In motivarea deciziei prin care Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a constatat ca prin ancheta DNA privind OUG 13 a fost perturbata activitatea Guvernului se arata ca aprecierea oportunitatii adoptarii unei ordonante de urgenta constituie un atribut exclusiv al legiuitorului delegat, putand fi cenzurat doar prin controlul parlamentar.
"Curtea retine ca aprecierea oportunitatii adoptarii unei ordonante de urgenta, sub aspectul deciziei legiferarii, constituie un atribut exclusiv al legiuitorului delegat, care poate fi cenzurat doar in conditiile prevazute expres de Constitutie, respectiv doar pe calea controlului parlamentar (...). Asadar, doar Parlamentul poate decide soarta actului normativ al Guvernului, adoptand o lege de aprobare sau de respingere. (...) Avand in vedere prevederile constitutionale invocate, Curtea constata ca nicio alta autoritate publica, apartinand altei puteri decat cea legislativa, nu poate controla actul normativ al Guvernului din perspectiva oportunitatii actului de legiferare", se precizeaza in motivarea CCR publicata pe site-ul institutiei.
Conform Agerpres, instanta constitutionala a apreciat ca tot ceea ce DNA a prezentat drept elemente materiale constitutive ale infractiunilor sunt doar aprecieri personale sau critici formulate de autorii denuntului formulat cu privire la legalitatea si oportunitatea actului adoptat de Guvern, iar in acest caz se impunea clasarea dosarului.
"Toate faptele reclamate priveau in realitate aspecte legate de procedura de adoptare a unui act normativ, respectiv aspecte de oportunitate si legalitate care nu cad sub incidenta controlului organelor de cercetare penala, indiferent de incadrarea juridica stabilita de catre procuror. intrucat, doar prin ea insasi, adoptarea actelor normative nu poate constitui elementul material al unor infractiuni, Curtea constata ca faptele reclamate prin denuntul care a stat la baza intocmirii Dosarului nr.46/P/2017 (...) nu pot intra sub incidenta legii penale, indiferent de incadrarea juridica data", se mentioneaza in documentul citat.
Conform aceleiasi surse, in opinia CCR, prin decizia procurorului de incepere a urmaririi penale in acest caz s-a incalcat principiul separatiei puterilor in stat.
Culegere pentru invatarea limbii engleze - Fise de lucru practice Clasele 0-IV
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele V-VIII
Portal Codul Muncii
Compuneri perfecte pentru clasele III-IV
"Apare cu evidenta faptul ca Ministerul Public, ca parte a autoritatii judecatoresti, s-a considerat competent sa verifice oportunitatea, respectarea procedurii legislative si, implicit, legalitatea adoptarii ordonantei de urgenta a Guvernului. O astfel de conduita echivaleaza cu o incalcare grava a principiului separatiei puterilor in stat (...), deoarece Ministerul Public nu doar ca isi depaseste atributiile prevazute de Constitutie si de lege, dar isi aroga atributii ce apartin puterii legislative sau Curtii Constitutionale", se precizeaza in motivare.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri