Articolul XI din ORDONANTA DE URGENTA nr. 26 din 18 martie 2022, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 272 din 21 martie 2022 prevede:
Articolul XI
(1) Prevederile art. I si II se aplica procedurilor de atribuire initiate dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Procedurile de atribuire in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta raman supuse legislatiei in vigoare la data initierii acestora. Prin procedura de atribuire in curs de desfasurare se intelege orice procedura pentru care s-a transmis un anunt de participare, un anunt de participare simplificat, sau, dupa caz, o invitatie de participare pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) Prevederile art. I si II din prezenta ordonanta de urgenta se aplica contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru incheiate de la data intrarii in vigoare, iar la contractele aflate in derulare doar pentru situatii juridice nascute de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(4) Prevederile art. III din prezenta ordonanta de urgenta se aplica numai contestatiilor, cererilor sau plangerilor formulate, respectiv termenelor de introducere a actiunii incepute de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(5) Contestatiile, procesele si cererile aflate in curs de solutionare in fata Consiliului National pentru Solutionarea Contestatiilor sau, dupa caz, a instantelor judecatoresti la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se judeca potrivit regulilor prevazute de legea in vigoare la data la care au fost inregistrate.
(6) Prevederile art. IV si V din prezenta ordonanta de urgenta se aplica si pentru cererile depuse si nesolutionate, pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(7) Prevederile art. VI pct. 1-7, art. VII-IX din prezenta ordonanta de urgenta se aplica dupa intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(8) Prevederile art. VI pct. 8 din prezenta ordonanta de urgenta nu se aplica instiintarilor comunicate unitatilor administrativ-teritoriale, pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Articolul III din LEGEA nr. 86 din 12 aprilie 2022, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 366 din 13 aprilie 2022 prevede:
Articolul III
(1) Procedurile de atribuire in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei legi se supun legislatiei in vigoare la data initierii acestora.
(2) Prin procedura de atribuire in curs de desfasurare se intelege orice procedura pentru care s-a transmis un anunt de participare, un anunt de participare simplificat sau o invitatie de participare pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Articolul XI din ORDONANTA DE URGENTA nr. 52 din 23 mai 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 483 din 24 mai 2024 prevede:
Articolul XI
(1) Prezenta ordonanta de urgenta se aplica contractelor de achizitie publica/sectoriala/acordurilor-cadru incheiate dupa data intrarii sale in vigoare.
(2) Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica in mod corespunzator si in cazul modificarii contractelor de achizitie publica/sectoriala/acordurilor-cadru aflate in derulare la data intrarii acesteia in vigoare.
(3) In situatia in care procedurile de atribuire se afla in etapa anterioara datei-limita de depunere a ofertelor, autoritatea/ entitatea contractanta este obligata sa intreprinda diligentele necesare in vederea aplicarii in mod corespunzator a prezentei ordonante de urgenta.
Sectiunea 1 Subcontractarea
Articolul 218
(1) Autoritatea contractanta efectueaza plati corespunzatoare partii/partilor din contract indeplinite de catre subcontractantii propusi in oferta, la solicitarea acestora si conform graficului contractual agreat de parti, pentru servicii, produse sau lucrari furnizate contractantului potrivit contractului dintre contractant si subcontractant in conformitate cu dispozitiile legale aplicabile, atunci cand natura contractului permite acest lucru si daca subcontractantii propusi si-au exprimat optiunea in acest sens.
(la 28-07-2022, Alineatul (1) din Articolul 218 , Sectiunea 1 , Capitolul V a fost modificat de Punctul 8, Articolul I din LEGEA nr. 256 din 21 iulie 2022, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 744 din 25 iulie 2022 )
(2) In sensul alin. (1), subcontractorii isi vor exprima la momentul incheierii contractului de achizitie publica sau la momentul introducerii acestora in contractul de achizitie publica, dupa caz, optiunea de a fi platiti direct de catre autoritatea contractanta. Autoritatea contractanta efectueaza platile directe catre subcontractantii agreati doar atunci cand prestatia acestora este confirmata prin documente agreate de toate cele 3 parti, respectiv autoritate contractanta, contractant si subcontractant sau de autoritatea contractanta si subcontractant atunci cand, in mod nejustificat, contractantul blocheaza confirmarea executarii obligatiilor asumate de subcontractant.
(3) Atunci cand un subcontractant isi exprima optiunea de a fi platit direct, autoritatea contractanta are obligatia de a stabili in cadrul contractului de achizitie publica clauze contractuale obligatorii ce prevad transferul de drept al obligatiilor de plata catre subcontractant/subcontractanti pentru partea/partile din contract aferenta/aferente acestuia/acestora, in momentul in care a fost confirmata indeplinirea obligatiilor asumate prin contractul de subcontractare, in conformitate cu prevederile alin. (2).
(4) Autoritatea contractanta are obligatia de a solicita, la incheierea contractului de achizitie publica sau atunci cand se introduc noi subcontractanti, prezentarea contractelor incheiate intre contractant si subcontractant/subcontractanti nominalizati in oferta sau declarati ulterior, astfel incat activitatile ce revin acestora, precum si sumele aferente prestatiilor, sa fie cuprinse in contractul de achizitie publica.
(5) Contractele prezentate conform prevederilor alin. (4) trebuie sa fie in concordanta cu oferta si se vor constitui in anexe la contractul de achizitie publica.
(6) Dispozitiile prevazute la alin. (1)-(5) nu diminueaza raspunderea contractantului in ceea ce priveste modul de indeplinire a viitorului contract de achizitie publica/acord-cadru.
(7) Dispozitiile alin. (1) se pot aplica, in mod corespunzator, si pentru furnizori si/sau subcontractantii subcontractantilor si/sau orice alti operatori economici, cu conditia ca aceasta posibilitate sa fi fost prevazuta in documentele achizitiei.
(la 21-03-2022, Articolul 218 din Sectiunea 1 , Capitolul V a fost completat de Punctul 6, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 26 din 18 martie 2022, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 272 din 21 martie 2022 )
Articolul 219
(1) Autoritatea contractanta solicita contractantului, cel mai tarziu la momentul inceperii executarii contractului, sa ii indice numele, datele de contact si reprezentantii legali ai subcontractantilor sai implicati in executarea contractului de achizitie publica, in masura in care aceste informatii sunt cunoscute la momentul respectiv.
(2) Contractantul are obligatia de a notifica autoritatii contractante orice modificari ale informatiilor prevazute la alin. (1) pe durata contractului de achizitie publica.
