va trebui sa rezolve problema potentialului faliment a sute de firme si a pierderii a sute de mii de locuri de munca din industria petroliera. De asemenea, aceasta criza a petrolului pune presiune si pe renuntarea mai rapida la masurile de siguranta contra-coronavirus pentru a reporni economia, iar acest lucru poate fi periculos din perspectiva sanitara.
Celelalte tari producatoare de petrol sunt de asemenea puternic afectate. Chiar daca pretul petrolului in sistemul international (Brent) este inca undeva la 25 de dolari, valoarea este prea mica pentru a fi sustenabila mai ales pentru tari ca Rusia care produce petrol la costuri mai ridicate decat alti mari producatori, spre exemplu Arabia Saudita.
Pe scara mai larga, chiar si daca criza coronavirus se va termina curand, este putin probabil ca consumul de petrol sa revina la valorile de dinainte de criza prea repede. Este probabil si sa nu revina niciodata. Marea intrebare care se pune este daca aceasta lebada neagra va fi folosita ca element suplimentar pentru a accelera investitiile in economia verde si productia de energie regenerabila.
Teste rezolvate de matematica pentru clasele V-VIII
Teste REZOLVATE pentru examenul de titularizare Limba si Literatura engleza
Culegere pentru invatarea limbii engleze - Fise de lucru practice Clasele 0-IV
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
In plan geopolitic, tarile care erau dependente de petrol in sistemul de relatii internationale, in special Rusia, vor suferi un soc.
Criza coronavirus schimba lumea in moduri pe care abia incepem sa le simtim.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri