Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Iohannis intoarce noua Lege a societatilor in Parlament

Klaus Iohannis, presedintele Romaniei, intoarce noua Lege a societatilor in Parlament. Seful statului a punctat mai multe motive pentru care a intocmit cererea de reexaminare.

"Desi interventiile legislative se pot inscrie in obiectivul reducerii sarcinilor administrative si stimularii antreprenoriatului, consideram ca unele dispozitii ale legii supuse reexaminarii pot genera anumite riscuri din perspectiva necesitatii asigurarii transparentei si concurentei loiale pe piata, precum si a consolidarii luptei impotriva evaziunii fiscale", scrie Iohannis in raspunsul trimis sefului Senatului.

"La art. I pct. 1 din legea supusa reexaminarii se abroga art. 14 din Legea societatilor nr. 31/1990, care prevede: "(1) O persoana fizica sau o persoana juridica nu poate fi asociat unic decat intr-o singura societate cu raspundere limitata. (2) O societate cu raspundere limitata nu poate avea ca asociat unic o alta societate cu raspundere limitata, alcatuita dintr-o singura persoana. (3) In caz de incalcare a prevederilor alin. (1) si (2), statul, prin Ministerul Finantelor Publice, precum si orice persoana interesata poate cere dizolvarea pe cale judecatoreasca a unei societati astfel constituita. (4) Pe baza hotararii de dizolvare, lichidarea se va face in conditiile prevazute de prezenta lege pentru societatile cu raspundere limitata". Asadar, prin abrogarea acestei norme se va permite infiintarea de catre aceeasi persoana a unui numar nelimitat de societati cu asociat unic.

Potrivit art. 4 din Legea nr. 31/1990, societatea cu personalitate juridica va avea cel putin 2 asociati, in afara de cazul in care legea prevede altfel. Societatea unipersonala este reglementata in acest act normativ cu titlu de exceptie de la regula pluralitatii de asociati, fiind prevazute cerinte si conditii speciale pentru acest tip de societate (preluarea de catre asociatul unic a drepturilor si obligatiilor societare ale adunarii generale a asociatilor, obligatia expertizarii aportului - art. 13, limitarea capacitatii speciale de folosinta pentru protectia tertilor - art. 14, regimul contractelor incheiate intre asociatul unic si societate - art. 15 sau obligatia declararii calitatii de asociat unic, la inmatricularea unei societati).

Mentionam ca interdictia de infiintare a unui numar nelimitat de societati cu asociat unic, de catre aceeasi persoana a fost reglementata in legislatie inca din forma initiala a Legii privind societatile comerciale nr. 31/1990, la art. 211, dispozitie ce a fost mentinuta pana in prezent. Mai mult, limitarile stabilite de art. 14 din Legea nr. 31/1990 sunt in concordanta cu Directiva 2009/102/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 septembrie 2009, in materie de drept al societatilor comerciale privind societatile comerciale cu raspundere limitata cu asociat unic, fiind considerate garantii pentru protejarea intereselor asociatilor si tertilor, in conformitate cu dispozitiile art. 2 alin. (2) din aceasta directiva.

Solutia legislativa de abrogare a art. 14 din Legea nr. 31/1990 prevazuta de legea transmisa la promulgare este de natura sa genereze multiple probleme deoarece nu este dublata de stabilirea unor mecanisme care sa impiedice, spre exemplu, transferarea activitatii de la o societate la alta, sau crearea de societati distincte pentru o singura afacere, in scopul obtinerii de beneficii specifice (precum rambursarea de TVA, subventii etc.). In mod similar, in conditiile in care acelasi asociat va raspunde cu un patrimoniu unic (personal) pentru datoriile unui numar nelimitat de societati, nu au fost prevazute mecanisme care sa contrabalanseze diluarea raspunderii personale si sa asigure recuperarea creantelor in mod echitabil de catre diferitii creditori ai aceleiasi societati, dar si de catre creditorii unor societati diferite cu acelasi asociat unic.

