In actualul Codului Civil este prevazut ca o societate comerciala poate sa faca donatii? Daca da, aceste donatii le tratam conform art.21 alin(4) litera p) din Codul Fiscal sau cum le tratam din punct de vedere impozit pe profit?
Raspuns:
Conform prevederilor Codului civil, art. 984 si urmatoarele, o persoana poate dispune cu titlu gratuit de bunurile sale, in tot sau in parte, in favoarea unei alte persoane.
Aceasta operatiune se realizeaza prin donatie sau prin legat cuprins in testament.
Donatia se incheie prin inscris autentic, sub sanctiunea nulitatii absolute.
In cazul in care donatia se refera la bunuri mobile acestea trebuie enumerate si evaluate intr-un inscris, sub semnatura privata. Valoarea bunurilor mobile care fac obiectul donatiei este actualizata periodic prin Hotarare de Guvern (in prezent este de 25.000 lei, cu exceptiile prevazute expres de lege).
In ceea ce priveste tratamentul fiscal aplicabil cheltuielilor cu donatia in sensul asimilarii lor cu cele prevazute de art. 21, alin. (4), lit.p) din Codul fiscal, este de mentionat faptul ca acestea fac trimitere directa la Legea sponsorizarii 32/1994, cu modificarile ulterioare.
Potrivit dispozitiilor acestui act normativ, sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii.
Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului, valorii si duratei sponsorizarii, precum si a drepturilor si obligatiilor partilor.
Poate beneficia de sponsorizare orice persoana juridica de utilitate publica, cu sediul in Romania, care desfasoara sau urmeaza sa desfasoare o activitate cu caracter direct umanitar, filantropic, cultural, artistic, educativ, știintific, religios, sportiv sau care este destinata protectiei drepturilor omului si educatiei civice ori calitatii mediului inconjurator.
In cadrul activitatilor de sponsorizare este interzis sponsorului sa efectueze reclama sau publicitate comerciala, anterioara, concomitenta sau ulterioara in favoarea persoanei sponsorizate.
Dispozitiile art. 21, alin. (4), lit. p) se refera numai la cheltuielile rezultate din operatiunea de sponsorizare, mecenat, bursa privata, biblioteci de drept public cu trimitere la actele normative care reglementeaza aceste activitati (Legea 32/1994, cu modificarile ulterioare, Legea burselor private 376/2004, cu modificarile ulterioare si Legea bibliotecilor 334/2002, cu modificarile ulterioare).
Avand in vedere faptul ca donatia priveste persoane fizice, ca nu este prevazuta expres de Codul fiscal
si ca nu respecta definitia data cheltuielilor deductibile (nu este efectuata in scopul realizarii de venituri impozabile si deductibilitatea ei nu este reglementata printr-un act normativ in vigoare), cheltuielile inregistrate de societate cu aceasta destinatie nu sunt deductibile din baza impozabila a impozitului pe profit.