(3) Contractantul are dreptul de a implica noi subcontractanti, pe durata executarii contractului de achizitie publica, cu conditia ca nominalizarea acestora sa nu reprezinte o modificare substantiala a contractului de achizitie publica, in conditiile art. 221.
(4) In situatia prevazuta la alin. (3), contractantul va transmite autoritatii contractante informatiile prevazute la alin. (1) si va obtine acordul autoritatii contractante privind eventualii noi subcontractanti implicati ulterior in executarea contractului.
(5) Atunci cand inlocuirea sau introducerea unor noi subcontractanti are loc dupa atribuirea contractului, acestia transmit certificatele si alte documente necesare pentru verificarea inexistentei unor situatii de excludere si, respectiv, a existentei resurselor/capacitatilor corespunzatoare partii lor de implicare in contractul care urmeaza sa fie indeplinit.
(la 30-08-2021, Alineatul (5) din Articolul 219 , Sectiunea 1 , Capitolul V a fost modificat de Punctul 12, Articolul I din ORDONANTA nr. 3 din 25 august 2021, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 821 din 27 august 2021 )
Articolul 220
In scopul unei informari complete, autoritatea contractanta are dreptul de a extinde aplicarea obligatiilor prevazute la art. 219:
a) cu privire la furnizorii implicati in contracte de achizitii publice de lucrari sau de servicii;
b) cu privire la subcontractantii subcontractantilor contractantului sau subcontractantii aflati pe niveluri subsecvente ale lantului de subcontractare.
Sectiunea a 2-a Modificarea contractului de achizitie publica/acordului-cadru
Articolul 221
(1) Contractele de achizitie publica/Acordurile-cadru pot fi modificate, fara organizarea unei noi proceduri de atribuire, in urmatoarele situatii:
a) atunci cand modificarile, indiferent de valoarea acestora, au fost prevazute in documentele achizitiei initiale sub forma unor clauze de revizuire clare, precise si fara echivoc, care pot include clauze de revizuire a pretului;
(la 04-06-2018, Litera a) din Alineatul (1) , Articolul 221 , Sectiunea a 2-a , Capitolul V a fost modificata de Punctul 23, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 45 din 24 mai 2018, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 459 din 04 iunie 2018 )
b) pentru lucrarile, serviciile sau produsele aditionale din partea contractantului initial, in limita a maximum 50% din valoarea contractului initial, care au devenit necesare si nu au fost incluse in procedura de achizitie initiala, iar schimbarea contractantului:
(i) este imposibila din motive economice sau tehnice, precum cerinte privind interschimbabilitatea sau interoperabilitatea cu echipamentele, serviciile sau instalatiile existente achizitionate in cadrul procedurii de achizitii initiale; si
(ii) ar cauza autoritatii contractante o crestere semnificativa a costurilor;
(la 04-06-2018, Litera b) din Alineatul (1) , Articolul 221 , Sectiunea a 2-a , Capitolul V a fost modificata de Punctul 23, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 45 din 24 mai 2018, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 459 din 04 iunie 2018 )
c) atunci cand sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
(i) modificarea a devenit necesara in urma unor circumstante pe care o autoritate contractanta care actioneaza cu diligenta nu ar fi putut sa le prevada;
(ii) modificarea nu afecteaza caracterul general al contractului;
(iii) cresterea pretului nu depaseste 50% din valoarea contractului de achizitie publica/acordului-cadru initial;
d) atunci cand contractantul cu care autoritatea contractanta a incheiat initial contractul de achizitie publica este inlocuit de un nou contractant, in una dintre urmatoarele situatii:
(la 04-06-2018, Partea introductiva a lit. d) , Alineatul (1) , Articolul 221 , Sectiunea a 2-a , Capitolul V a fost modificata de Punctul 23, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 45 din 24 mai 2018, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 459 din 04 iunie 2018 )
(i) ca urmare a unei clauze de revizuire sau a unei optiuni stabilite de autoritatea contractanta potrivit lit. a) si alin. (2);
(ii) drepturile si obligatiile contractantului initial rezultate din contractul de achizitie publica sunt preluate, ca urmare a unei succesiuni universale sau cu titlu universal in cadrul unui proces de reorganizare, inclusiv prin fuziune, divizare, achizitie sau insolventa, de catre un alt operator economic care indeplineste criteriile de calificare si selectie stabilite initial, cu conditia ca aceasta modificare sa nu presupuna alte modificari substantiale ale contractului de achizitie publica si sa nu se realizeze cu scopul de a eluda aplicarea procedurilor de atribuire prevazute de prezenta lege;
(la 04-06-2018, Punctul (ii) din Litera d) , Alineatul (1) , Articolul 221 , Sectiunea a 2-a , Capitolul V a fost modificat de Punctul 23, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 45 din 24 mai 2018, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 459 din 04 iunie 2018 )
(iii) in cazul in care autoritatea contractanta isi asuma obligatiile contractantului principal fata de subcontractantii acestuia, respectiv acestia fata de autoritatea contractanta;
(la 22-12-2017, Punctul (iii) din Litera d) , Alineatul (1) , Articolul 221 , Sectiunea a 2-a , Capitolul V a fost modificat de Punctul 39, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 107 din 20 decembrie 2017, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1022 din 22 decembrie 2017 )
e) atunci cand modificarile, indiferent de valoarea lor, nu sunt substantiale;
f) fara a exista nevoia de a verifica daca sunt indeplinite conditiile prevazute la alin. (7) lit. a)-d), atunci cand sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
(la 13-07-2020, Partea introductiva din litera f), Alineatul (1) , Articolul 221 , Sectiunea a 2-a , Capitolul V a fost modificata de Punctul 23, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 114 din 9 iulie 2020, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 614 din 13 iulie 2020 )
(i) valoarea modificarii este mai mica decat pragurile valorice corespunzatoare prevazute la art. 7 alin. (1);
(ii) valoarea modificarii este mai mica decat 10% din pretul contractului de achizitie publica initial, in cazul contractelor de achizitie publica de servicii sau de produse, sau mai mica decat 15% din pretul contractului de achizitie publica initial, in cazul contractelor de achizitie publica de lucrari;
(iii) modificarea nu aduce atingere caracterului general al contractului sau al acordului-cadru in baza caruia se atribuie contractul subsecvent respectiv.
