Forumul Judecatorilor din Romania solicita Avocatului Poporului "sesizarea imediata" a Curtii Constitutionale asupra modificarilor aduse de Parlament Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, promulgata vineri de catre presedintele Klaus Iohnnis.
Forumul Judecatorilor din Romania cere Avocatului Poporului sesizarea imediata a Curtii Constitutionale asupra acestei legi, avand in vedere iminenta intrare in vigoare, la trei zile de la publicarea in Monitorul Oficial si arata ca Avocatul Poporului are atributia expresa de a sesiza Curtea Constitutionala cu privire la legi si ordonante, iar aceasta nu este limitata la protectia drepturilor omului, rolul sau trebuind sa fie extrem de activ in apararea statului de drept, prin urmare si a angajamentelor internationale luate in acest sens de statul roman.
Forumul Judecatorilor spune ca, prin Avizul nr.934 din 13 iulie 2018, Comisia de la Venetia a sugerat Romaniei “sa reexamineze sistemul de numire/revocare a procurorilor de rang inalt, inclusiv prin revizuirea prevederilor corespunzatoare din Constitutie, in perspectiva oferirii conditiilor pentru un proces de numire/revocare neutru si obiectiv, prin mentinerea rolului institutiilor precum presedintele tarii si Consiliul Superior al Magistraturii (CSM), capabile sa echilibreze influenta ministrului Justitiei”; sa elimine ori sa defineasca mai bine prevederile care le permit procurorilor de rang superior sa invalideze solutiile procurorilor pentru situatiile de nefundamentare”; “eliminarea restrangerilor propuse asupra libertatii de exprimare a judecatorilor si procurorilor”; suplimentarea prevederilor privitoare la raspunderea materiala a magistratilor, prin declararea explicita a faptului ca, in absenta relei credinte si/sau a gravei neglijente, magistratii nu pot raspunde pentru o solutie care ar putea fi contestata; abandonarea amendamentelor privind pensionarea timpurie a magistratilor sau amanarea pana cand va exista certitudinea ca nu va exista niciun impact negativ asupra functionarii sistemului; reconsiderarea infiintarii unei sectii speciale pentru anchetarea magistratilor (ca alternativa, s-a propus folosirea unor procurori specializati, simultan cu masuri de salvgardare procedurale eficiente). De asemenea, prin Raportul ad hoc privind Romania, GRECO a adresat Romaniei urmatoarele recomandari: ”sa se analizeze corespunzator impactul modificarilor asupra viitoarei structuri de personal a instantelor si parchetelor pentru a fi adoptate masurile tranzitorii necesare si regulamentul de aplicare ce urmeaza a fi adoptat de CSM cu privire la promovarea judecatorilor si procurorilor sa reglementeze criterii adecvate, obiective si clare, care sa aiba in vedere calificarile si meritele reale ale acestora; sa fie abandonata crearea noii sectii speciale pentru investigarea infractiunilor din justitie; sa se asigure ca independenta parchetului este – in cea mai mare masura posibila – garantata prin lege, si sa se evalueze impactul modificarilor propuse asupra viitoarei independente operationale a procurorilor, astfel incat, daca este necesar, sa fie adoptate garantii suplimentare pentru a proteja impotriva interventiilor; sa se evite crearea de noi surse pentru conflicte de interese si incompatibilitati, in special in legatura cu activitatile politice si functiile guvernamentale; sa se analizeze diferitele modificari care afecteaza drepturile si obligatiile, precum si raspunderea judecatorilor si procurorilor pentru erori judiciare, astfel incat sa se asigure suficienta predictibilitate si claritate a regulilor in materie si pentru a evita ca acestea sa devina o amenintare la adresa independentei sistemului judiciar”.
"Asociatia Forumul Judecatorilor din Romania reitereaza faptul ca executarea obligatiilor internationale, care rezulta dintr-un tratat in vigoare pentru un anumit stat, revine tuturor autoritatilor statale, inclusiv Curtii Constitutionale. Daca dispozitiile constitutionale contravin tratatului, care face deja parte din ordinea juridica nationala, revine tuturor autoritatilor statului obligatia de a gasi solutii adecvate pentru a concilia acele prevederi ale tratatului cu Constitutia (spre exemplu, prin interpretare sau chiar prin revizuirea Constitutiei), altfel responsabilitatea internationala a statului va fi angajata, cu toate consecintele care decurg din aceasta, inclusiv sanctiuni (a se vedea Comisia de la Venetia, Avizul interimar privind amendamentele la Legea constitutionala federala privind Curtea Constitutionala a Federatiei Ruse, par.47, CDL-AD (2016) 005). Recomandarile formulate de Comisia de la Venetia nu sunt utile doar legiuitorului, in procedura parlamentara de elaborare sau modificare a cadrului legislativ, ci si Curtii Constitutionale, la efectuarea unui control de conformitate a actului normativ adoptat de Parlament cu Legea fundamentala, tinand seama de dispozitiile art.11 alin.(1) din Constitutia Romaniei", afirma Forumul Judecatorilor intr-un comunicat de presa.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Memorator Gramatica Gimnaziu
Evaluarea Nationala - Teste rezolvate de matematica pentru clasa a VIII-a
Totodata, asociatia face apel catre seful statului si CSM pentru a face demersuri astfel incat Avocatul Poporului sa sesizeze CCR asupra acestui act normativ.
"De asemenea, presedintele Romaniei poate avea un rol important in privinta emiterii unei ordonante de urgenta de catre Guvernul Romaniei, prin care sa fie amanata sau suspendata aplicarea dispozitiilor din Legea nr.207/2018 pentru modificarea si completarea Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciara criticate dur de Comisia de la Venetia sau GRECO, pana la data revizuirii lor. In temeiul art. 86 si 87 alin.(1) din Constitutie, Presedintele Romaniei poate consulta Guvernul cu privire la probleme urgente si de importanta deosebita. Presedintele Romaniei poate lua parte la sedintele Guvernului in care se dezbat probleme de interes national privind politica externa, apararea tarii, asigurarea ordinii publice si, la cererea primului-ministru, in alte situatii. Or, neindoielnic, nerespectarea tratatelor la care Romania a aderat reprezinta o problema de interes national privind politica externa a statului", adauga magistratii.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE