Intrebare: In conditiile in care, CCM la nivelul unitatii isi inceteaza aplicabilitatea si organizatia sindicala, dupa desfasurarea negocierilor, nu a convenit cu patronatul asupra anumitor clauze si a refuzat incheierea si semnarea unui nou CCM, iar angajatorul doreste sa acorde salariatilor drepturile avute anterior (in baza CCM care era in executare), care sunt procedurile, documentele prin care le va stabili aceste drepturi? Va trebui sa incheie acte aditionale pentru sporuri, adaosuri, avantaje, ajutoare, etc.? Exista posibilitatea de a stabili prin decizii, norme, regulamente aceste drepturi?
Raspuns: Potrivit art 41 din Codul muncii modificarea contractul individual de munca se face numai cu acordul partilor. Astfel, potrivit alin. (3) al aceluiasi articol se pot modifica prin modifica prin acordul partilor: durata contractului; locul muncii; felul muncii; conditiile de munca; salariul; timpul de munca si timpul de odihna.
Asadar, in speta, drepturi prevazute in contractul colectiv de munca pot fi incluse in contractul individual de munca printr-un act aditional.
Totodata, Codul muncii
prevede la art. 242 categoriile minimale de dispozitii care trebuie sa se regaseasca in cadrul Regulamentului intern. Pe langa acestea angajatorul are libertatea de a introduce si alte dispozitii. Dupa cum se poate observa, potrivit lit. c) a art. 242 din Codul muncii
, Regulamentul intern cuprinde drepturile si obligatiile angajatorului si ale salariatilor.
In concluzie, intrucat regulamentul intern reprezinta un document oficial stabilit la nivelul angajatorului, cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz, si isi produce efectele de la data comunicarii sale tuturor salariatilor, partile sunt tinute de respectarea prevederilor acestuia si de indeplinirea obligatiilor ce le revin.
Astfel, apreciem ca pot fi prevazute in regulamentul intern si pot fi acordate salariatilor unitatii respective drepturi.
Atragem atentia, ca Regulamentul intern nu poate inlocui contractul colectiv munca, iar prevederea in Regulamentul intern a unor drepturi nu poate constitui pentru angajator temei pentru refuzul negocierii acestuia drepturilor respective.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Dorim sa incepem un proces de evaluare a performantelor pentru colegii din departamentele cheie ale companiei. Precizam ca domeniul de activitate este Servicii, fiind furnizor de catering si cleaning industrial. Vom evalua doar sefii de departament si managerii de locatii. Ne-ati putea ajuta cu exemple de obiective inclusiv KPI pe care sa le aplicam pentru colegii din departamentele de mai jos? Resurse Umane Departament Achizitii Departament Financiar-Contabilitate Departament Operational IT...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Reprezentantul legal care era unic asociat si administrator a decedat. Cine va semna pana cand se va face succesiunea? In actul constitutiv este stipulat faptul ca in caz de deces societatea va continua prin mostenitorii legali ai asociatului unic.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un ONG are proiecte cu finantare din fonduri europe in derulare, in cadrul careia exista o echipa de implementare a proiectului. Daca ONG-l are un angajat pe functia de asistent manager caruia doreste sa-i atribuie sarcini specifice de implementare a activitatii proiectului de exemplu Coordonator proiect, in acest caz cum se va proceda legal, este necesara incheierea unui act aditional sau este de ajuns daca se face o completare a fisei postului de asistent manager cu atributiile specifice...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<