(la 04-06-2018, Litera f) din Alineatul (1) , Articolul 221 , Sectiunea a 2-a , Capitolul V a fost modificata de Punctul 23, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 45 din 24 mai 2018, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 459 din 04 iunie 2018 )
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) lit. a), clauzele de revizuire precizeaza limitele si natura eventualelor modificari, precum si conditiile in care se poate recurge la acestea si nu pot stabili modificari sau optiuni care ar afecta caracterul general al contractului de achizitie publica sau al acordului-cadru.
(la 04-06-2018, Alineatul (2) din Articolul 221 , Sectiunea a 2-a , Capitolul V a fost modificat de Punctul 24, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 45 din 24 mai 2018, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 459 din 04 iunie 2018 )
(3) In sensul dispozitiilor alin. (1) lit. b), schimbarea contractantului este imposibila atunci cand sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
a) schimbarea contractantului nu poate fi realizata din motive economice sau tehnice, precum cerinte privind interschimbabilitatea sau interoperabilitatea cu echipamentele, serviciile sau instalatiile existente achizitionate in cadrul procedurii de achizitie initiale;
b) schimbarea contractantului ar cauza autoritatii contractante dificultati semnificative sau cresterea semnificativa a costurilor.
(4) In cazul in care se efectueaza majorarea pretului contractului prin mai multe modificari succesive conform alin. (1) lit. b) si c), valoarea cumulata a modificarilor contractului nu va depasi cu mai mult de 50% valoarea contractului initial.
(5) Autoritatea contractanta nu are dreptul de a efectua modificari succesive ale contractului de achizitie publica/ acordului-cadru conform alin. (1) lit. b) si c) in scopul eludarii aplicarii procedurilor de atribuire prevazute de prezenta lege.
(6) Autoritatile contractante care modifica un contract de achizitie publica/acord-cadru in situatiile prevazute la alin. (1) lit. b) si c) au obligatia de a publica un anunt in acest sens in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, cu respectarea formularului standard stabilit de Comisia Europeana in temeiul dispozitiilor art. 51 din Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 februarie 2014.
(la 13-07-2020, Alineatul (6) din Articolul 221 , Sectiunea a 2-a , Capitolul V a fost modificat de Punctul 22, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 114 din 9 iulie 2020, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 614 din 13 iulie 2020 )
(7) In sensul alin. (1) lit. e), modificarea unui contract sau a unui acord-cadru, pe durata sa, este considerata a fi substantiala doar atunci cand prin aceasta modificare contractul sau acordul-cadru prezinta caracteristici care difera in mod substantial de cele ale documentului initial. Fara a aduce atingere prevederilor alin. (1), o modificare a unui contract de achizitie publica/acord-cadru, pe durata sa, este considerata modificare substantiala atunci cand este indeplinita cel putin una dintre urmatoarele conditii:
a) modificarea introduce conditii care, daca ar fi fost incluse in procedura de atribuire initiala, ar fi permis selectia altor candidati decat cei selectati initial sau acceptarea unei alte oferte decat cea acceptata initial sau ar fi atras si alti participanti la procedura de atribuire;
b) modificarea schimba echilibrul economic al contractului de achizitie publica/acordului-cadru in favoarea contractantului intr-un mod care nu a fost prevazut in contractul de achizitie publica/acordul-cadru initial;
c) modificarea extinde in mod considerabil obiectul contractului de achizitie publica/acordului-cadru;
d) un nou contractant inlocuieste contractantul initial, in alte cazuri decat cele prevazute la alin. (1) lit. d).
(la 13-07-2020, Alineatul (7) din Articolul 221 , Sectiunea a 2-a , Capitolul V a fost modificat de Punctul 22, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 114 din 9 iulie 2020, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 614 din 13 iulie 2020 )
(7^1) Eliminat.
(la 13-07-2020, Alineatul (7) din Articolul 221 , Sectiunea a 2-a , Capitolul V a fost eliminat de abrogarea ORDONANTEI DE URGENTA nr. 23 din 4 februarie 2020, publicate in MONITORUL OFICIAL nr. 106 din 12 februarie 2020 de catre art. XII din ORDONANTA DE URGENTA nr. 114 din 9 iulie 2020, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 614 din 13 iulie 2020. )
(8) Abrogat.
(la 04-06-2018, Alineatul (8) din Articolul 221 , Sectiunea a 2-a , Capitolul V a fost abrogat de Punctul 27, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 45 din 24 mai 2018, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 459 din 04 iunie 2018 )
(9) In situatia prevazuta la alin. (1) lit. f), in cazul in care se efectueaza mai multe modificari succesive, valoarea modificarilor se va determina pe baza valorii nete cumulate a modificarilor succesive realizate numai in baza lit. f), fara a se lua in calcul si modificarile care nu conduc la majorarea pretului contractului si fara a se aduce atingere caracterului general al contractului/acordului-cadru.
(la 21-03-2022, Alineatul (9) din Articolul 221 , Sectiunea a 2-a , Capitolul V a fost modificat de Punctul 7, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 26 din 18 martie 2022, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 272 din 21 martie 2022 )
(10) Pentru calcularea pretului mentionat la alin. (1) lit. b) pct. (iii), lit. c) pct. (iii) si la lit. f) se va utiliza pretul actualizat al contractului de achizitie publica/acordului-cadru, care constituie valoarea de referinta atunci cand contractul de achizitie publica include o clauza de indexare.
(11) In sensul prezentului articol, prin caracterul general al contractului se intelege obiectivele principale urmarite de autoritatea contractanta la realizarea achizitiei initiale, obiectul principal al contractului si drepturile si obligatiile principale ale contractului, inclusiv principalele cerinte de calitate si performanta.
(la 10-09-2022, Alineatul (11) din Articolul 221 , Sectiunea a 2-a , Capitolul V a fost modificat de Punctul 20, Articolul I din LEGEA nr. 208 din 11 iulie 2022, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 697 din 12 iulie 2022 )
(12) Prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi se stabilesc in sarcina autoritatii contractante obligatii de notificare a institutiei responsabile cu controlul ex-ante privind intentia de a efectua modificari ale contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru in conditiile prezentului articol.