Conform art. 3 alin. (3) din Legea nr. 31/1990: "Actionarii, asociatii comanditari, precum si asociatii in societatea cu raspundere limitata raspund numai pana la concurenta capitalului social subscris." De asemenea, potrivit art. 2371 alin. (2) - (4) din aceeasi lege: "(2) Atunci cand, pe durata functionarii societatii, un asociat raspunde pentru obligatiile acesteia in limitele aportului la capitalul social, raspunderea sa va fi limitata la acest aport si in situatia dizolvarii si, daca este cazul, a lichidarii societatii. (3) Asociatul care, in frauda creditorilor, abuzeaza de caracterul limitat al raspunderii sale si de personalitatea juridica distincta a societatii raspunde nelimitat pentru obligatiile neachitate ale societatii dizolvate, respectiv lichidate. (4) Raspunderea asociatului devine nelimitata in conditiile alin. (3), in special atunci cand acesta dispune de bunurile societatii ca si cum ar fi bunurile sale proprii sau daca diminueaza activul societatii in beneficiul personal ori al unor terti, cunoscand sau trebuind sa cunoasca faptul ca in acest mod societatea nu va mai fi in masura sa isi execute obligatiile".

Fata de aceste dispozitii legale, in situatia in care raspunderea asociatului cu raspundere limitata devine nelimitata in conditiile alin. (4) al art. 2371 din Legea nr. 31/1990, ca efect al abrogarii art. 14 din Legea nr. 31/1990 acelasi asociat va raspunde cu un patrimoniu unic (personal) pentru datoriile unui numar nelimitat de societati, in conditiile in care nu au fost prevazute mecanisme care sa contrabalanseze diluarea raspunderii personale, in detrimentul diferitilor creditori.

Dintr-o alta perspectiva, semnalam ca solutia legislativa cuprinsa la art. I pct. 1 din legea transmisa la promulgare nu este corelata cu alte dispozitii ale Legii nr. 31/1990. Spre exemplu, art. 17 alin. (1) din Legea societatilor nr. 31/1990 prevede: "la autentificarea actului constitutiv in cazurile prevazute la art. 5 sau, dupa caz, la darea de data certa a acestuia se va prezenta dovada eliberata de oficiul registrului comertului privind disponibilitatea si rezervarea firmei si declaratia pe propria raspundere privind detinerea calitatii de asociat unic intr-o singura societate cu raspundere limitata". Or, in conditiile eliminarii interdictiei de infiintare de catre aceeasi persoana a unui numar nelimitat de societati cu asociat unic, odata cu abrogarea art. 14 din Legea nr. 31/1990 se impunea si corelarea acestei interventii cu dispozitiile art. 17 alin. (1) din acelasi act normativ.

Prin art. I pct. 3 din legea supusa reexaminarii se abroga art. 17 alin. (4) din Legea societatilor comerciale nr. 31/1990, care prevede: "La acelasi sediu vor putea functiona mai multe societati numai daca imobilul, prin structura lui si suprafata sa utila, permite functionarea mai multor societati in incaperi diferite sau in spatii distinct partajate. Numarul societatilor ce functioneaza intr-un imobil nu poate depasi numarul de incaperi sau spatii distincte obtinute prin partajare".

Semnalam ca masurile legislative ce prevad functionarea societatilor comerciale in incaperi diferite sau in spatii distinct partajate, prin raportare la structura si suprafata utila a imobilului, sunt justificate din perspectiva necesitatii combaterii fenomenului evaziunii fiscale. Astfel, dispozitiile art. 17 alin. (4) din Legea nr. 31/1990 au fost introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 54/2010 privind unele masuri pentru combaterea evaziunii fiscale. Or, abrogarea art. 17 alin. (4) elimina din fondul activ al legislatiei reglementarea unei conditii minimale pe care trebuie sa o indeplineasca spatiul ce ar urma sa aiba destinatie de sediu social. Consideram ca o asemenea reglementare poate avea consecinte negative din perspectiva eforturilor de combatere a evaziunii fiscale, motiv pentru care se impune reanalizarea acestei solutii legislative.

Fata de argumentele expuse mai sus si avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea Legii pentru modificarea si completarea Legii societatilor nr. 31/1990", transmite Klaus Iohannis alesilor.


Florin Amariei
de Florin Amariei
Redactor

Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie.  In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.  

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 16 Ianuarie 2020
Votati articolul "Iohannis intoarce noua Lege a societatilor in Parlament":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016