Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Scrisoare adresata de Horatius Dumbrava referitoare la modificarile privind procedura disciplinara

DOMNULUI CATALIN MARIAN PREDOIU,
MINISTRUL JUSTITIEI
 

Stimate domnule ministru,
 

Consiliul Superior al Magistraturii a analizat propunerile legislative ale Ministerului Justifiei, aflate in dezbatere publica, pentru modificarea si completarea Legii nr, 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata cu modificarile si completarile ulterioare, si Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicata.
 
Dupa cum va este cunoscut, propunerile Ministerului au fost comunicate, in vederea consultarii, instantelor si parchetelor, fiind, totodata, discutate in cadrul unei intalniri comune a reprezentantilor Consiliului, Inaltei Curti de Casatie si Justitie, Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, Uniunii Nationale a Judecatorilor din Romania, Asociatiei Procurorilor din Romania si Inspectiei Judiciare de pe langa Plenul Consiliului Superior al Magistraturii.
 
Dezbaterile desfasurate cu prilejul acestei intalniri au permis conturarea unui punct de vedere unitar cu privire la aspectele care au constituit obiectul propunerilor de modificare a reglementarilor referitoare la abaterile disciplinare, procedura disciplinara, organizarea Inspectiei Judiciare si statutul inspectorilor judiciari.
 
Intregul sistem judiciar a subliniat faptul ca, prin aceste propuneri legislative, in eventualitatea in care vor fi adoptate in forma elaborata de Ministerul Justitiei, se vor produce efecte care pot aduce grave atingeri principiilor constitutionale privind independenta sistemului judiciar si separatia puterilor in stat.
 
Motiv pentru care o consultare si discutii pe marginea proiectului de lege initiat de Ministerul Justitiei sunt mai mult decat binevenite, asa cum de altfel vi s-a solicitat si in Plenul din 12.07.2011. Avand in vedere necesitatea imperioasa de a solutiona aspectele care pot contribui, in perioada imediat urmatoare, la imbunatatirea organizarii si functionarii sistemului judiciar romanesc, inclusiv la cresterea responsabilitatii si eficientei activitatii tuturor magistratilor, Consiliul Superior al Magistraturii isi exprima totala deschidere si disponibilitate de a  participa la un dialog comun, intr-un efort convergent de elaborare a unui punct de vedere unitar, de natura sa respecte si sa intareasca independent si autoritatea justitiei romane, ca putere constitutionala, si, totodata, sa aprofundeze caracterul de serviciu public al sistemului judiciar.
 
Cateva din chestiunile ce ridica probleme, din perspectiva sistemului judiciar, asa cum a rezultat din consultari, le reamintim aici:
- prin modificarea art. 44 alin. (3) si (4) din Legea nr. 317/2004, care propune ca titulari ai actiunii disciplinare sa fie ministrul justitiei, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie si procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justice, se incalca principiul constitutional al separatiei puterilor in stat, intrucat s-ar legifera faptul ca un reprezentant al executivului ar deveni titular al actiunii disciplinare impotriva unor magistrati, desi este de domeniul evidentei ca nu exista nicio alta situatie in care unui membru al uneia dintre puterile in stat i se poate recunoaste prin lege prerogativa promovarii actiunii disciplinare fata de reprezentantul unei alte puteri a statului de drept.
 
In acelasi timp, s-a considerat ca nu se justifica si nu este oportuna organizarea Inspectiei Judiciare ca autoritate autonoma cu personalitate juridica, intrucat, la fel de evident, rolul Inspectiei Judiciare - de control asupra activitatii magistratilor - este imposibil de separat, ca parte integranta, din activitatea mai ampla a Consiliului Superior al Magistraturii, in calitatea acestuia de garant al independentei justitiei. Forma nou propusa de organizare a inspectiei Judiciare nu reprezinta un progres sub aspectul eficientei si contravine atat motivatiei exprimate de initiator in expunerea de motive a proiectului, aceea de a asigura "imbunatatirea semnificativa a independentei si eficacitatii justitiei", cat si rolului Consiliului Superior al Magistraturii, care „isi va asuma intreaga responsabilitate pentru recrutarea, promovarea si sanctionarea judecatorilor si procurorilor".
 
De altfel, la data de 11 mai 2011, Consiliul Superior al Magistraturii a sesizat ministrul justitiei cu o serie de propuneri de modificare a Legii nr. 317/2004, republicata, in sensul prevederii calitatii procesuale a comisiilor de disciplina la judecarea actiunilor disciplinare, inclusiv in fata instantei investite cu solutionarea caii de atac si, respectiv, in sensul organizarii Inspectiei Judiciare ca structura autonoma in cadrul Consiliului Superior al Magistraturii. Aceste propuneri de modificare am considerat ca sunt, efectiv, de natura sa asigure o sporirea semnificativa a eficientei activitatii inspectiei Judiciare.
 
- propunerile de modificare continute in proiectul Ministerului Justitiei aduc atingere independentei justitiei si prin definirea relei credinte si a gravei neglijente - art. 99 lit. h) cumulat cu art. 991
 
O abatere judiciara poate sanctiona doar acele conduite care nu privesc actul de justitie in sine, asadar, repetam, poate sanctiona doar desfasurarea activitatii de sistem, exterioara judecatii propriu-zisa

Activtatea jurisdictionala, adica aplicarea normelor de drept material si procesual, este rezervata exclusiv actului de justitie, hotararile fiind supuse doar controlului judecatoresc prin sistemul cailor de atac, ordinare sau extraordinare.

Verificarea aplicarii legii de catre judecator, pentru a se aprecia incalcarea normei de drept material ori procesual, ar presupune repunerea in discutie a actului de judecata de catre o autoritate care nu este judiciara, cu consecinta incalcarii principiilor independentei judecatorului si al autoritatii de lucru judecat.
 

Suntem convinsi ca rezultatele acestui dialog comun, pe care CSM il propune cu totala deschidere, vor veni, deopotriva, si in intampinarea unora din rezervele exprimate recent in Raportul MCV 2011 cu privire la reglementarea raspunderii disciplinare a judecatorilor si procurorilor.
 
Cu deosebita consideratie,
 
JUDECATOR NICOLAE HORATIUS DUMBRAVA
PRESEDINTELE CONSILIUUUI SUPERIOR AL MAGISTRATURII
 
 
 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 26 Iulie 2011
Votati articolul "Scrisoare adresata de Horatius Dumbrava referitoare la modificarile privind procedura disciplinara":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016