Nota
Articolele 1-8 din ORDONANTA DE URGENTA nr. 47 din 14 aprilie 2022, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 377 din 15 aprilie 2022 prevad:
Articolul 1
(1) Pretul contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/ acordurilor-cadru, aferente obiectivelor/proiectelor de investitii/lucrarilor de intretinere si reparatii curente/reparatiilor capitale finantate, integral sau partial, din fonduri publice definite potrivit art. 2 pct. 27 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si, respectiv, la art. 2 pct. 32 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, sau din fondurile proprii ale autoritatilor/entitatilor contractante prevazute la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv la art. 9 lit. b) si c) si art. 10 alin. (1) lit. b) si c) din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare, aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se ajusteaza, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, pentru a tine seama de orice crestere sau diminuare a costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractelor.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/ acordurilor-cadru de lucrari definite la art. 3 alin. (1) lit. c) si m) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 3 alin. (1) lit. b) si l) din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv la art. 5 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv contractelor/acordurilor-cadru care includ dotari si/sau utilaje si echipamente tehnologice si functionale necesare realizarii lucrarilor si, respectiv, punerii in functiune si/sau destinate echiparii si dotarii specifice a obiectivelor/proiectelor de investitii/lucrarilor de intretinere si reparatii curente/ reparatiilor capitale, prevazute in anexa nr. 6 sectiunea a 4-a pct. 4.3-4.5 la Hotararea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare si continutul-cadru al documentatiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investitii finantate din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si contractelor de achizitie publica/ sectoriala/acordurilor-cadru pentru realizarea studiilor de fezabilitate si/sau a proiectelor tehnice aferente infrastructurii de transport de interes national si care includ studii geotehnice.
(3) Ajustarea prevazuta la alin. (1) se aplica si contractelor de achizitie publica de lucrari incheiate de entitatile juridice fara calitate de autoritate contractanta, potrivit prevederilor art. 6 alin. (1) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Prevederile alin. (1) se aplica contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/ acordurilor-cadru de lucrari prevazute la alin. (2) si (3), aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta:
a) incheiate inainte de data intrarii in vigoare a Legii nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, a Legii nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv a Legii nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, definite potrivit legislatiei achizitiilor publice in vigoare la data incheierii;
b) incheiate dupa data intrarii in vigoare a Legii nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, a Legii nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv a Legii nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de durata de executie a acestora, si in cuprinsul carora nu au fost prevazute clauze de revizuire cu privire la pret, potrivit prevederilor art. 221 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 236 din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv ale art. 101 din Legea nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Prevederile alin. (1) se aplica contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru de produse, finantate din fondurile prevazute la alin. (1), definite la art. 3 alin. (1) lit. c) si n) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv la art. 3 alin. (1) lit. b) si m) din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, daca sunt intrunite cumulativ urmatoarele conditii:
a) contractele/acordurile-cadru sunt in curs de derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si in cuprinsul acestora nu au fost prevazute clauze de revizuire cu privire la pret potrivit prevederilor art. 221 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, sau potrivit prevederilor art. 236 din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) au ca obiect dotari/echipamente tehnologice si functionale/ utilaje, prevazute la alin. (2), iar acestea sunt necesare punerii in functiune si/sau echiparii si dotarii specifice a obiectivelor/ proiectelor de investitii/lucrarilor de intretinere si reparatii curente/reparatiilor capitale, prevazute la alin. (1), conform functiunii preconizate, sau strict necesare executiei lucrarilor in legatura cu una dintre activitatile prevazute in anexa nr. 1 la Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, in anexa nr. 1 la Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv in anexa nr. 1 la Legea nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
(6) Prevederile alin. (1) se aplica si contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru de produse, prevazute la alin. (5) lit. a), care au ca obiect achizitia de dotari si/sau utilaje si echipamente tehnologice si functionale, prevazute la alin. (2), precum si celor care au ca obiect achizitia de produse destinate realizarii lucrarilor de intretinere/ reparare/administrare/exploatare a drumurilor de interes national, judetean sau local clasificate conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, iar achizitia este realizata prin atribuirea unui contract distinct.
(7) Prevederile alin. (1) se aplica contractelor de achizitie publica/sectoriale/acordurilor-cadru de servicii, finantate din fondurile prevazute la alin. (1), definite la art. 3 alin. (1) lit. c) si o) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv la art. 3 alin. (1) lit. b) si n) din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, al caror obiect il constituie realizarea studiilor de fezabilitate si/sau a proiectelor tehnice, care includ componenta de investigare geotehnica a terenului de fundare prin foraje/sondaje pentru infrastructura de transport national, aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si in cuprinsul carora nu sunt prevazute clauzele de revizuire prevazute la alin. (4) lit. b).
(8) Ajustarea prevazuta la alin. (1) se aplica si contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru de lucrari, aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in cuprinsul carora este introdusa clauza de ajustare a pretului potrivit prevederilor art. 2 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 15/2021 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare pentru ajustarea preturilor contractelor de achizitie publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 281/2021, respectiv potrivit prevederilor art. III alin. (1) si (2) din Legea nr. 281/2021 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2021 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare, precum si contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru de lucrari/produse/servicii de proiectare pentru infrastructura de transport de interes national prevazute la alin. (7), in cuprinsul carora este prevazuta existenta unui pret ferm.
Articolul 2
Prevederile prezentei ordonante de urgenta nu se aplica:
a) contractelor de achizitie publica/sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru aferente proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile;
b) procedurilor de atribuire aferente proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile aflate in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta;
c) proiectelor finantate prin Programul NATO de Investitii in Securitate, pentru care ajustarile de pret se realizeaza dupa aprobarea de catre structurile de specialitate NATO, potrivit prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea nr. 294/2007 privind derularea in Romania a proiectelor finantate prin Programul NATO de Investitii in Securitate, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 3
(1) Ajustarea stabilita conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta se realizeaza exclusiv pentru restul ramas de executat/furnizat/prestat la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pana la finalizarea obiectivelor/proiectelor de investitii/lucrarilor prevazute in acordurile-cadru/lucrarilor de intretinere si reparatii curente/reparatiilor capitale si efectuarea receptiei la terminarea lucrarilor, potrivit prevederilor legale in vigoare la data efectuarii receptiei, pana la furnizarea integrala si receptionarea produselor achizitionate, conform prevederilor contractuale, si, respectiv, pana la receptionarea documentatiilor tehnico-economice aferente serviciilor de proiectare studii de fezabilitate si/sau proiecte tehnice, care includ si studiul geotehnic, pentru infrastructura de transport de interes national, potrivit prevederilor contractuale, ca urmare a unei solicitari justificate din partea contractantului.
(2) Ajustarea prevazuta la alin. (1) se aplica la fiecare solicitare de plata, pe intreaga perioada de derulare a contractului.
