AFP: Credeti ca justitia a devenit o tema atat de centrala pentru ca dupa zeci de ani de dictatura (de la maresal Antonescu pana la Nicolae Ceausescu) si 20 de ani unde justitia nu a functionat intr.-un mod potrivit (asa spune Comisia europeana), justitia a inceput sa functioneze cum trebuie si sa nu ocoleasca dosarele cu mari demnitari politici din orice partid ar fi? (Vedem de aproape un an rapoarte mai pozitive din partea CE).
Titus Corlatean: Au fost decizii importante ale instantelor, unele au produs ecouri in opinia publica, ca ministru al Justitiei nu le-am comentat niciodata. Justitia trebuie respectata de toti. Sunt investigatii si anchete ale procurorilor anticoruptie care au vizat si ii vizeaza pe unii actori din mediul politic, atat pe cei de la putere, cat si de la opozitie, din administratie, etc. Au existat sentinte definitive de condamnare inclusiv a unor parlamentari, atat de la putere, cat si de la opozitie. Asta inseamna ca Justitia este pe un drum ascendent pe calea unei adevarate independente si a aplicat doar legea, in ciuda presiunii create de interesul mediatic pentru astfel de subiecte. Şi apropos de rapoartele Comisiei Europene. Romania nu se asteapta ca MCV sa fie ridicat la acest moment. Am apreciat anterior utilitatea MCV pentru progresele din Justitia romaneasca si apreciez ca isi va mai pastra o perioada de timp o anumita utilitate. In acelasi timp, la cinci ani de la aderarea Romaniei la UE, in baza progreselor incontestabile realizate, este fireasca asteptarea reconfigurarii obiectivelor MCV, mecanism care nu mai poate ramane identic cu cel stabilit acum cinci ani. O solutie de iesire din Mecanism in perspectiva anului urmator ar putea fi, inclusiv instituirea unui mecanism de monitorizare aplicabil tuturor Statelor Membre.
AFP: Ca ministrul justitiei considerati ca justitia din Romania este independanta in momentul de fata?
Titus Corlatean: Independenta Justitiei este garantata prin Constitutie si prin legile de functionare ale Consiliului Superior al Magistraturii, institutie care garanteaza efectiv independenta magistratilor in fata oricaror influente. Judecatorii sunt inamovibili si beneficiaza de stabilitate. Repet, faptul ca au existat anchete ale procurorilor, dar si sentinte definitive de condamnare ale unor inalti demnitari, arata ca Justitia actioneaza consolidandu-si independenta.
AFP: Puteti asigura ca ministrul justitiei ca guvernul si ministerul dvs nu vor ataca justitia, nici judecatori si nu vor limita attributiile curtilor si procurorilor anticoruptiei?
Titus Corlatean: In programul de guvernare adoptat de Parlament la votul de investitura, la capitolul Justitie este prevazuta continuitatea masurilor de reforma adoptate pana acum de guvernele precedente. A fost preluata integral de la guvernul precedent, Strategia Nationala Anticoruptie, iar procesul de implementare este deja in curs. In privinta functiilor de conducere de la Parchetul General si DNA, mandatele expira in mod obiectiv in urmatoarele luni, iar aceste mandate nu mai pot fi prelungite. La nivelul Ministrului de Justitie nu exista intentia de a fi modificate procedurile de numire. Vor fi pastrate actualele proceduri, iar persoanele care vor fi propuse vor raspunde cu strictete criteriilor de profesionalism, independenta si integritate. Romania are foarte multi magistrati de foarte buna calitate, care raspund acestor exigente. Este important ca ei sa fie plasati in pozitii de responsabilitate pentru a pune in valoare expertiza lor profesionala. Va fi benefic si pentru imaginea de ansamblu a profesiei de magistrat in Romania. In rapoartele Comisiei Europene din cadrul MCV, este specificat ca pastrarea stabilitatii institutionale in domeniul anticoruptiei este unul dintre benchmark-uri, iar eu intentionez sa respect acest lucru. Pe de alta parte, trebuie spus ca au fost lansate, in ultimele saptamani, chiar din interiorul sistemului, de exemplu de catre unii membri CSM, initiative de modificare a procedurii in sensul ca atributia numirii Procurorului General si a sefului DNA sa fie trecuta de la MJ la CSM. Procedura actuala este urmatoarea: ministrul Justitiei propune candidatii pentru cele doua posturi pe criterii de profesionalism si experienta manageriala, CSM da un aviz consultativ, iar presedintele numeste, sau poate respinge propunerea facuta (a existat un precedent in acest sens in cazul sefului DNA, in anii anteriori). Mai trebuie spus ca Romania este printre putinele state membre ale Uniunii Europene care a infiintat o Agentie Nationala de Integritate, agentie care a avut rezultate in domeniul politicilor de integritate. Au fost cateva decizii care au constatat incompatibilitati ale unor demnitari, dar si decizii de confiscare a unor averi nejustificate. Deci, institutiile functioneaza indiferent de cine se afla la guvernare intr-un moment sau altul.
