Intrebare: In conditiile in care, CCM la nivelul unitatii isi inceteaza aplicabilitatea si organizatia sindicala, dupa desfasurarea negocierilor, nu a convenit cu patronatul asupra anumitor clauze si a refuzat incheierea si semnarea unui nou CCM, iar angajatorul doreste sa acorde salariatilor drepturile avute anterior (in baza CCM care era in executare), care sunt procedurile, documentele prin care le va stabili aceste drepturi? Va trebui sa incheie acte aditionale pentru sporuri, adaosuri, avantaje, ajutoare, etc.? Exista posibilitatea de a stabili prin decizii, norme, regulamente aceste drepturi?
Raspuns: Potrivit art 41 din Codul muncii modificarea contractul individual de munca se face numai cu acordul partilor. Astfel, potrivit alin. (3) al aceluiasi articol se pot modifica prin modifica prin acordul partilor: durata contractului; locul muncii; felul muncii; conditiile de munca; salariul; timpul de munca si timpul de odihna.
Asadar, in speta, drepturi prevazute in contractul colectiv de munca pot fi incluse in contractul individual de munca printr-un act aditional.
Totodata, Codul muncii
prevede la art. 242 categoriile minimale de dispozitii care trebuie sa se regaseasca in cadrul Regulamentului intern. Pe langa acestea angajatorul are libertatea de a introduce si alte dispozitii. Dupa cum se poate observa, potrivit lit. c) a art. 242 din Codul muncii
, Regulamentul intern cuprinde drepturile si obligatiile angajatorului si ale salariatilor.
In concluzie, intrucat regulamentul intern reprezinta un document oficial stabilit la nivelul angajatorului, cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz, si isi produce efectele de la data comunicarii sale tuturor salariatilor, partile sunt tinute de respectarea prevederilor acestuia si de indeplinirea obligatiilor ce le revin.
Astfel, apreciem ca pot fi prevazute in regulamentul intern si pot fi acordate salariatilor unitatii respective drepturi.
Atragem atentia, ca Regulamentul intern nu poate inlocui contractul colectiv munca, iar prevederea in Regulamentul intern a unor drepturi nu poate constitui pentru angajator temei pentru refuzul negocierii acestuia drepturilor respective.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Este specificat in CIM, la obligatiile angajatorilor: "sa informeze salariatul cu privire la obligatia de a adera la un fond de pensii administrat privat, in conditiile legii". As dori un model de document cu toate detaliile obligatorii care trebuie sa existe privind aceasta informare. Sau am putea sa inseram un paragraf in Minuta de informare privind acest aspect? Daca da, va rog, sa imi spuneti exact ce informatii trebuie sa contina pt a fii conform legii.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem situatia unui certificat medical emis pt un cod de diagnostic 585 din 01/05 in 04/05. Certificatul are bifa pe "In continuare", desi nu este relevant in acest context. Ulterior am primit un alt certificat medical pt perioada 05/05-19/05 cu acelasi cod de diagnostic 585, cu bifa pe "Initial". Acest certificat medical nu trebuie sa aiba bifa pe "In continuare" fiind emis imediat dupa primul si avand acelasi cod de diagnostic? Medicul i-a spus angajatei ca data de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unui salariat angajat ca sofer distributie marfa in tara va rog sa-mi comunicati daca locul de munca este mobil in contractul de munca? In aceasta situatie ar trebui trecut ca zona toata tara? In baza clauzei de mobilitate se acorda prestatii in natura nu in bani, respectiv telefon, card combusibil, este ok?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<