(3) Contractantii justifica ajustarea valorii solicitarii de plata prin aplicarea indicelui de cost in constructii total, denumit in continuare ICC, diseminat de catre Institutul National de Statistica prin publicatii oficiale.
(4) In vederea ajustarii valorii solicitarii de plata potrivit alin. (1) se utilizeaza urmatoarea formula:
unde:
– V_a reprezinta valoarea ajustata a solicitarii de plata, V_o reprezinta valoarea solicitarii de plata conform preturilor prevazute in oferta care a stat la baza incheierii contractului/ acordului-cadru, a reprezinta valoarea procentuala a platii in avans determinata ca raport dintre valoarea avansului primit si nerestituit/nejustificat si pretul contractului, p reprezinta valoarea procentuala a profitului determinata ca raport dintre valoarea profitului exprimata valoric si pretul contractului, ICC_n reprezinta indicele de cost in constructii total aferent lunii solicitarii de plata, iar ICC_data referinta reprezinta indicele de cost in constructii total aferent lunii anterioare datei-limita de depunere a ofertei, conform documentatiei de atribuire sau documentelor aferente realizarii achizitiei directe. In cazul contractelor subsecvente incheiate in baza unui acord-cadru, ICC_data referinta reprezinta indicele de cost in constructii total aferent lunii anterioare datei-limita de depunere a ofertei aferente acordului-cadru. In situatia in care luna aferenta datei-limita de depunere a ofertei este anterioara lunii ianuarie 2019, ICC_data referinta se asimileaza indicelui de cost in constructii total aferent lunii ianuarie 2019. Avansul si profitul, exprimate valoric, sunt cele din oferta care a stat la baza incheierii contractului/acordului-cadru.
(5) In cazul notelor de comanda suplimentara, data de referinta pentru ajustarea valorii solicitarii de plata este luna anterioara datei-limita de depunere a ofertei aferente contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/ contractelor de concesiune/acordurilor-cadru, conform documentatiei de atribuire sau documentelor aferente achizitiilor directe, sau data de referinta asimilata conform alin. (4), dupa caz, pentru cantitatile de lucrari si/sau de produse suplimentare care au echivalent in oferta initiala, respectiv luna aferenta depunerii ofertei pentru cantitatile de lucrari si/sau de produse suplimentare care nu au echivalent in oferta initiala.
(6) In situatia in care pentru indicele ICC_n, prevazut la alin. (4), nu exista valori diseminate oficial sau acestea nu sunt definitive la data depunerii solicitarilor de plata la autoritatile/ entitatile contractante, se utilizeaza ultimii indici disponibili, iar ajustarea va fi recalculata de catre contractant atunci cand indicii vor deveni definitivi, determinand valoarea finala a solicitarii de plata in baza careia partile procedeaza la regularizarea sumelor platite si datorate.
(7) Valoarea solicitarii de plata conform preturilor prevazute in oferta care a stat la baza incheierii contractului V_o, prevazuta la alin. (4), include, dupa caz:
a) cheltuielile directe si cheltuielile indirecte aferente lucrarilor si/sau cheltuielile aferente achizitiei de dotari si/sau utilaje si echipamente tehnologice si functionale prevazute la art. 1 alin. (2) si nu include cheltuielile aferente proiectarii si asistentei tehnice prevazute in anexa nr. 6 sectiunea a 3-a la Hotararea Guvernului nr. 907/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, in situatia in care si aceasta face parte din contractul de lucrari, sau
b) costul, fara profit, aferent achizitiei de produse destinate realizarii lucrarilor de intretinere/reparare/administrare/ exploatare a drumurilor de interes national, judetean sau local clasificate conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 43/1997, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, iar achizitia este realizata prin atribuirea unui contract distinct.
(8) In cazul proiectarii prevazute la art. 1 alin. (2) si al contractelor/acordurilor-cadru de servicii prevazute la art. 1 alin. (7), ajustarea se aplica la fiecare solicitare de plata, pe intreaga perioada de derulare a contractului, prin aplicarea indicelui preturilor de consum total, denumit in continuare IPC, diseminat de catre Institutul National de Statistica prin publicatii oficiale, utilizandu-se urmatoarea formula:
unde
– V_a reprezinta valoarea ajustata a solicitarii de plata, V_o reprezinta valoarea solicitarii de plata conform preturilor prevazute in oferta care a stat la baza incheierii contractului/acordului-cadru, IPCn reprezinta indicele preturilor de consum total aferent lunii solicitarii de plata, iar IPC_data referinta reprezinta indicele preturilor de consum total aferent lunii anterioare datei-limita de depunere a ofertei, conform documentatiei de atribuire sau documentelor aferente realizarii achizitiei directe. In cazul contractelor subsecvente incheiate in baza unui acord-cadru, IPC_data referinta reprezinta indicele preturilor de consum aferent lunii anterioare datei-limita de depunere a ofertei aferente acordului-cadru. In situatia in care luna aferenta datei-limita de depunere a ofertei este anterioara lunii ianuarie 2019, IPC_data referinta se asimileaza indicelui preturilor de consum aferent lunii ianuarie 2019.
Articolul 4
(1) In termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, contractantii pot transmite autoritatilor/entitatilor contractante o adresa prin care solicita ajustarea valorii aferente restului ramas de executat/ furnizat, existent la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pentru toate contractele de achizitie publica/ contractele sectoriale/contractele de concesiune/acordurile-cadru in care sunt parte, prevazute la art. 1 alin. (2), (3) si (5)-(8), prin utilizarea formulei si a celorlalte prevederi din prezenta ordonanta de urgenta, si incheierea actelor aditionale la contracte in termenul si cu continutul prevazut la alin. (3).
(2) Autoritatile/Entitatile contractante care au inregistrat solicitarile prevazute la alin. (1), in termenul mentionat in cuprinsul acestuia, sunt obligate sa initieze demersurile legale in vederea ajustarii pretului contractelor de achizitie publica/ contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru, prin incheierea de acte aditionale la acestea.
(3) Actele aditionale prevazute la alin. (2) se incheie in termen de 45 de zile de la expirarea termenului prevazut la alin. (1) si prevad, in mod obligatoriu, restul ramas de executat/furnizat la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, determinat cantitativ si valoric, documentele in baza carora se determina restul ramas de executat care devin anexe la actul aditional, formula prevazuta la art. 3 alin. (4) sau la alin. (8), dupa caz, valoarea avansului exprimat procentual si valoric, profitul exprimat procentual si valoric, diferentiat pe categorii de contracte in functie de obiect - executie, furnizare, modalitatea de aplicare a prevederilor art. 3 alin. (6), precum si data de referinta prevazuta la art. 3 alin. (4) sau la alin. (8), dupa caz.
