Intrebare: In conditiile in care, CCM la nivelul unitatii isi inceteaza aplicabilitatea si organizatia sindicala, dupa desfasurarea negocierilor, nu a convenit cu patronatul asupra anumitor clauze si a refuzat incheierea si semnarea unui nou CCM, iar angajatorul doreste sa acorde salariatilor drepturile avute anterior (in baza CCM care era in executare), care sunt procedurile, documentele prin care le va stabili aceste drepturi? Va trebui sa incheie acte aditionale pentru sporuri, adaosuri, avantaje, ajutoare, etc.? Exista posibilitatea de a stabili prin decizii, norme, regulamente aceste drepturi?
Raspuns: Potrivit art 41 din Codul muncii modificarea contractul individual de munca se face numai cu acordul partilor. Astfel, potrivit alin. (3) al aceluiasi articol se pot modifica prin modifica prin acordul partilor: durata contractului; locul muncii; felul muncii; conditiile de munca; salariul; timpul de munca si timpul de odihna.
Asadar, in speta, drepturi prevazute in contractul colectiv de munca pot fi incluse in contractul individual de munca printr-un act aditional.
Totodata, Codul muncii
prevede la art. 242 categoriile minimale de dispozitii care trebuie sa se regaseasca in cadrul Regulamentului intern. Pe langa acestea angajatorul are libertatea de a introduce si alte dispozitii. Dupa cum se poate observa, potrivit lit. c) a art. 242 din Codul muncii
, Regulamentul intern cuprinde drepturile si obligatiile angajatorului si ale salariatilor.
In concluzie, intrucat regulamentul intern reprezinta un document oficial stabilit la nivelul angajatorului, cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz, si isi produce efectele de la data comunicarii sale tuturor salariatilor, partile sunt tinute de respectarea prevederilor acestuia si de indeplinirea obligatiilor ce le revin.
Astfel, apreciem ca pot fi prevazute in regulamentul intern si pot fi acordate salariatilor unitatii respective drepturi.
Atragem atentia, ca Regulamentul intern nu poate inlocui contractul colectiv munca, iar prevederea in Regulamentul intern a unor drepturi nu poate constitui pentru angajator temei pentru refuzul negocierii acestuia drepturilor respective.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: O societate de contabilitate doreste sa incheie o conventie cadru privind efectuarea stagiului de practica in cadrul programelor de studii universitare. Va rugam sa ne ajutati cu raspuns la urmatoarele intrebari: 1. care este legislatia aplicabila? 2. exista vreo prevedere in legislatie privind perioada maxima pentru incheierea unei conventii de practica? 3. in cazul unui cotnrol ITM ce documente se solicita? care este abordarea organelor de control vis s vis de acest tip de contract? 4. orice...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: As dori sa stiu mai multe detalii cu privire la o speta. Firma are 39 de salariati, si undeva, in perioada urmatoare va trimite in afara tarii, intr-o tara UE sau NON UE inca nu este sigur, care, o echipa formata din 3 salariati care va efectua o lucrare pe o perioada de 2 sau 3 saptamani. Firma noastra ii va plati. Va rog sa imi spuneti daca salariatii vor trebui suspendati in Revisal, daca se face vreo modificare, daca trebuie declarat ceva, la ITM, daca trebuie intocmit vreun act aditional...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<