AFP: De ce au fost adoptate ordonante de urgenta saptamana trecuta care limiteaza atributiile CCR dupa ce guvernul si dvs ati asigurat ca nu veti schimba nimic la CCR ?
Titus Corlatean: S-a revenit la situatia de dinainte de 2010 cand Curtea Constitutionala nu se pronunta asupra actelor proprii ale Parlamentului, respectiv hotararile acestuia. Din cate cunosc, acest lucru nu se intampla nicaieri in statele membre UE. La inceput, din anii 90 si pana recent, Curtea Constitutionala se pronunta doar asupra legilor aprobate de Parlament, tratatelor internationale si asupra regulamentelor celor doua Camere. Ulterior, in 2010, legea a fost modificata (legea 177/2010) si au fost extinse prerogativele Curtii si asupra hotararilor Parlamentului, lucru care nu este prevazut de Constitutie. Aceasta situatie a condus adesea la o stare de blocaj in activitatea Parlamentului, grupuri politice nemultumite de rezultatul votului asupra unor hotarari adoptate atacand cu regularitate, in mod abuziv, aceste acte la Curtea Constitutionala si generand astfel intarzieri si prejudiciind activitatea Parlamentului. Acum s-a revenit la situatia de dinainte de 2010. Nu a fost schimbata componenta Curtii si nu s-a intervenit asupra duratei mandatelor judecatorilor, sau asupra altor aspecte esentiale ale activitatii si organizarii Curtii Constitutionale.
AFP: Cum comentati faptul ca USL si guvernul sunt acuzati de presedintele Basescu si de ONGuri ca “vor sa puna mana pe justitie si sa blocheze dosarele”?
Titus Corlatean: Este o disputa politica interna, care se desfasoara in cadrul legal si democratic, dar care atunci cand se ajunge la o campanie pentru un referendum de demitere a presedintelui, capata conotatii electorale si are reverberatii si in plan international, cu acuzatii de ambele parti, acuzatii specifice unei campanii electorale. Dupa cum spuneam, nu e vorba de nici un fel de blocare a dosarelor. Ati vazut ca au existat sentinte de condamnare si in cazuri de inalti demnitari. Justitia isi urmeaza cursul indiferent de cine se afla la guvernare. Sunt urmate procedurile legale. Ati vazut ca procedura de suspendare a presedintelui Basescu a fost confirmata de Curtea Constitutionala, in ciuda acuzatiilor lansate de opozitie si a campaniei de dezinformare derulate pe plan international. Deciziile Curtii Constitutionale confirma faptul ca au fost respectate regulile statului de drept si valorile democratice si ca toate semnalele trase de opozitie in tara si in strainatate au fost doar alarme false, iar cetatenii romani sunt cei care vor decide in final, conform principiilor de baza ale democratiei, prin vot.
Interviu acordat de ministrul justitiei, Titus Corlatean, agentiei AFP si publicat pe pagina MJ