(4) In cazul contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru de lucrari in cuprinsul carora a fost introdusa clauza de ajustare a pretului in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 15/2021, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 281/2021, cu exceptia contractelor prevazute la art. 2 alin. (8) din aceeasi ordonanta si la art. III alin. (3) din Legea nr. 281/2021, prin actul aditional prevazut la alin. (3), pe langa precizarea elementelor obligatorii mentionate in acelasi alineat, partile convin ca formula introdusa in contract potrivit Ordonantei Guvernului nr. 15/2021, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 281/2021, sa fie inlocuita cu formula prevazuta la art. 3 alin. (4).
(5) Netransmiterea de catre contractanti a adresei prin care solicita ajustarea valorii pentru restul ramas de executat/furnizat la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in termenul prevazut la alin. (1), atrage decaderea acestora din dreptul de a beneficia de aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
(6) Determinarea pretului final al contractului se realizeaza dupa depunerea ultimei solicitari de plata, in baza situatiei centralizatoare ce va cuprinde totalitatea cheltuielilor efectuate in baza contractului, inclusiv in baza actelor aditionale la acesta, insusita de executant, diriginte de santier si/sau inginer/ supervizor/consultant, dupa caz, si aprobata de autoritatea/ entitatea contractanta, prin incheierea unui act aditional la contract. In cazul contractelor de achizitie publica/sectoriale/de concesiune/acordurilor-cadru avand ca obiect lucrari de intretinere si reparatii curente, pentru care nu este instituita obligatia legala a supravegherii lucrarilor de catre diriginti de santier autorizati, ingineri/supervizori/consultanti, dupa caz, situatia centralizatoare este insusita de executant si aprobata de autoritatea/entitatea contractanta. Pretul final al contractului de achizitie publica/contractului sectorial/contractului de concesiune/acordului-cadru de lucrari trebuie sa se incadreze in valoarea indicatorilor tehnico-economici aferenti obiectivului/ proiectului de investitii care face obiectul contractului, cu exceptia situatiei in care pretul final depaseste valoarea indicatorilor tehnico-economici ca urmare a aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta. In aceasta situatie se procedeaza la actualizarea indicatorilor tehnico-economici pe propria raspundere a ordonatorului principal de credite, conform legii.
Articolul 5
(1) Se aproba suportarea de la bugetul de stat, prin bugetele ordonatorilor principali de credite/ordonatorilor de credite care deruleaza programe nationale de investitii, a sumelor suplimentare necesare pentru ajustarea pretului contractelor de achizitie publica/sectoriala/de concesiune/ acordurilor-cadru, ca urmare a incheierii actelor aditionale prevazute la art. 4 alin. (3), respectiv ca urmare a incheierii contractelor dupa intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta continand clauza de ajustare stabilita conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta, exclusiv pentru cele aferente cheltuielilor eligibile, corespunzatoare contributiei din bugetul de stat prin programe stabilite prin contractele de finantare, potrivit reglementarilor legale speciale aferente fiecarui program national in parte, pentru obiectivele/proiectele de investitii finantate prin programe nationale pe baza de contracte de finantare, incheiate potrivit prevederilor art. 34 alin. (2) din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Creditele de angajament si creditele bugetare necesare pentru modificarea contractelor de finantare prevazute la alin. (1) se aloca in bugetele ordonatorilor principali de credite cu ocazia elaborarii proiectelor legilor bugetare anuale si ale bugetelor, in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 30 alin. (2) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata.
(3) In vederea aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta, beneficiarii programelor nationale depun, in perioada de valabilitate a contractelor de finantare prevazute la alin. (1), solicitari cuprinzand necesarul de sume pentru ajustarea pretului contractelor de achizitie publica/sectoriala/de concesiune/ acordurilor-cadru potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, pana la finalizarea obiectivelor/proiectelor de investitii, respectiv pana la furnizarea produselor, intocmita in conformitate cu reglementarile legale specifice fiecarui program national, insotite de urmatoarele documente:
a) actele aditionale prevazute la art. 4 alin. (3) sau contractele continand clauza de ajustare stabilita conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta, dupa caz, in copie certificata pentru conformitatea cu originalul;
b) o nota justificativa din care sa rezulte modalitatea de determinare a sumelor suplimentare solicitate si elementele de calcul utilizate;
c) documentele stabilite potrivit reglementarilor cuprinse in actele normative care au stat la baza incheierii contractelor de finantare.
(4) Solicitarile prevazute la alin. (3) se pot depune de catre beneficiarii programelor nationale doar dupa utilizarea unui procent de cel putin 85% din valoarea alocata prin contractele de finantare.
(5) In perioada de valabilitate a contractelor de finantare prevazute la alin. (1), cu conditia alocarii creditelor de angajament si a creditelor bugetare in bugetele ordonatorilor principali de credite, potrivit prevederilor alin. (2), se incheie acte aditionale la contractele de finantare intre ordonatorii principali de credite/ordonatorii de credite care gestioneaza programele nationale si beneficiarii care au depus solicitari potrivit alin. (3).
(6) In situatia in care beneficiarii nu depun solicitari, insotite de documentele prevazute la alin. (3), in perioada de valabilitate a contractelor de finantare prevazute la alin. (1), sumele necesare pentru ajustarea pretului contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/ acordurilor-cadru de lucrari/produse se suporta de catre beneficiari.
(7) Solicitarile prevazute la alin. (3) pot fi emise si depuse in format electronic, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 38/2020 privind utilizarea inscrisurilor in forma electronica la nivelul autoritatilor si institutiilor publice.
Articolul 6
(1) Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (9) si (10) din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, pe perioada de derulare a programelor nationale pe care le gestioneaza, determinata potrivit reglementarilor legale care le instituie si/sau pe parcursul derularii contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru care intra sub incidenta prevederilor prezentei ordonante de urgenta, se autorizeaza ordonatorii principali de credite sa efectueze virari de credite bugetare intre capitole bugetare si intre programe, peste limitele prevazute, pe tot parcursul fiecarui an, pana la finalizarea si receptionarea lucrarilor, respectiv pana la furnizarea si receptionarea produselor, cu incadrarea in prevederile bugetare aprobate, in vederea finantarii cheltuielilor rezultate ca urmare a ajustarii preturilor contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru potrivit art. 5.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 49 alin. (7) din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, pe parcursul derularii contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru care intra sub incidenta prevederilor prezentei ordonante de urgenta, autoritatile deliberative ale administratiei publice locale au dreptul sa efectueze virari de credite bugetare intre capitole bugetare si intre programe, peste limitele prevazute, pe tot parcursul fiecarui an, pana la finalizarea si receptionarea lucrarilor, respectiv pana la furnizarea si receptionarea produselor, cu incadrarea in prevederile bugetare aprobate, in vederea finantarii cheltuielilor rezultate ca urmare a ajustarii preturilor contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/ contractelor de concesiune/acordurilor-cadru potrivit art. 5.
