Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

DIICOT continua protestul impotriva OUG 7, dar nu mai suspenda activitatea

Procurorii DIICOT au decis luni sa prelungeasca, pana pe 22 martie, protestul impotriva adoptarii OUG 7 pe legile justitiei, sustinand ca Sectia de investigare a infractiunilor din justitie (SIIJ) este o structura artificiala, netransparenta si nefunctionala.

Conform unui comunicat, Adunarea generala a procurorilor DIICOT a adoptat, luni, cu o majoritate de 163 voturi, din totalul de 218, continuarea protestului cu modificarea formei de protest, urmand ca, in perioada 4 - 22 martie, procurorii Directiei sa poarte in timpul programului de lucru o banderola alba.

De asemenea, a fost adoptat un punct de vedere, in care procurorii isi exprima ingrijorarea fata de modalitatea in care puterea executiva, in calitate de legiuitor delegat, "intelege sa adopte modificari prin ordonanta de urgenta a legilor justitiei, acte normative organice de a caror claritate si predictibilitate depinde insasi normala functionare a sistemului judiciar".

"Aceste serii de modificari substantiale initiate in decursul a catorva luni au fost si sunt de natura sa afecteze grav atat activitatea CSM, pe cea a Ministerului Public, cat si buna functionare si stabilitatea sistemului de justitie in ansamblu, cu consecinte asupra modului de infaptuire a actului de justitie", declara procurorii DIICOT.

Ei sustin ca proiectul de modificare a Ordonantei 7 este necesar si de natura a remedia partial "blocajele, inechitatile si arbitrariul pe care adoptarea OUG 7/2019 le-a produs", insa sunt nemultumiti de faptul ca in proiect nu se propun niciun fel de modificari cu privire la noul alin.(6) introdus la art.88 ori cu privire la art. 88(8) alin.1 lit. (d) din Legea nr.304/2004.

"Reamintim, in acest context, ca procurorii Directiei, in referire la dispozitiile care vizeaza Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie, s-au pronuntat in mod constant impotriva constituirii si operationalizarii acesteia, considerand ca acest demers denota o abordare punitiva fata de intreg sistemul judiciar, motivele de ingrijorare invocate regasindu-se de altfel si in Raportul Comisiei de la Venetia, GRECO si in ultimul Raport MCV. In forma actuala, prin modul de organizare si functionare a SIIJ s-a creat de facto o categorie de cetateni care beneficiaza de imunitate de jurisdictie penala totala, respectiv procurorii din cadrul SIIJ, ceea ce contravine art.16 alin.(1) si (2) din Constitutia Romaniei: 'Cetatenii beneficiaza de drepturile si libertatile consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevazute de acestea', respectiv 'Nimeni nu este mai presus de lege. Modul de reglementare si functionare a SIIJ, raportat la noul alineat (6) introdus la art.88 (1) din Legea nr.304/2004, care defineste notiunea de procuror ierarhic superior in contextul particular al SIIJ, instituie in mod nelegal o exceptie de la principiul constitutional al controlului ierarhic, eludand dispozitiile art.132 alin.(1) din Constitutie. Scoaterea controlului activitatii SIIJ in afara controlului ierarhic de legalitate si de temeinicie, exercitat de procurorul general al PICCJ, reprezinta o incalcare clara a dispozitiilor art.1 alin.(5), art.132 alin.(1) din Constitutia Romaniei. Practic, orice sistem de 'check and balance' este anulat", afirma sursa citata.

Procurorii DIICOT considera ca, prin normele adoptate, SIIJ se indeparteaza de la orice fel de control ierarhic, dar si judecatoresc eficient - in cazul solutiilor de clasare - fiind compusa dintr-un numar extrem de redus de procurori, "care isi pot da ei insisi, reciproc, orice solutie de clasare indiferent de situatia de fapt sau de drept si indiferent de ce abuz ar putea face, pornind de la premisa ca instantele judecatoresti nu-i pot obliga sa-si trimita in judecata un coleg, membru al acestei sectii".

In plus, afirma procurorii DIICOT, prin modul de reglementare si functionare, s-a creat un cadru legal si factual de natura a scoate procurorii din cadrul SIIJ si pe sefii acestora in afara normelor privind incompatibilitatile si conflictele de interese.

Procurorii DIICOT apreciaza ca SIIJ reprezinta "o structura artificiala, netransparenta si nefunctionala", incalcandu-se dispozitiile art.1 alin.(5), ale art.16 alin.(2) din Constitutia Romaniei, precum si prevederile Conventiei Penale impotriva Coruptiei, adoptata de Consiliul Europei la Strasbourg la 27.01.1999 si ratificata de Romania prin Legea nr.27/16.01.2002.

DIICOT mai spune ca, prin dispozitiile 88 (8) alin.(1) lit.(d) din Legea 304/2004, se incalca independenta procurorului de sedinta recunoscuta de art.3 din Legea nr.303/2004 republicata, acesta avand posibilitatea legala de a aprecia cu privire la sustinerea sau nu a caii de atac exercitate si totodata la posibilitatea de a formula propuneri procurorului sau ierarhic superior in sensul retragerii acesteia, care, "in niciun caz, nu este procurorul sef al SIIJ, stiut fiind faptul ca in baza art.88(8) alin.(2), in sedintele de judecata in cauzele de competenta SIIJ participa procurorii din cadrul PICCJ sau cei din cadrul parchetului pe langa instantele de judecata sesizate".

"Adunarea generala a procurorilor DIICOT se declara solidara cu formele de protest ale instantelor si parchetelor din tara si sustine revendicarile acestora care vizeaza, in principal, garantarea nu doar prin abtinere, a factorilor politici si asociati, de la orice actiuni de natura a afecta independenta justitiei sau a intimida magistratii, dar si respectarea de catre reprezentantii celorlalte autoritati ale statului a Constitutiei Romaniei si a legilor in vigoare, precum si a jurisprudentei Curtii Constitutionale, inclusiv in procesul de legiferare. In acest context, subliniem ca respectarea unor reguli stricte si predictibile, precum si a meritocratiei si moralitatii in accederea in functia de judecator la instanta suprema, reprezinta repere ce garanteaza nu doar sistemului judiciar, dar si intregii societati infaptuirea unui act de justitie corect, echitabil, astfel cum aceasta notiune este definita in articolul 6 din CEDO. Din aceasta perspectiva, aparenta de impartialitate este la fel de importanta ca si impartialitatea insasi, fiind unul dintre pilonii unui act de justitie corect si credibil", se mai spune in comunicatul DIICOT.

Procurorii DIICOT solicita Guvernului sa renunte la reglementarile care vizeaza SIIJ, pe care o considera o "structura artificiala, scoasa in afara regulilor de functionare ale Ministerului Public si care nu ofera garantii de impartialitate si de respectare a normelor privind incompatibilitatile si conflictele de interese". 

de

Data aparitiei: 04 Martie 2019
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "DIICOT continua protestul impotriva OUG 7, dar nu mai suspenda activitatea":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
©2019 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016