Daca salariatii participa la un curs de formare profesionala organizat de firma, pe perioada desfasurarii cursurilor salariatii trebuiesc pontatii si platitii pentru zilele respective, conform Codului muncii ??
Raspuns:
In speta dvs. sunt incidente prevederile art. 197 din Legea 53/2003 – Codul muncii , republicata, conform carora in situatia in care participarea la cursurile sau stagiile de formare profesionala este initiata de angajator, toate cheltuielile ocazionate de aceasta participare sunt suportate de catre acesta. Pe perioada participarii la cursurile sau stagiile de formare profesionala din initiativa angajatorului, salariatul va beneficia, pe toata durata formarii profesionale, de toate drepturile salariale detinute.
Operarea acestor zile in pontaj va fi realizata cu mentiunea zile formare profesionala, iar evidentierea in statul de plata va fi realizata in conformitate cu prevederile Ordinului nr. 3512/2008 privind documentele financiar-contabile, cu modificarile si completarile ulterioare, care prevede continutul minimal obligatoriu de informatii al statului de salarii, astfel:
- denumirea unitatii, sectiei, serviciului etc.;
- denumirea formularului; intocmit pentru luna, anul;
- numele si prenumele; venitul brut; contributia individuala de asigurari sociale; contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj; contributia pentru asigurari sociale de sanatate; cheltuieli profesionale; venitul net; deducere personala de baza; deduceri suplimentare; venitul baza de calcul; impozitul calculat si retinut; salariul net;
- semnaturi: conducatorul unitatii, conducatorul compartimentului financiar-contabil, persoana care il intocmeste.
Astfel, prevederea legala mentionata anterior stabileste continutul minimal obligatoriu al statului de salarii. Ca urmare, in statul de salarii trebuie adaugata o rubrica cu perioade zile formare profesionala, iar din punct de vedere financiar aceste zile au acelasi regim ca si zilele efectiv lucrate.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Este posibil ca intr-o companie sa existe mai multe proceduri evaluare, in functie de specificul activitatii salariatilor? Ma refer aici la situatia multinationalelor, in care angajatii entitatii din Romania au raportare si in cadrul celorlalte entitati din grup, iar acestea vor sa ii evalueze dupa propriile criterii si proceduri. Cum ar putea un angajator din Romania sa gestioneze o astfel de situatie? Poate avea incluse in Regulamentul Intern 5 proceduri de evaluare? Nu ar crea discriminari...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O firma incepe procedurile pt lichidare voluntara. 2 dintre angajati sunt in concediu medical unul cod neoplazii si o viitoare mamica cod 08. Contractele vor inceta de drept datorita lichidarii. Cand inceteaza contractele - cu ce data? Cum formalizam asta? Ce va contine corespondenta cu angajatii in afara de adeverinta vechime, adeverinta cu nr de zile concediu medical, revisal, decizie. Va rog sa ma ghidati sa nu gresesc in intocmirea acestor documente.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Urmeaza sa avem majorari salariale in luna Iulie 2025, se poate folosi o decizie colectiva cu anexa ce cuprinde toti angajatii si noile salarii, sau este necesara intocmirea de acte aditionale individuale? Daca este posibila varianta colectiva, as dori si un model de decizie.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<