Articolul 7
(1) Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica si contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru de lucrari/produse/servicii de proiectare infrastructura de transport de interes national pentru care procedurile de atribuire sau achizitiile directe sunt in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in situatia in care in cuprinsul documentatiei de atribuire sau in documentele aferente achizitiei directe nu sunt incluse clauze de revizuire a pretului.
(2) Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica si pentru procedurile aflate in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in situatia in care in cuprinsul documentatiilor de atribuire, respectiv documentelor aferente achizitiilor directe, au fost prevazute clauze de revizuire/actualizare a pretului, stabilite in raport cu rata inflatiei sau cu alti indici, inclusiv clauza de ajustare prevazuta de Ordonanta Guvernului nr. 15/2021, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 281/2021.
(3) In aplicarea prevederilor alin. (1), in situatia in care procedurile de atribuire sunt inainte de data-limita de depunere a ofertelor, autoritatile/entitatile contractante sunt obligate sa intreprinda diligentele necesare in vederea modificarii documentatiilor de atribuire cu includerea clauzei de ajustare stabilite potrivit prezentei ordonante de urgenta, iar in situatia in care procedurile de atribuire sunt intr-o etapa ulterioara etapei depunerii ofertelor, dupa finalizarea procedurilor sau a achizitiilor directe, contractele se incheie conform documentatiilor de atribuire sau documentelor aferente achizitiilor directe, iar ulterior se aplica prevederile art. 4, cu exceptia termenelor prevazute la art. 4 alin. (1) si (3). Solicitarea in vederea aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta se depune de catre contractant in termen de 15 zile de la incheierea contractului, dar nu mai tarziu de data emiterii ordinului de incepere a executiei contractului, sub sanctiunea decaderii prevazute la art. 4 alin. (5), iar actul aditional se incheie in termen de 10 zile de la depunerea solicitarii.
(4) In aplicarea prevederilor alin. (2), dupa finalizarea procedurilor, contractele de achizitie publica/sectoriala/de concesiune/acordurile-cadru se vor incheia conform documentatiilor de atribuire, respectiv documentelor aferente achizitiilor directe, urmand ca, pe parcursul derularii contractelor/acordurilor-cadru, in situatia in care aplicarea clauzelor de revizuire din contracte conduce la o valoare a ajustarii pretului mai mica decat cea rezultata ca urmare a aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta, partile sa aplice prevederile alin. (8)-(10).
(5) Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica si pentru procedurile aflate in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in situatia in care in cuprinsul documentatiilor de atribuire, respectiv documentelor aferente achizitiilor directe, au fost prevazute clauze de revizuire a pretului, dar pentru care este prevazuta aplicarea dupa trecerea unei anumite perioade de la data incheierii contractelor/acordurilor-cadru si/sau indeplinirea anumitor conditii pentru aplicarea acestora, dupa caz, pe perioada cuprinsa intre data incheierii contractelor/acordurilor-cadru si data la care se implineste termenul incepand cu care se aplica clauza de revizuire si/sau intervine implinirea conditiilor, dupa caz.
(6) Prin exceptie de la prevederile art. 1 alin. (4) lit. b), alin. (5) lit. a), alin. (6) si (7), prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica si contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru de lucrari/produse/servicii de proiectare infrastructura de transport de interes national aflate in derulare, indiferent de durata de executie/furnizare/prestare a acestora, in cuprinsul carora si al documentatiilor de atribuire initiale, respectiv documentelor aferente achizitiilor directe, au fost prevazute clauze de revizuire a pretului, dar pentru care este prevazuta in contracte aplicarea dupa trecerea unei anumite perioade de la data incheierii acestora si/sau indeplinirea anumitor conditii pentru aplicarea acestora, dupa caz, pe perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si data la care se implineste termenul incepand cu care se aplica clauza de revizuire si/sau intervine implinirea conditiilor, dupa caz, exclusiv pentru restul ramas de executat/furnizat/prestat la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(7) In vederea eliminarii dublei suplimentari cu sume, ca urmare a aplicarii prevederilor alin. (6), in situatia in care clauzele de revizuire din contracte privesc si sumele achitate anterior aplicarii acestora, ajustarea pretului contractului de achizitie publica/sectoriala/de concesiune/acordului-cadru de lucrari/produse/servicii de proiectare infrastructura de transport de interes national prin aplicarea clauzei de revizuire din contract se face cu luarea in considerare a sumelor suplimentare achitate ca urmare a aplicarii alin. (6), partile contractante procedand la regularizarea sumelor suplimentare determinate ca urmare a aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta cu sumele suplimentare rezultate ca urmare a aplicarii clauzei de revizuire din contract.
(8) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, prin exceptie de la prevederile art. 1 alin. (4) lit. b), alin. (5) lit. a), alin. (6) si (7), ajustarea stabilita conform prezentei ordonante de urgenta se aplica si contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/ acordurilor-cadru de lucrari/produse/servicii de proiectare infrastructura de transport de interes national aflate in derulare, indiferent de durata de executie/furnizare/prestare a acestora, in cuprinsul carora au fost prevazute clauze de revizuire/ actualizare a pretului, altele decat cele prevazute la art. 1 alin. (8), stabilite in raport cu rata inflatiei sau cu alti indici, a caror aplicare conduce, la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, exclusiv pentru restul ramas de executat, la o valoare a ajustarii pretului mai mica decat cea rezultata ca urmare a aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta, pentru diferenta de pret pana la valoarea ajustarii stabilite ca urmare a aplicarii prezentei ordonante de urgenta.
(9) In vederea eliminarii dublei suplimentari cu sume, ca urmare a aplicarii prevederilor alin. (8), ajustarea pretului contractului de achizitie publica/sectoriala/de concesiune/ acordului-cadru de lucrari/produse/servicii de proiectare infrastructura de transport de interes national, potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, se face cu luarea in considerare a sumelor suplimentare rezultate ca urmare a aplicarii clauzei din contract, partile contractante procedand la regularizarea sumelor suplimentare determinate ca urmare a aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta cu sumele suplimentare rezultate ca urmare a aplicarii clauzei de revizuire din contract.
(10) In situatia in care, pe parcursul derularii contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru de lucrari/produse/servicii de proiectare infrastructura de transport de interes national prevazute la alin. (8), cresterea pretului ca urmare a ajustarii stabilite conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta este mai mica decat cresterea pretului rezultata ca urmare a aplicarii clauzei de revizuire din contract, pe perioada respectiva se aplica exclusiv clauza de revizuire din contract.
(11) Aplicarea prevederilor alin. (6) si (8) se face cu respectarea prevederilor art. 4.
Articolul 8
Modificarile contractelor de achizitii publice/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/ acordurilor-cadru rezultate ca urmare a aplicarii prezentei ordonante de urgenta sunt asimilate situatiilor prevazute la art. 221 alin. (1) lit. e) raportat la art. 221 alin. (7) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 240 alin. (2) raportat la alin. (3) din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv la art. 106 din Legea nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz.
Articolul 222
(1) Orice modificare a unui contract de achizitie publica ori acord-cadru in cursul perioadei sale de valabilitate altfel decat in cazurile si conditiile prevazute la art. 221 se realizeaza prin organizarea unei noi proceduri de atribuire, in conformitate cu dispozitiile prezentei legi.
(2) In situatia nerespectarii dispozitiilor alin. (1), autoritatea contractanta are dreptul de a denunta unilateral contractul de achizitie publica initial.
(3) Autoritatea contractanta introduce dreptul de denuntare unilaterala prevazut la alin. (2) in conditiile contractuale cuprinse in documentatia de atribuire.
Articolul 222^1
(1) Autoritatile contractante publica in sectiunea dedicata din SEAP toate modificarile contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru, astfel incat sa rezulte durata si pretul final la finalizarea sau incetarea acestora.
(2) Prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi se stabilesc conditiile de publicare a modificarilor contractuale prevazute la alin. (1).
(la 13-07-2020, Sectiunea a 2-a din Capitolul V a fost completata de Punctul 24, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 114 din 9 iulie 2020, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 614 din 13 iulie 2020 )
Articolul 222^2
(1) Pe parcursul indeplinirii acordului-cadru/ contractului, pretul poate fi ajustat prin actualizare in cazul in care pe piata au aparut anumite conditii, in urma carora s-a constatat cresterea/diminuarea indicilor de pret pentru elemente constitutive ale ofertei, al caror efect se reflecta in cresterea/ diminuarea costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul acordului-cadru/contractului.
(2) Pentru a se respecta principiul transparentei, posibilitatea de ajustare a pretului trebuie sa fie precizata atat in documentatia de atribuire, cat si in acordul-cadru/contractul care urmeaza sa fie incheiat, prin clauze speciale in acest sens.
(3) Autoritatea contractanta precizeaza atat in documentatia de atribuire, cat si in contractul de achizitie publica/acordul-cadru modul concret de ajustare a pretului, indicii care vor fi utilizati, precum si sursa informatiilor cu privire la evolutia acestora, cum ar fi buletine statistice sau cotatii ale burselor de marfuri.
(4) Abrogat.
(la 24-05-2024, Alineatul (4) , Articolul 222^2 , Sectiunea a 2-a , Capitolul V a fost abrogat de Punctul 7. , Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 52 din 23 mai 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 483 din 24 mai 2024 )
(5) In orice situatie, pretul acordului-cadru/contractului poate fi ajustat doar in masura strict necesara pentru acoperirea costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul acordului-cadru/contractului.
(6) Modul de ajustare nu trebuie sa conduca in niciun caz la schimbarea rezultatului procedurii de atribuire, prin anularea sau diminuarea avantajului competitiv pe baza caruia contractantul respectiv a fost declarat castigator in urma finalizarii respectivei proceduri, cu exceptia cazului prevazut la alin. (5).
(7) Abrogat.
(la 24-05-2024, Alineatul (7) , Articolul 222^2 , Sectiunea a 2-a , Capitolul V a fost abrogat de Punctul 7. , Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 52 din 23 mai 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 483 din 24 mai 2024 )
(8) Autoritatea contractanta are dreptul sa includa clauze de ajustare/revizuire a pretului, in conformitate cu prevederile alin. (3), pentru contractele de servicii sau furnizare care se deruleaza pe o perioada de pana la 24 de luni si pentru contractele de lucrari care se deruleaza pe o perioada de cel mult 6 luni.
(la 24-05-2024, Alineatul (8) , Articolul 222^2 , Sectiunea a 2-a , Capitolul V a fost modificat de Punctul 8. , Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 52 din 23 mai 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 483 din 24 mai 2024 )
(9) Autoritatea contractanta este obligata sa includa clauze de ajustare/revizuire a pretului, in conformitate cu prevederile alin. (3), pentru contractele de servicii sau furnizare care se deruleaza pe o perioada ce depaseste 24 de luni si pentru contractele de lucrari care se deruleaza pe o perioada ce depaseste 6 luni.
(10) Pe parcursul derularii contractului platile se vor face exclusiv pe baza preturilor proprii prevazute de contractant in oferta sa initiala, fixe sau ajustate, dupa cum s-a prevazut in documentele de achizitie initiale si in contract.
(11) Abrogat.
(la 24-05-2024, Alineatul (11) , Articolul 222^2 , Sectiunea a 2-a , Capitolul V a fost abrogat de Punctul 9. , Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 52 din 23 mai 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 483 din 24 mai 2024 )
(12) Abrogat.
(la 24-05-2024, Alineatul (12) , Articolul 222^2 , Sectiunea a 2-a , Capitolul V a fost abrogat de Punctul 9. , Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 52 din 23 mai 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 483 din 24 mai 2024 )
(13) Abrogat.
(la 24-05-2024, Alineatul (13) , Articolul 222^2 , Sectiunea a 2-a , Capitolul V a fost abrogat de Punctul 9. , Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 52 din 23 mai 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 483 din 24 mai 2024 )
(la 10-09-2022, Sectiunea a 2-a din Capitolul V a fost completata de Punctul 21, Articolul I din LEGEA nr. 208 din 11 iulie 2022, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 697 din 12 iulie 2022 )